شناسهٔ خبر: 44966921 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

عملیات عین‌الاسد، شلیک به قلب تروریسم آمریکایی در منطقه

بامداد هجدهم دی ماه 98 ضربه انتقامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه پایگاه نظامیان تروریست آمریکایی در عراق با شلیک ده‌ها موشک بالستیک، قدرت نظامی آمریکا را به چالش کشید و هژمونی جهانی این کشور را زیر سوال برد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بامداد هجدهم دی ماه ۹۸ بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در عراق آماج حملات سنگین موشکی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در انتقام از ترور ناجوانمردانه سپهبد شهید «حاج قاسم سلیمانی» و یارانش قرار گرفت؛ اقدامی که گرچه رسانه‌ها و محافل غربی با اطلاع‌رسانی تدریجی درباره خسارات جانی و مالی و زیرساختی آن سعی در کم‌اهمیت جلوه دادنش داشتند، در عمل رئیس‌جمهور آمریکا و مقامات این کشور را به عقب‌نشینی واداشت.

عدم پاسخگویی نظامی ایالات متحده آمریکا به عنوان مدعی هژمونی مسلط دنیا به پاسخ متقابل نظام جمهوری اسلامی و گذشتن از حمله موشکی به پایگاه خود در عین‌الاسد عملاً تیر خلاصی بر هژمونی ۷۵ ساله آمریکایی‌ها در منطقه بود. 

اقدام تروریستی آمریکا و اوج تنش‌زایی در منطقه

از چهار سال قبل و با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» در کاخ سفید، دولت آمریکا به صورت هدفمند همه تلاش خود را برای فشار بر ایران به کار گرفت. در اولین گام، وی برجام را میراث «بد» دولت اوباما خواند و بعد از انتقادهای مکرر از آن، در نهایت اردیبهشت ۹۷ به طور یکجانبه آمریکا را از این توافق خارج کرد.

در قدم بعدی ترامپ تمام معافیت‌های نفتی را به طور کامل لغو و تلاش کرد صادرات نفت ایران را به صفر برساند. عملیات‌های اطلاعاتی گسترده برای ایجاد آشوب و ناآرامی در ایران هم بخش دیگری از اقدامات ضد ایرانی واشنگتن بود. در نهایت، اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن «سردار سپهبد قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس» نایب رئیس الحشد الشعبی عراق و همراهانشان در حمله هواپیمای بدون سرنشین «ام‌کیو-۹» آمریکا با دو موشک «هلفایر» علیه خودروی فرماندهان مقاومت در مسیر فرودگاه بغداد، تنش‌ها در منطقه را به اوج رساند.

 

 

اقدام آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی که به دلیل نقشش در مبارزه با تروریسم و بسط قدرت ایران در غرب آسیا شخصیتی ملی محسوب می‌شد، سیزدهم دی ۹۸ را به عنوان روزی فراموش نشدنی از دشمنی آمریکا علیه ایران در حافظه تاریخی کشورمان ثبت کرد و درخواست‌ها برای انتقام سخت را به همراه داشت. در روزهای بعد و همزمان با مراسم تشییع میلیونی پیکرهای شهدا در عراق و ایران و علی‌رغم تحلیل‌های مغرضانه غربی که از انفعال احتمالی تهران خبر می‌داد، در نهایت ایران بامداد ۱۸ دی ماه به اقدام تروریستی آمریکا پاسخ داد.

حمله موشکی سپاه علیه پایگاه نظامیان تروریست آمریکا در عراق

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد چهارشنبه هجدهم دی در بیانیه‌ای اعلام کرد رزمندگان نیروی هوافضای سپاه طی عملیاتی موفق بنام «شهید سلیمانی» با رمز مقدس «یازهرا (س)» با شلیک ده‌ها فروند موشک زمین به زمین، پایگاه هوایی اشغالی ارتش تروریستی و متجاوز آمریکا موسوم به عین‌الاسد را درهم کوبیدند. این عملیات در ساعت ۱:۲۰ بامداد انجام شد.

 

 

 

 

پایگاه هوایی عین‌الاسد در استان الانبار در غرب عراق (۱۶۰ کیلومتری بغداد) قرار دارد و از مراکز مهم استقرار نیروهای نظامی و تجهیزات ارتش آمریکا در این کشور  محسوب می‌شود. مساحت این پایگاه ۱۰ کیلومتر یعنی چیزی برابر با مساحت منطقه سبز بغداد است. بنابر گزارش‌ها، در زمان حمله موشکی ایران حدود ۱۵۰۰ نیروی آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح ضد داعش تحت هدایت آمریکا در آن حضور داشتند.

این پایگاه استراتژیک مجهز به سیستم‌های رصد هوایی تا شعاع بیش از ۴۰۰ کیلومتر است و همان‌ پایگاهی است که دونالد ترامپ و معاونش با نیروهای آمریکایی در آن دیدار کردند.

