شناسهٔ خبر: 45058052 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

ظریف در دیدار دیپلمات کره:

هر چه سریع تر موانع دسترسی به منابع ارزی ایران رفع شود/ موضوع توقیف نفتکش فنی است

وزیر امور خارجه در دیدار دیپلمات کره ای بر رفع هر چه سریع تر موانع دسترسی به منابع ارزی ایران در این کشور تأکید کرد و توقیف نفتکش کره جنوبی را موضوعی فنی خواند و گفت: رسیدگى به آن در چارچوب مقررات حقوقی و قضایی در حال پیگیری است و طبعا دولت امکان دخالت در این فرآیند قضایی را ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «چوى جونگ کن» قائم مقام وزیر امور خارجه کره جنوبی که در رأس هیأتى به منظور بررسى حل مشکلات روابط دو کشور و به ویژه موضوع منابع مالى ایران در این کشور به تهران سفر کرده است، امروز (دوشنبه) با محمدجوادظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت و گو کرد.

 
در این دیدار ظریف بزرگترین مانع توسعه روابط دو کشور در شرایط فعلى را محدودیت ایجاد شده براى منابع ارزى ایران نزد بانک هاى کره اى ذکر کرد و از دولت کره خواست که هرچه سریع تر در جهت رفع این موانع اقدامات لازم را معمول کنند. 
 
وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد که با توجه به پیامدهای بهداشتی و اقتصادی کرونا، در حال حاضر اولویت اصلی مناسبات دو کشور فراهم شدن دسترسى به این منابع است. 
 
ظریف در ادامه اظهار داشت: اقدام غیرقانونی بانک هاى کره، جو عمومى و دیدگاه مردم ایران نسبت به کره را به شدت منفى کرده  و به وجهه این کشور آسیب جدى وارد کرده است لذا نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر حق قانونی خود برای ورود به موضوع، تاکید دارند که این مشکل باید هرچه زودتر حل شود.
 
* سئول از همه توان برای فراهم آوردن شرایط دسترسی به این منابع استفاده می کند
 
مقام کره ای نیز در این دیدار با تاکید بر اراده کشورش برای حل مشکل خاطرنشان کرد: سئول از همه توان خود براى فراهم آوردن شرایط دسترسى به این منابع استفاده خواهد کرد.
 
قائم مقام وزیر امور خارجه کره با اشاره به توقیف کشتی متعلق به این کشور، خواستار تسریع در حل این موضوع شد.
 
*ظریف: دولت امکان دخالت در این فرآیند قضایی را ندارد
 
ظریف در این خصوص  تاکید کرد: کشتى کره ای به دلیل آلوده سازى آب هاى خلیج فارس توقیف شده، لذا صرفا موضوعی فنى است که رسیدگى به آن در چارچوب مقررات حقوقی و قضایی در حال پیگیری است و طبعا دولت امکان دخالت در این فرآیند قضایی را ندارد.
 
به گزارش فارس، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز امروز  در نشست خبری با خبرنگاران گفت: قائم مقام وزیر خارجه کره که به تهران سفر کرده، امروز با آقای ظریف دیدار می‌کند. در دیدار این مقام کره‌ای با عراقچی موضوع پول‌های بلوکه شده مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مباحث فنی در مورد کشتی داشتند که پاسخ‌های لازم به آنها داده شده است.
 
وی درباره سفر هیأت کره‌ جنوبی به تهران هم گفت که این سفر از قبل تنظیم شده و برای پرداختن به موضوعات فیمابین دو کشور و در ر‌‌أس همه آنها پول‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های کره بود و افزود: پول‌های بلوکه شده ایران باید به سرعت در اختیار ایران قرار بگیرد. صحبت‌هایی شده و اینکه دولت کره به فرمول کاملا مشخصی برای پیشنهاد رسیده نمی‌توانم با قطعیت بیان کنم و اینها در تاریخ روابط دو کشور باقی خواهد ماند. طرف کره را همچنان ترغیب می‌کنیم که منتظر ۲۰ ژانویه ننشیند. ۲۰ ژانویه اقدامات کشورها گونه دیگری تعریف خواهد شد، اگر براساس آن برنامه تنظیم می‌کنند.
 
قائم مقام وزیر خارجه کره که دیروز (یکشنبه) از سفری از قبل تنظیم شده به تهران آمد بعدازظهر دیروز با سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه دیدار کرد.معاون وزیر خارجه ایران در دیدار قائم مقام وزیر خارجه کره جنوبی مسدود ماندن منابع ارزی ایران در کره را ناشی از فقدان اراده سیاسی دولت سئول خواند و به وی توصیه کرد که از سیاسی کردن موضوع توقیف نفتکش و تبلیغات بی حاصل بپرهیزند.
 
به گزارش فارس، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ۱۵ دی ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران از سفر این دیپلمات کره ای به منظور گفت و گو درباره دارایی مسدود شده ایران در سئول خبر داد. بعد از آن نیروی دریایی سپاه نیز اعلام کرد که یک نفتکش متعلق به کره در خلیج فارس توقیف شده است.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه عصر دوشنبه نیز در مورد خبر توقیف کشتی کره‌ای گفت که بر اساس اخبار اولیه دریافتی از مقامات محلی، موضوع کاملا فنی است و کشتی به دلیل آلوده کردن دریا و با حکم قضایی، برای رسیدگی به تخلف به ساحل هدایت شده است.جمهوری اسلامی ایران هم مانند سایر کشورها نسبت به تخلفات مشابه و به ویژه آلوده کردن محیط زیست دریایی حساسیت دارد، لذا در چارچوب قوانین با آن برخورد می‌کند. 
 
 گفتنی است، در حالی که رسانه‌های کره سفر این دیپلمات کره را به موضوع نفتکش مرتبط کردند، ولی خطیب زاده چندین بار در اظهاراتی اعلام کرد که این سفر مربوط به این نفتکش نیست و از قبل تنظیم شده است.
 
عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی نیز دیروز در اظهاراتی عنوان کرد که ۷ میلیارد دلار پول ایران در کره جنوبی بلوکه شده است. هیأت کره‎ای وارد تهران شده و روز دوشنبه با آن‌ها ملاقات خواهم کرد. همتی امروز نیز پس از دیدار با هیأت کره جنوبی گفت که به کره ای ها گفته شده باید سود دارایی بلوکه شده ایران را بپردازند.
 
انتهای پیام/

نظر شما