شناسهٔ خبر: 45043109 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جدیدترین‌های سروش روی پیشخوان مطبوعات

تهران- ایرنا- جدیدترین شماره‌ ماهنامه سروش با تیتر «نبرد با قهرمانان؛ سینما تروریسم داستان سانسور سوژه‌ها» همراه با شماره‌های جدید ماهنامه‌های سروش خردسالان و کودکان منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دشنبه گروه فرهنگی ایرنا، هزار و ششصدو نودو ششمین شماره از ماهنامه سروش، ویژه دی ماه با عنوان «نبرد با قهرمانان» از سوی انتشارات سروش منتشر و روی پیشخوان مطبوعات قرار گرفت.

در یادنامۀ این شماره از سروش به «پلتفرم ترور در جامعۀ شبکه‌ای» پرداخته شده است. «قهرمان ایران» و «پاسداری از میراث سردار وحدت بخش» نیز از دیگر عناوین این بخش هستند.

در سرمقالۀ این شماره سعید کرمی، مدیرعامل انتشارات سروش و سردبیر ماهنامۀ سروش «پلتفرم ترور در جامعۀ شبکه‌ای» را مطرح و عنوان کرد:

۱- تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات امکان ظهور جامعۀ شبکه‌ای را فراهم آورده که  افراد و جوامع را در درون قالب‌های تازه، هویت‌های جدیدی می‌بخشد. گروه‌های تروریستی آوردگاه رسانه‌ای جدیدی را در معادلات قدرت و ضد قدرت تولید کرده‌اند. نبض حیات گروه‌های تروریستی نظیر داعش با فیسبوک و توییتر تنظیم و توسعه یافته. تروریسم رسانه‌ای پدیده نوبنیاد بود که رسانه را که رسالت تعالی عمومی و سرگرمی و نشاط اجتماعی را داشت با تغییر الگوی وارده خود به عنوان تروریسم رسانه‌ای شبکه اجتماعی قلمرو جدیدی را پدید آورد. آنها از فضای مجازی به‌عنوان ابزاری جهت جذب تبلیغات و وسیله ارتباطی و تعاملی بهره‌برداری کردند. کنشگری تروریستی در فضای هیجانی شبکه‌های اجتماعی اذهان توده‌ها را تسخیر و نخبگان و سیاست‌ورزان را مردد نمود. تروریسم در بستر شبکه‌های اجتماعی دروازه‌بانی اطلاعات را در هم کوبید، و کنشگران اجتماعی را به سمت خودمختاری سوق داد. هویت مجازی اشخاص و دولت‌ها را با چالش روبرو ساخت. نظارت رسمی کم‌تأثیر و قدرت تولید و انتشار محتوا غافلگیرانه پیش رفت. زبان دیجیتال و پلتفرم‌های اجتماعی ارتباطات را افقی و جهانی نمود. در دروازه‌بانی در شبکه‌های اجتماعی زایل شده است و همین مسئله عرصه را برای دستان دراز تروریسم گشود.

۲- فرقه تروریستی داعش وسیع‌ترین گروه تروریستی جهان در به‌دست آوردن فناوری‌های پیشرفته، گشوده شدن ساختارها و سبک‌ها و رویه‌ها و عرف‌های جدید است. افراط‌گرایان فکری و عمل‌گرایان خشونت‌گرا هم ساختارها و سازمان‌هایی را ایجاد و هم اذهان عمومی را با رسانه مورد تهاجم قرار دادند. آنها جنگی نامتقارن را در فضای سایبری رقم زدند. انتشار خشونت، انگاره‌های مرگ، ترویج اندیشه‌های تکفیری با هدف تأثیرگذاری بر افکار و در بستر رسانه نضج گرفت و منتشر گردید. دال مرکزی تروریسم رسانه‌ای از طریق خشونت و مرگ است و این سیاست و روش تروریسم رسانه‌ای در جهان.

۳- دولت‌ها به دنبال آن هستند که ترور را تفسیر و یا درصدد دفاع از آن برآیند امنیت بین‌الملل، منع توسل به زور، دیپلماسی عمومی و لزوم کاربست روش‌های  مسالمت‌آمیز در حل اختلافات بین المللی از اصول بنیادین حقوق به شمار می‌رود. برخی دولت ها از جمله دولت ایالات متحده آمریکا در تلاش است تا با ایجاد تفسیر و دکترین و نظریه سازی حقوقی مفاهیم را از جمله ماده ۵۱ منشور ملل متحد را تفسیر موسع نماید. ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا در خاک کشور ثالث اقدام بی سابقه ای را آغاز کرده است .این اقدام علاوه بر آنکه پیمان امنیتی آمریکا با عراق را نقض کرده ، برخلاف موازین حقوقی ملی و فراملی است براساس منشور ملل متحد همه اعضا باید در روابط بین‌الملل از زور و تهدید اجتناب کنند و تمامیت ارضی و استقلال سیاسی دولت‌ها را به رسمیت بشناسند .ترور فرمانده شجاع و با شهامت ایران سردار سلیمانی و شهید فخری زاده علاوه بر آنکه بر خلاف اصول حقوقی است، حق اقدام متقابل و پشیمان کننده آمران و مباشران را در پی خواهد داشت.

