شناسهٔ خبر: 44773885 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بانی فیلم | لینک خبر

دو پیام تسلیت برای درگذشت اصغر عبداللهی

حرکتی که بازایستاد، حصیری که فروریخت!

صاحب‌خبر -

کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران با صدور پیامی درگذشت اصغر عبداللهی یکی از مؤسسان و رؤسای سابق کانون را به جامعه‌ی سینمای ایران و اعضای خود تسلیت گفت.
پیام کانون فیلم‌نامه‌نویسان به این شرح زیر است:
«اصغر عبداللهی، یار آشنا، دوست، فیلم‌نامه‌نویس و داستان‌سرا، یکی از مؤسسان و رؤسای پیشین کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران، ازمیان ما رفت.
اصغر عبداللهی در آثارش راوی احساس دلهره‌ی آدم‌هایی بود که در زمانه‌ای بحرانی توان مقابله با محدودیت‌های روزافزون را از دست داده‌اند و در اندیشه‌ی گریز از وضع موجود، روزنی به عالم خیال یا یک زندگی دیگرگون را می‌جویند. حال او خود به عالم دیگر پیوست.
اصغر عبداللهی هم‌چنین بازگوکننده‌ی معماهای پیچیده و عطش‌های انسانی برای یافتن سرپناهی برای ادامه‌ی زندگی بود. او در مجموعه‌داستان «سایبانی از حصیر» به ما یادآور می‌شود که با اندک حرکتی یا وزیدن بادی، بساط آن فرو خواهد ریخت.
اینک درمیان بهت واندوه یارانش، این حصیر فرو ریخت.
کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران درگذشت این نویسنده‌ی خلاق و پرتلاش را به خانواده و همه‌ی اهالی سینمای ایران تسلیت می گوید.
همیشگی باد یاد و نامش.»

پیام تسلیت کانون کارگردانان برای درگذشت اصغر عبداللهی

کانون کارگردانان سینمای ایران در پی درگذشت اصغر عبداللهی فیلمنامه نویس، متن پیامی منتشر کرد.
در متن این پیام آمده است: «اصغر عبداللهی هم رفت. هنوز داغ درگذشت کامبوزیا پرتوی، پرویز پورحسینی، چنگیز جلیلوند و دیگر همکاران سینمائی التیام نیافته که خبر می رسد یکی دیگر از یاران سینمایی مان را از دست دادیم.

اصغر عبداللهی قصه پرداز و فیلم نامه نویس، که بسیاری از همکاران ما خاطره شیرین همکاری هایشان با او را فراموش نکرده اند پس از یک سال تحمل بیماری از دنیای ما رفت تا در جهانی دیگر در کنار دوستان و همکارانش به آرامش ابدی برسد.

درگذشت این قصه پرداز مهربان ، خوش خُلق و کم نظیر را به همسر گرامی و خانواده محترمش تسلیت می گوئیم و برای بازماندگانش آرزوی صبر و آرامش می کنیم.»

اصغر عبداللهی که چند سالی بود از سرطان رنج می برد، در سن ۶۴ سالگی از دنیا رفت؛ او متولد ۱۳۳۴ در آبادان بود.

این هنرمند نگارش فیلمنامه‌ های چون «خواهران غریب»، «جهیزیه‌ای برای رباب»، «نصف مال من نصف مال تو» ، «عینک دودی»، «پیشنهاد پنجاه میلیونی»، «غریبانه»، «مرسدس»، «آشپزباشی»، «چتری برای دو نفر»،«خداحافظی طولانی» ، «خانه خلوت» و… را در کارنامه هنری اش دارد و برای «خانه خلوت» سیمرغ بلورین دریافت کرده است.

او در سال های اخیر فیلم «یک قناری یک کلاغ» را در مقام کارگردان ساخت و از جمله آثار مکتوب اش می توان به «قصه‌ها از کجا می‌آیند : از فیلمنامه نویسی و زندگی»، «آفتاب در سیاهی جنگ گم می‌شود»، «در پشت آن مه؛ مجموعه داستان کوتاه»، «سایبانی از حصیر»، «آبی‌های غمناک بارُن»، «هاملت در نم نم باران» و… نام برد.

اشتراک گذاری در:

نظر شما