شناسهٔ خبر: 45059197 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

اولتیماتوم نانسی پلوسی به مایک پنس برای برکناری دونالد ترامپ

تقریبا ۱۱ ماه پس از آنکه دونالد ترامپ در دادگاه مهم سنا تبرئه شد، این کشور اکنون با احتمال یک نبرد استیضاح دیگر در سایه ریاست‌جمهوری او مواجه است؛ یک رویارویی نهایی که مرزهای سیاست، پاسخگویی و قانون اساسی را به بوته آزمایش می‌گذارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز:  دموکرات‌ها برای جلوگیری از اقدامات بی‌پروای ترامپ در آخرین روزهای قدرتش به یک اقدام پیشگیرانه احتیاج دارند. آنها بر این باورند که رییس‌جمهور فعلی یک شکاف ملی در آمریکا ایجاد کرده که به سختی می‌توان آن را ترمیم کرد و همچنین او موقعیت آمریکا را در خارج از کشور تضعیف کرده است.

هیچ رییس‌جمهوری در تاریخ آمریکا به اتهام ارتکاب جرائم بزرگ دو بار استیضاح نشده است. اما نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا در نظر دارد ماده جدیدی در طرح استیضاح آورد و ترامپ را بابت ترغیب جمعیت معترضان برای حمله به کنگره و ایجاد اختلال در آخرین روند باقی‌مانده از تایید شکست انتخاباتی او به تحریک قیام متهم کند.

چنانچه پلوسی کارش را به پیش ببرد، مجلس نمایندگان آمریکا ظرف چند روز این مفاد را به تایید می‌رساند و این بار حتی از حمایت برخی از جمهوریخواهان ناراضی برخوردار است و بعد آن را به سنا ارسال می‌کند تا دادگاه جدیدی بر پا کند که قطعا شبیه سه مورد پیشین در تاریخ آمریکا نخواهد بود.

در حالی که بعید به نظر می‌رسد ۱۷ سناتور جمهوریخواه هم به دموکرات‌ها ملحق شوند تا دوسوم اکثریت لازم برای محکومیت ترامپ را رقم بزنند، خشم از ترامپ به حدی قابل لمس است که رهبران حزبی در خفا گفته‌اند چنین چیزی بعید نیست.

تازه‌ترین اقدام برای عزل ترامپ از قدرت و بیرون کردنش از کاخ سفید، بدون اینکه منتظر ماند دوره او رسما بیستم ژانویه به پایان برسد، نشانگر هفته پرفراز و نشیبی است که واشنگتن را بیش از هر چیز دیگری از زمان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ متزلزل کرده است خصوصا اینکه نیروهای گارد ملی هنوز در اطراف کنگره مستقر هستند و کسب‌و‌کارهای اطراف آن منطقه همچنان در تعطیلی به سر می‌برند.

فشار دموکرات‌ها بر مایک پنس

دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا با هدف برکناری ترامپ، در حال تحت فشار قرار دادن مایک پنس معاون وی هستند تا طبق اصلاحیه ۲۵ قانون اساسی که بر برکناری رییس‌جمهور در صورت عدم توانایی در انجام وظایفش تاکید دارد، ترامپ برکنار شده و پنس به عنوان قائم‌مقام ریاست‌جمهوری امور را اداره کند.

از آنجا که ترامپ اعلام کرد در مراسم تحلیف بایدن در ۲۰ ژانویه شرکت نخواهد کرد، این مساله امکان انتقال آرام قدرت را فراهم می‌کند. همچنین این موضوع شامل گامی در جهت بازیابی وجهه وحدت نظام آمریکا با سیستم شناخته‌شده دوحزبی آن است. همچنین می‌تواند پنس را وسوسه کند که به عنوان نخستین معاون رییس‌جمهور آمریکا وارد تاریخ سیاسی این کشور شود و در یک دوره کوتاه نقش رییس‌جمهور را ایفا کند.