در بخش‌های دیگر این شماره و در سرویس فرهنگ؛ «۲۵۰ متری، ویلایی، دوبلکس»، «حرف است که برف دلپذیر است»، «خانه‌ای روی آب» و «ماجرای آن بیست روز»، در سرویس رسانه؛ «مامان‌های کلیشه‌شکن»، «چالش‌های یک شغل بدون تعطیلی»، «ما بی‌شماریم!»، «از روزهای مادرانه تا مامان‌ها» و «لایو حاشیه‌ساز؛ پس لرزۀ نمادین از بی‌خیالی‌های فرزندپروری» و در سرویس هنر؛ «سدی که باید شکسته شود»، «کلاه سینمای ضد جنگ بر سر سینمای ترور»، «نسازیم، می‌سازند!»، «نوش دارو پس از مرگ سهراب»، «جای خالی حاج‌قاسم‌ها در سینمای ایران»، «شکارچی شنبه»، «تلاشی نافرجام در برهوت سینمای بی‌مسئله»، «دلقک‌های تروریست»، «تروریست در آیینه سینما» و «روایت اسپیلبرگ یهودی از جنایات صهیونیست‌ها» در این شماره آمده است.

صد و سومین شمارۀ مجله سروش خردسالان، ویژه دی ماه منتشر شد

در این شماره از مجله؛ شعر یه تیکه ابر اون بالا، داستان هفت تا گوسفند، داستان این مسواکه یا جارو؟، نمایشنامۀ هرکاری یه راهی داره!، کاردستی قصه‌های باغ دوستی، داستان یک شهروند خوب، آشپزی ماکارونی از این‌ور دنیا تا اون‌ور دنیا، دوستان جدید ببعی و ببعو و کلی داستان و بازی دیگر آمده است.

در سخن سردبیر می‌خوانیم: 

ﺗﻮ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ﻭﻗﺘﺖ ﺭﺍ ﺑﺎ ﭼﻪ ﻛﺎﺭﻫﺎﻳﻰ ﻣﻰ‌ﮔﺬﺭﺍﻧﻰ؟ ﻫﻢ ﺗﻤﺎﺷﺎﻯ ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻥ ﺧﻮﺏ ﺍﺳﺖ ﻫﻢ ﺟﺴﺖ‌ﻭﺧﻴﺰ ﻭ ﺑﺎﺯﻯ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ. ﻫﻢ ﺳﺮﮔﺮﻡ‌ﺷﺪﻥ ﺑﺎ ﺑﺎﺯﻯ‌ﻫﺎﻯ ﻣﻔﻴﺪ ﺩﺭ ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺟﺬﺍﺏ ﺍﺳﺖ، ﻫﻢ ﺧﻤﻴﺮﺑﺎﺯﻯ ﻭ ﺧﺎﻧﻪ‌ﺳﺎﺯﻯ. ﻧﻘﺎﺷﻰ ﻛﺸﻴﺪﻥ ﻭ ﺭﻧﮓﺁﻣﻴﺰﻯ ﻫﻢ ﺷﺎﻳﺪ ﺑﺮﺍﻳﺖ ﺟﺎﻟﺐ ﺑﺎﺷﺪ. ﻛﺎﺭﻫﺎﻯ ﺯﻳﺎﺩ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﻫﺴﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺟﺰ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﻭ ﺧﻮﺍﺑﻴﺪﻥ ﻭ ﻛﻤﻚ ﺑﻪ ﺍﻋﻀﺎﻯ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻰ‌ﺩﻫﻰ.

ﺣﺎﻻ ﺑﻴﺎ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻫﻤه ﻛﺎﺭﻫﺎﻳﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺭﻭﺯ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻰ‌ﺩﻫﻴﻢ ﻧﮕﺎﻩ ﻛﻨﻴﻢ: ﻫﻤه ﻛﺎﺭﻫﺎﻳﻰ ﻛﻪ ﻣﻰ‌ﻛﻨﻰ ﻣﻔﻴﺪ ﺍﺳﺖ؟ ﻛﺎﺭﻫﺎﻳﻰ ﻛﻪ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻯ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻰ‌ﺩﻫﻰ؟ ﻛﺎﺭﻫﺎﻳﻰ ﻛﻪ ﺑﺰﺭگ‌ﺗﺮﻫﺎ ﺍﺯ ﺗﻮ ﻣﻰ‌ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻰ‌ﺩﻫﻰ؟