 


بنابر گزارش‌ها، آنچه موشک‌های ایران در این پایگاه زدند، «مقر عملیات مرکزی» آمریکا بود که سامانه‌های ارتباطی و سامانه مخصوص پهپادها و همچنین زیرساخت‌هایی مهم را در خود جای داده بود.

 

 

سردار «حاجی زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه در تشریح جزئیات این عملیات گفت ۱۳ فروند موشک از نوع موشک‌های «فاتح-۳۱۳»  و قیام  به سمت پایگاه‌ آمریکا شلیک شد که همه موشک‌ها به هدف اصابت کرد و با وجود اینکه آمریکایی‌ها تعداد زیادی هواپیما در پرواز داشتند، حتی یک تیر هم به سمت موشک‌های ایران شلیک نشد و آن‌ها نتوانستند به مقابله بپردازند.

 

 

وی افزود هدف از عملیات ایران کشتن کسی نبود و در واقع برای ضربه زدن به ماشین جنگی آمریکا، مرکز کنترل فرماندهی آمریکایی‌ها و ضربه زدن به یگان‌های عمده پهپادی و بالگردی آن‌ها انجام شد.

سردار حاجی‌زاده تاکید کرد: بعد از جنگ جهانی دوم سابقه نداشته که تیری علیه آمریکا شلیک شود و کشوری مسئولیت آن را بپذیرد و این اقدام موشکی که در واکنش به ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی و با اجماع جمعی در همه گروه‌ها و اقشار مردم به صورت دقیق و حساب شده انجام شد برگ جدیدی را در تاریخ تحولات منطقه رقم زد.

واکنش‌ مقامات آمریکایی و بازتاب رسانه‌ای پاسخ موشکی سپاه

دونالد ترامپ در اولین واکنش به حمله موشکی ایران به عین‌الاسد در پیامی توییتری مدعی شد جای نگرانی نیست و همه چیز خوب بوده!

 

 

او در اولین نطق خود بعد از حملات ایران هم با وجود انکار واقعیت و تلاش برای کوچک‌نمایی حمله،  با صدایی لرزان و نفس‌نفس‌زنان در چرخشی آشکار از تهدیدات نظامی سابقش علیه ایران عقب‌نشینی و به اعلام تصمیم برای اعمال تحریم‌های بیشتر بسنده کرد.

 

 

«بیل پالمر» تحلیلگر آمریکایی درباره وضعیت روحی ترامپ در این سخنرانی نوشت: «دونالد ترامپ حین سخنرانی امروزش انگار در بهترین حالت نیمه‌جان به نظر می‌رسید. مرتب، کلماتش را بریده بریده اداه می‌کرد و ظاهراً نفس کم می‌آورد. لغات را بد تلفظ می‌کرد.»

«فردریک پلیتجن» خبرنگار شبکه «سی‌ان‌ان» در تهران هم بعد از سخنرانی ترامپ با اشاره به عقب‌نشینی وی از اقدام نظامی علیه ایران، گفت: «ایرانی‌ها با این حمله موشکی نشان دادند که توان پاسخ دادن به آمریکا را دارند... ایرانی‌ها همچنین نشان دادند که تسلیحات بسیار پیشرفته‌ای ساخته‌اند که می‌توانند با آن اهدافی در خارج از کشور را هدف قرار دهند.»

 

 

«ین نی لی» خبرنگار شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» آمریکا هم در یادداشتی نوشت «پاسخ ایران بسیار سریع و خشن» بود و «این خطری واقعی است که می‌تواند از کنترل [آمریکا] خارج شود».

حتی «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی هم که بارها خواستار حمله به پالایشگاه‌های نفتی ایران شده بود بعد از پاسخ موشکی تهران گفت اقدام تلافی‌جویانه علیه ایران را ضروری نمی‌داند. 

سناتور «رند پال» که به موضع‌گیری‌های متفاوت با سایر هم‌حزبی‌های خود شهرت دارد هم در توییتی با ادامه روند کنونی در تنش‌آفرینی‌های ترامپ با ایران مخالفت کرد و خطاب به دولت آمریکا نوشت: باید پیش از آنکه تنش‌ها به جنگ بی‌پایان دیگری در خاورمیانه منتهی شود، تشدید تنش را متوقف کنیم.

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم در روزهای بعد گفت تنش‌زایی رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران، جان آمریکایی‌ها را به خطر انداخت. او این سخنان را بعد از تصویب قطعنامه موسوم به «اختیارات جنگ با ایران»  که به دنبال ممنوع کردن اقدام نظامی علیه ایران بدون مجوز کنگره بود، بیان کرد.

