شناسهٔ خبر: 45051092 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

در گفتگو با موج مطرح شد:

توضیحات سعید بشیری درباره غیبت «دشت خاموش» در جشنواره فجر

موج نیوز محمدصالح حجت الاسلامی

سعید بشیری تهیه کننده فیلم «دشت خاموش» درباره حضور نداشتن این فیلم در جشنواره فیلم فجر توضیحاتی ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

سعید بشیری تهیه کننده فیلم «دشت خاموش»  که حضوری موفق در جشنواره فیلم ونیز داشت و جایزه بهترین فیلم بخش افق‌های هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز، جایزه فیپرشی (جایزه انجمن منتقدان جهان) و جایزه اعتماد ملی ایتالیا را دریافت کرده است، درباره حضور نداشتن این فیلم در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج گفت: برای ساخت فیلم دشت خاموش، مجوز ویدئویی گرفتیم و چون در فراخوان جشنواره فیلم فجر یکی از شرط های حضور فیلم ها، داشتن پروانه ساخت سینمایی بود، فرم جشنواره را پر نکردیم.

وی بیان کرد: البته سال های گذشته در جشنواره فیلم فجر فیلم هایی که مجوز ویدئویی داشتند حضور داشتند ولی اینکه برای حضور در جشنواره فجر مجوزهای خود را به سینمایی تغییر دادند، اطلاعی ندارم.

بشیری با بیان اینکه برای تغییر پروانه ویدئویی به سینمایی درخواست داده است، گفت: از آنجایی که جشنواره فیلم فجر، بزرگترین رویداد سینمایی در کشور محسوب می شود ما هم مثل بقیه فیلمسازان دوست داشتیم که در این رویداد بزرگ حضور داشته باشیم به همین دلیل حدود 3 ماه پیش برای تغییر پروانه ویدئویی به سینمایی درخواست دادم که متاسفانه حدود 3 هفته پیش به من اعلام شد که اعضای شورای مربوطه با درخواست ما موافقت نکردند. طی تماسی که با سیمون سیمونیان هم داشتم باز موضوع را مطرح کردم که او هم اعلام کرد برای حضور در جشنواره فجر، داشتن مجوز سینمایی ضروری است. بخت با ما یار نبود و به همین دلیل تصمیم گرفتیم فعلا تمرکز خودمان را بر جشنواره های خارجی بگذاریم.

وی درباره حضور در جشنواره های بین المللی بیان کرد: غیر از جشنواره های فیلم استهکلم، شب های تالین، سنگاپور، خاورمیانه ایتالیا، ونیز و ... که حضور داشتیم، طی دو ماه آینده در جشنواره های متعددی حضور خواهیم داشت که اطلاع رسانی خواهند شد.

این تهیه کننده ادامه داد: به تازگی نیز فرصتی برای احمد بهرامی کارگردان دشت خاموش فراهم شده که بر اساس آن، انجمن مطبوعات خارجی هالیوود (HFPA) که برگزار کننده مراسم سالانه جوایز سینمایی گلدن گلوب است با همکاری شرکت فیلم ایندیپندنت و جشنواره ونیز فرصتی مغتنم را برای برندگان جوایز بخش افق ها در نظر گرفته اند که بر اساس آن فیلمسازان برنده جوایز بخش افق های جشنواره ونیز برای ارتقای مهارت های فیلمسازی، حضور در نمایش ها و رویداد های آموزشی با پیشکسوتان و سازندگان فیلم های مطرح سینما در برنامه ای سه هفته ای در لس آنجلس به میزبانی فیلم ایندیپندنت همراه خواهند بود و از احمد بهرامی برای شرکت در این برنامه دعوت به عمل آمده است.

وی افزود: همچنین طرح فیلمنامه هم از این کارگردانان قبول می کنند تا در جریان مسترکلاس و کارگاه هایشان، فیلمنامه ای هالیوودی تهیه شود و اعلام شده که امکان دارد هزینه تولید این کار را نیز تقبل کنند.

بشیری در پایان با اشاره به اینکه دشت خاموش جز 120 فیلمی است که به شاخه بهترین فیلم خارجی گلدن گلوب معرفی شده، گفت: فیلم دشت خاموش در کنار فیلم های «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی و «آن شب» به کارگردانی کوروش اهری به انجمن مطبوعات خارجی هالیوود جهت شرکت در شاخه بهترین فیلم خارجی  هفتاد و هشتمین گلدن گلوب معرفی شده است. 

 

فیلم «دشت خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی و تهیه کنندگی سعید بشیری، داستان لطف‌الله مردی تنهاست که به عنوان پیشکار در یک کوره آجرپزی کار می‌کند و رابط میان صاحب کوره و کارگران است. صاحب کوره روزی همه کارگران را جمع کرده و خبری را به آنها می دهد که زندگی همه کارگران را دچار دگرگونی می‌کند.

علی باقری، فرخ نعمتی، مهدیه نساج، مجید فرهنگ و تورج الوند در این فیلم نقش آفرینی دارند.

نظر شما