شناسهٔ خبر: 44979333 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کاهش سهم بودجه عمرانی کشور به 11 درصد/تنگ نظری را کنار بگذاریم

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو سهم بودجه عمرانی کشور در سال جاری را 15 درصد اعلام کرد و گفت: این عدد در لایحه بودجه 1400 به 11 درصد رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمدرضا میرتاج الدینی صبح امروز در جلسه شورای اداری استان که به شکل ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: از سال 92 سهم بودجه های عمرانی در بودجه کل دولت سیر کاهشی دارد.

وی افزود: این روند کاهشی سهم بودجه عمرانی  از 20 درصد شروع شده به 18 درصد کاهش یافته تا در سال جاری سهم بودجه عمرانی کشور 15درصد بوده؛ در لایحه 1400 به 11 درصد رسیده و به نظر می رسد به 10 درصد هم کاهش خواهد یافت.

میر تاج الدینی سقف فروش نفت را  یک میلیون بشکه اعلام و اضافه کرد: در این عرصه سهم صندوق توسعه ملی 20 درصد بوده و 53 هزار میلیارد تومان به مصارف اختصاص می یابد و در مقابل40 هزار میلیارد از منابع کاهش می یابد؛ در حالی که میزان مصارف و کاهش منابع باید متوازن باشد.

وی راه پوشش مصارف 53 هزار میلیاردی را انتشار اوراق مالی و جبران کاهش منابع 40 هزار میلیاردی را صرفه جویی دانست.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، اذعان داشت: از 841 هزار میلیارد تومان بودجه مورد بحث 103 هزار میلیارد تومان سهم بودجه عمرانی کل کشور است که 10 برابر این هم برای بودجه های عمرانی کفاف نمی‎کند.

میرتاج الدینی خاطرنشان ساخت: یک راه جبران این بودجه عمرانی اندک نیز این است که مردم و بخش خصوصی را در پروژه های عمرانی مشارکت دهیم و تنگ نظری را کنار بگذاریم؛ راه دوم جذب سرمایه داخلی و خارجی در پروژه های بزرگ در قالب فاینانس است.

وی اضافه کرد: راه سوم نیز استفاده از اعتبارات ویژه است که برای بعضی موارد خاص اتفاق می افتد و می‌تواند بخشی از اعتبارات منطقه ای و استان را افزایش دهد.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: به عنوان مثال مهار آب های مرزی یک سیاست در راستای جذب اعتبارات ویژه بود که از همین طریق نزدیک هزار میلیارد تومان برای انتقال آب ارس به تبریز هزینه شد.

میرتاج الدینی ادامه داد: در جهت احیای دریاچه ارومیه نیز دو هزار میلیارد هزینه شده از محل اعتبارات ویژه است که با تلاش نمایندگان حاصل می شود.

انتهای پیام/60026

 

نظر شما