در مجموع نگاهی به واکنش مقامات آمریکایی و مقامات کشورهای متحد واشنگتن پس از عملیات انتقامی ایران علیه پایگاه آمریکایی‌ها در عین‌الاسد نشان داد حمایت چندانی از ماجراجویی‌های ترامپ وجود ندارد.

در همین راستا، صدها معترض در سراسر شهرهای آمریکا و کشورهای جهان با به دست گرفتن بنرهایی و سردادن شعارهایی، خواستار پایان سیاست‌های جنگ‌طلبانه رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران و وخیم‌تر شدن شرایط شدند.

اطلاع‌رسانی قطره چکانی پنتاگون و تناقض‌گویی ترامپ

با وجود ادعاهای ترامپ درباره کم اهمیت بودن خسارات ناشی از این حملات، خودداری آمریکا از انتشار تصاویری از داخل پایگاه و اخبار مرتبط با تردد یک هواپیماهای «سی-۱۷» مخصوص حمل مجروحین به آلمان این ظن را به صورت جدی مطرح کرد که خسارات جدی در ماجرای حمله به عین‌الاسد وجود داشته است.

گزارش‌های بعدی که به صورت انحصاری توسط رسانه‌هایی همچون «سی‌ان‌ان» و «رویترز» از این پایگاه منتشر شد، این نکته را روشن کرد که با وجود پناه گرفتن نیروهای آمریکایی در پناهگاه‌های بتونی شدت انفجارها تاثیرگذار بوده است.

در روایت سی‌ان‌ان هرچند بار دیگر ادعای آمریکا مبنی بر آسیب ندیدن نظامیان این کشور در این حمله تکرار شد، اما روایت‌هایی از هراس و وحشت نیروهای آمریکایی از حمله موشکی ایران ارائه شده است. (جزئیات بیشتر)

 

 

خبرگزاری رویترز هم در گزارشی بر اساس مصاحبه با نظامیان آمریکایی حاضر در پایگاه عین الاسد عراق نوشت که شدت آسیب‌های وارده به نظامیان آمریکایی در پی حملات موشکی ایران به حدی بود که برخی احساس می‌کردند که یک کامیون به آنها برخورد کرده است. (اینجا)

اما اولین گزارش جدی در خصوص تعداد بالای زخمی‌ها در این حمله مربوط به روزنامه «القبس» بود که از انتقال ۱۶ نظامی ‌مجروح آمریکایی به کمپ «عریفجان» در کویت پرده برداشت. بعد از آن پنتاگون با گذشت چند روز از حمله موشکی اذعان کرد دست‌کم ۱۶ نظامی آمریکایی بر اثر این حمله زخمی و برای آزمایش پزشکی و مداوا به خارج از عراق منتقل شدند.

فرماندهی نیروهای تروریستی آمریکا در منطقه (سنتکام) هم در بیانیه‌ای در پی آنچه «ضربه ملایم مغزی» خواند، از انتقال ۱۱ نظامی آمریکایی به آلمان پرده برداشت. بعد از آن پنتاگون چند بار دیگر هم بر آمارش افزود و سرانجام روز ۲۲ بهمن، بعد از گذشت بیش از یک ماه از حمله ایران، اعلام کرد ۱۰۹ نظامی با آسیب مغزی تروماتیک شناسایی شده‌اند که نسبت به گزارش قبلی ۴۵ نفر افزایش داشته است.

وزارت دفاع آمریکا افزود: همچنین در مجموع ۲۷ نفر از نظامیان آمریکایی برای طی مراحل درمانی به آلمان منتقل شدند که افزایش شش نفری را در مقایسه با گزارش قبلی نشان می‌دهد و ۲۱ نفر از آنها نیز برای تکمیل درمان به آمریکا منتقل شده‌اند.

این در حالی بود که ترامپ بعد از اذعان مقامات نظامی به آسیب دیدن نظامیان این کشور، حالا در تلاش برای کاستن از اهمیت آسیب مغزی وارده، آن را به «سردرد» تشبیه می‌کرد. او گفت که آسیب خفیف مغزی در مقایسه با قطع شدن دست و پای نظامیان یا کشته شدن آن‌ها اتفاق چندان مهمی نیست و به همین دلیل هم از تلافی کردن این حمله خودداری کرده است!

آمریکایی‌ها همچنین سعی در القای این محتوا داشتند که بر اساس هشدارها از حمله هوایی مطلع بودند و آماده‌باش کامل نیروها مانع کشته شدن آنها شد. از سوی دیگر رسانه‌های غربی تلاش کردند با هدف تحریک احساسات در عراق علیه پاسخ نظامی ایران چنین وانمود کنند که در نتیجه حملات، عراقی‌های مستقر در پایگاه عین‌الاسد هدف قرار گرفتند؛ ادعایی که ارتش عراق آن را تکذیب کرد.