اما تیمی از جمهوریخواهان با این مساله مخالفت خواهند کرد تا تبدیل به قانونی نشود که به هر معاون آینده رییس‌جمهور امکان می‌دهد علیه مافوقش کودتا کند. بنابراین درباره اینکه ترامپ بتواند تا آخرین روز در راس قدرت باقی بماند، شک و تردید وجود دارد اما آنچه مسلم بوده، این است که زندگی سیاسی ترامپ پایان یافته و در کنار آن دیگر در داخل آمریکا و خارج امیدی به تاثیر روش و شیوه او در تغییر آمریکا و جهان وجود ندارد.

احساسات جریحه‌دار شد. کاخ سفید در حال ذوب شدن بود. ارتش روی لبه تیغ قرار داشت. کابینه در حال طغیان بود. حزب جمهوریخواه در جنگ داخلی به سر می‌برد. یک رییس‌جمهوری فاقد احساس پشیمانی مخفی شد، بلندگوی دستی خودش را در رسانه‌های اجتماعی از دست داد، از طرف بسیاری از متحدانش طرد شد و حتی با کارکنان و معاون وفادار خودش هم به اختلاف رسید.

یورش هواداران ترامپ به کنگره که پنج کشته بر جا گذاشت، سیاست در این شهر را به گونه‌ای دستخوش تغییرات کرد که هنوز برآورد و سنجش آن دشوار است. استیضاح جدید چیزی بیش از انجام دوباره یک کار است چون جرم او این بار تماس تلفنی با یک رهبر خارجی نیست بلکه جرمش محاصره دموکراسی آمریکایی است که به صورت زنده از شبکه‌های تلویزیونی پخش شد تا همه شاهد باشند.

تد لیو قانونگذار مجلس نمایندگان آمریکا از کالیفرنیا که با همراهی دیوید سیسیلین از رودآیلند به تدوین مفاد استیضاح پرداخته، می‌گوید: شورشیان با حرف‌های ترامپ برای حمله به کنگره کشورمان تحریک شدند تا جلوی کار کنگره در پذیرش نتایج کالج الکترال را بگیرند. مردم مردند. ما نمی‌توانیم صرفا یک بیانیه تند و تیز به عنوان واکنش منتشر کنیم. اگر ترامپ استعفا ندهد، کنگره باید با استیضاح او را پاسخگو کند.

رییس مجلس نمایندگان آمریکا هم در نامه‌ای به دموکرات‌ها خواستار بازگشت آنها به واشنگتن شد و گفت ترامپ را پاسخگو خواهد کرد. او نوشت: باید این مساله را به رسمیت بشناسیم که این هتک حرمت به دست ترامپ تحریک شد.

در حالی که تنها دو هفته تا پایان کار رسمی ترامپ فرصت باقی مانده است، زمان‌بندی برای انجام چنین اقدامی در‌ هاله‌ای از ابهام است. سناتور میچ مک‌کانل رهبر جمهوریخواهان گفته است براساس قوانین سنا نمی‌تواند کارش را تا ۱۹ ژانویه آغاز کند که یک روز مانده به مراسم تحلیف بایدن است و این بدین معناست که تلاش آنها به حدی سریع پیش نمی‌رود که جلوی اقدامات خطرناک ترامپ در آخرین روزهای مانده از قدرتش را بگیرد.

در آن صورت چشم‌انداز برگزاری یک دادگاه پس از خروج ترامپ از کاخ سفید دیده می‌شود. بدین ترتیب روزهای نخستین دولت بایدن در حالی تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد که او برای آغاز صفحه‌ای جدید و مقابله با بحران‌هایی نظیر پاندمی کرونا تلاش خواهد کرد. برگزاری دادگاه در سنا بر گفت‌وگوها سایه افکنده و از انجام اقدامات دیگر در سنا جلوگیری می‌کند.

سناتور روی بلانت جمهوریخواه می‌گوید: اگر مجلس نمایندگان مفاد استیضاح را ارسال کند، واقعا شروع بسیار بدی در انتظار دولت بایدن خواهد بود. حال اینکه ۱۰ روز یا ۲۰ روز ابتدایی دولت بایدن را تحت‌الشعاع قرار دهد، قطعا این روشی نیست که شما بخواهید ریاست‌جمهوری خودتان را آغاز کنید.