ﻫﺮ ﻛﺎﺭﻯ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﻣﺎ ﺁﺩﻡ‌ﻫﺎ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯه ﺧﻮﺩﺵ ﺯﻣﺎﻥ ﺩﺍﺭﺩ. ﻫﺮ ﻛﺪﺍﻡ ﺍﺯ ﻣﺎ ﺗﻼﺵ ﻣﻰ‌ﻛﻨﻴﻢ ﺑﺮﺍﻯ ﻫﻤه ﻛﺎﺭﻫﺎﻳﻰ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺑﺪﻫﻴﻢ ﻭﻗﺘﻰ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺭﻭﺯ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﻢ. ﻣﺜﻼً ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺗﻤﺎﻡ ﺭﻭﺯ ﻓﻘﻂ ﻭ ﻓﻘﻂ ﺑﺎ ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎﺯﻯ ﻛﻨﻴﻢ ﻳﺎ ﺣﺘﻰ ﺗﻤﺎﻡ ﺭﻭﺯ را ﺑﻪ ﺗﻤﺎﺷﺎﻯ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌ﻫﺎﻯ ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻧﻰ ﺑﮕﺬﺭﺍﻧﻴﻢ.

ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯﻫﺎ ﻛﻪ ﻫﻤه ﻣﺎ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺴﺘﻴﻢ ﻣﻰ‌ﺗﻮﺍﻧﻴﻢ ﺑﺮﺍﻯ ﻛﺎﺭﻫﺎﻳﻤﺎﻥ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌ﺭﻳﺰﻯ ﻛﻨﻴﻢ. ﭼﻄﻮﺭﻯ؟ ﺑﺮﺍﻯ ﻛﺎﺭﻫﺎﻳﻰ ﻛﻪ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻯ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺑﺪﻫﻰ ﺍﺯ ﺑﺰﺭگ‌ﺗﺮﻫﺎﻳﺖ ﺑﺨﻮﺍﻩ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺑﺮﺍﻯ ﺭﻭﺯ ﺑﻌﺪ ﻳﻚ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺑﻨﻮﻳﺴﻴﺪ.

ﺍﮔﺮ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻰ ﻣﻰ‌ﺗﻮﺍﻧﻰ ﺍﺯ ﻛﺎﺭﻫﺎﻳﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻰ‌ﺩﻫﻰ ﻧﻘﺎﺷﻰ ﺑﻜﺸﻰ ﻭ ﺑﺮﺍﻯ «ﺳﺮﻭﺵ ﺧﺮﺩﺳﺎﻻﻥ» بفرستی.

سیصدوچهل‌وششمین شماره مجله سروش کودکان منتشر شد

تقویم تاریخ، هر روز فردوسی است، افسانه کرم هفتواد، اون بالابالاها می شوند چهچهه هم زد، دنیای جورواجور نیمه ها، پدربزرگ جیب جادویی، آش غول، مبارزه با مداد جادویی، یک موجود نامرئی، ناصرالدین شاه و امیرکبیر، ۹ نفر با توپ و چوب!، هدیه زرافه، روباه ترکمنی، گنجی به نام بازی، مربع های شگفت انگیز، کوبه بسازیم، جایی که ما هستیم از جمله مطالب این شماره سروش کودکان است.

در سخن سردبیر این شماره آمده است:

سلام کلاس چندم هستی؟ در ایام قرنطینه تازه به مدرسه رفته ای و کلاس اولی؟ یا یکی از سال های دیگر از دبستان برایت در کرونا می گذرد؟ دی ماه دیگر موقع امتحانات اولین نیمسال تحصیلی است. این روزها همه داریم تجربیات جدیدی پیدا می کنیم، شما فرقی با دانش آموزان دیگر یا دانشجویان دانشگاه ها ندارید. در آموزش مجازی امتحان هم مجازی است. در خانه خودتان نشسته ای و با نظارت پدر یا مادر این فرصت را داری که چیزهایی که یاد گرفته ای را برای معلمت بنویسی یا بگویی. کتاب خوانده ای، سر کلاس مجازی نشسته ای و شاید از تلویزیون و وب سایت های مفید در فضای مجازی هم چیزهایی یاد گرفته باشی. امام مهمتر از همه این ها می دانی چیست؟ وقتی از راه دور در امتحان شرکت می کنی قراراست راستگو هم باشی و برای پاسخ به پرسش ها از کسی یا جایی کمک نگیری. حالا تنها هستی و این فرصت را داری که خودت را بهتر بشناسی.. همه باهم در ایام کرونا در حال رشد هستیم و می توانیم صفت های خوب را در اخلاق و رفتارمان پرورش دهیم و قوی کنیم. به نظر خودت کدام صفت تو در قرنطینه قوی تر شده است؟برای سروش کودکان بنویس تا هم سن و سال هایت هم بدانند و با تو همراه شوند.

نظر شما