اما این مخفی‌کاری‌ها و تناقض‌گویی‌ها حتی صدای مقامات آمریکایی را هم درآورد. «کریس مورفی» سناتور آمریکایی ایالت «کانتیکت» آمریکا که ترور سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را معادل ترور وزیر دفاع آمریکا دانسته بود، گفت ترامپ در حال فریب افکار عمومی مردم آمریکاست.

تحلیگران چه گفتند؟

«اسکات ریتر»، بازرس تسلیحاتی اسبق سازمان ملل و از مقام‌های سابق آمریکا در تحلیل پاسخ موشکی ایران، آن را نشانه آمادگی ایران برای پاسخ‌دهی به اقدامات تحریک‌آمیز احتمالی آمریکا خواند. 

وی در یادداشتی برای راشاتودی نوشت: «ایران نمی‌خواست با حمله‌اش نظامیان آمریکا را بکشد، می‌خواست فناوری موشکی و عزم خودش را به [دونالد] ترامپ (رئیس‌جمهور آمریکا) گوشزد کند. سال‌هاست که ایران گام‌های قابل‌توجهی در زمینه اتکاپذیری، برد و دقت نیروی موشک‌های بالیستیک خودش برداشته است. روزهایی که زرادخانه ایران فقط موشک‌های اسکاد ساخت دوران شوروی را شامل می‌شد به پایان رسیده است.»

ریتر در ادامه ادعای مقام‌های آمریکایی مبنی بر اینکه ضربه موشکی ایران خسارات جانی نداشته را تکرار کرد، اما آن را نشانه‌ای از دقت موشکی ایران دانست. 

وی نوشت: «ترامپ قبلاً وعده داده بود در صورت حمله ایران به تأسیسات یا پرسنل آمریکا تلافی گسترده‌ای خواهد کرد. او در حالی که گرداگردش را اعضای تیم امنیت ملی‌اش فرا گرفته بودند مجبور شد از آن تهدید عقب‌نشینی کند چون به خوبی می‌دانست که اگر قرار بود به ایران حمله کند، پاسخ ایران برای آمریکا و متحدان منطقه‌ای این کشور از جمله اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی ویرانگر خواهد بود.»

«ویپین نارانگ» کارشناس آمریکایی امور نظامی و استاد مطالعات امنیتی دانشگاه «ام‌آی‌تی» هم در تحلیلی نوشت تصاویر ماهواره‌ای آثار حملات ایران به پایگاه عین‌الاسد نشان می‌دهد که دقت موشک‌های ایران به میزان قابل توجهی افزایش یافته و آثار ناشی از این حمله موشکی نشان می‌دهد که تک‌قطبی حملات دقیق موشکی از دست آمریکا خارج شده است.

در ادامه واکنش تحلیلگران و کارشناسان نظامی، «جفری لوئیس» استاد موسسه تحصیلات تکمیلی «مطالعات بین‌المللی میدلبری» و تحلیلگر اندیشکده «مرکز مطالعات عدم اشاعه جیمز مارتین» در صفحه توئیتر خود ضمن به اشتراک گذاشتن تصویری از نقاط هدف قرار داده شده توسط موشک‌های بالستیک ایران و حجم خساراتی که به این پایگاه وارد شد، نوشت: «موشک‌های ایرانی چندین ساختمان/زیرساخت را در پایگاه هوایی عین‌الاسد نابود کردند».

 

 

وی در توئیت دیگری تاکید کرد: «ایرانی‌ها "خطا نزدند". این ساختمان‌ها با دقت بالا هدف قرار داده شدند».

 


این استاد دانشگاه آمریکایی سپس در انتقاد از ادعای پنتاگون مبنی بر اینکه ایران عامدانه اهدافی را انتخاب کرد که تلفات جانی نداشته باشد، گفت: «این [حرف] احمقانه است، اما گویا دروغی است که ما می‌خواهیم به خودمان بگوییم، تا مردانگی شکننده ما، ما را به جنگ نکشد!»

«دارا ماسیکوت» کارشناس ارشد مطالعات استراتژیک و امنیت ملی از کالج جنگ نیروی دریایی آمریکا و پژوهشگر سیاسی در اندیشکده «رَند» هم در صفحه توئیتر خود ضمن به اشتراک گذاشتن تصویری از نقاط هدف قرار داده شده توسط موشک‌های بالستیک ایران و حجم خساراتی که به این پایگاه وارد شده، نوشت: «من کارشناس [مسائل] ایران نیستم. اما تحلیلگر نظامی هستم. وقتی به نقاط اثر حمله ایران به پایگاه هوایی [عین] الاسد نگاه می‌کنم، حمله نمادین با هدف اجتناب از تلفات که بعضی‌ها می‌گویند، ندیدم».

انتهای پیام/

نظر شما