برخی از منتقدان ترامپ بر لزوم برگزاری دادگاه استیضاح، حتی اگر دوره ترامپ تمام شده باشد، تاکید دارند تا بدین وسیله از حضور دوباره او به عنوان نامزد کاخ سفید جلوگیری کنند و از همه مهم‌تر، حکمی را صادر کنند که اقدامات او را محکوم کرده و در تاریخ بماند.

مایکل جی گرهارت‌ استاد قانون اساسی در دانشگاه کارولینای شمالی که در استیضاح اول ترامپ شهادت داد و از استیضاح دوم استقبال کرده است، می‌گوید: هرگز پیش‌بینی نمی‌کردیم که یک رییس‌جمهور دو بار استیضاح شود یا این اتفاق در آخرین روزهای ریاست‌جمهوری او رخ دهد. قبلا چنین رییس‌جمهوری نداشتیم که تفرقه را ترغیب کند؛ درست همان کاری که ترامپ در آخرین روزهای حضور در کاخ سفید انجام داد.

با این حال برخی از منتقدان سرسخت ترامپ نگرانند که استیضاح دقیقه نودی به او در جلب حامیانش کمک کند و خود را قربانی یک شرارت به تصویر کشیده و از آن طریق توجهات را روی اقدامات مخالفانش معطوف کند نه اقدامات خودش.

از طرفی جیمز کلایبرن، مقام ارشد جناح اکثریت دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا، گفته بود که این مجلس قصد دارد در هفته جاری استیضاح دونالد ترامپ رییس‌جمهور را به رای بگذارد هر چند احتمالا چند ماه برای ارسال طرح به سنا صبر خواهد کرد.

گروهی از نمایندگان خواستار پاسخگو کردن دونالد ترامپ برای حمله مرگبار به ساختمان کنگره هستند، در مقابل گروهی دیگر از نمایندگان دموکرات می‌گویند باید بر برنامه جو بایدن که ۲۰ ژانویه مراسم تحلیفش انجام خواهد شد، تمرکز کرد.

عضو ارشد جناح اکثریت مجلس نمایندگان در پاسخ به اینکه استیضاح ترامپ چه زمانی اعلام وصول خواهد شد گفت: فکر می‌کنم خواهد رسید. احتمالا سه‌شنبه، شاید هم چهارشنبه، اما این هفته اتفاق خواهد افتاد.

دموکرات‌ها در حال ارزیابی این هستند که آیا برای ارسال طرح استیضاح به سنا باید تا پایان ۱۰۰روز نخست دولت بایدن و انتخاب وزرای کابینه صبر کنند یا همزمان کار استیضاح را پیش ببرند. کلایبرن در این باره گفت: به استیضاح رییس‌جمهور رای می‌دهیم و سپس بعدا تصمیم خواهیم گرفت که چه کاری با این استیضاح انجام دهیم. دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ ساعت ۱۲ ظهر روز ۲۰ ژانویه (اول بهمن) به پایان می‌رسد.

استقرار گسترده گارد ملی در واشنگتن

شامگاه یکشنبه گذشته پایتخت آمریکا شاهد حضور و استقرار گسترده گارد ملی بود که مشخص نیست آیا به درخواست شهردار این شهر برای برقراری امنیت تا مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری است یا نگرانی از شورش دوباره حامیان ترامپ با توجه به نشست روز دوشنبه مجلس نمایندگان برای پیگیری طرح برکناری ترامپ.

موریل بوزر هم در نامه‌ای به چاد ولف سرپرست وزارت امنیت داخلی آمریکا، درخواست کرده است امنیت اماکن فدرال در جریان مراسم تحلیف تشدید شود.

او در این نامه حادثه ششم ژانویه را حمله تروریستی بی‌سابقه به پایتخت آمریکا توصیف کرده و با توجه به ادامه تهدید خشونت در ناحیه کلمبیا، در مورد امنیت مراسم تحلیف ابراز نگرانی کرده است. از این رو شهردار واشنگتن خواستار تشدید امنیت در این ناحیه از دیروز تا پنجم بهمن‌ماه شده است. پیش از این درخواست افزایش امنیت برای روزهای ۳۰ دی‌ تا ۲ بهمن‌ماه داده شده بود.

برچسب‌ها:

نظر شما