شناسهٔ خبر: 44761358 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شهرآرانیوز | لینک خبر

رئیس افغان فیلم: صداوسیمای ایران و افغان فیلم می‌توانند مرز‌ها را کنار بزنند

رئیس افغان فیلم با انتقاد از بی‌توجهی دولت و بخش خصوصی افغانستان به فلج‌شدن فرهنگ و مهاجرت نخبگان این کشور گفت: با‌توجه‌به اینکه فیلم‌سازی آموزشی در راهبرد پنج‌ساله این مؤسسه قرار دارد، ساخت فیلم‌های تاریخی را آغاز کرده‌ایم، اما در این مسیر نیاز به کمک داریم.

صاحب‌خبر -
به گزارش شهرآرانیوز؛ صحرا کریمی‌ که به ایران سفر کرده است، امروز در دیدار با علی فهیم دانش، مدیرکل امور بین‌الملل سازمان صداوسیما تصریح کرد: اکنون افغانستان در جنگ با تروریسم است که مردم را درگیر کرده است، اما جنگ اصلی که جریان دارد و دولت هم متوجه آن نمی‌شود، جنگ فرهنگی است.
 
وی افزود: این جنگ با ساخت یک سلسله سریال‌ها و فیلم‌های ضد ارزشی انجام می‌شود و با آن قصد کم رنگ کردن فرهنگ اصیل افغانستان را دارند. برای احیای سینما و فرهنگ افغانستان نیاز به دوستانی داریم تا دست ما را بگیرند و کمک‌مان کنند. نیاز داریم از تجربه کشور‌های منطقه به خصوص ایران استفاده کنیم.
 

افغانستان می‌تواند بازار خوبی برای محصولات ایرانی فراهم کند


کریمی با اشاره به همکاری رسانه ملی ایران و افغانستان افزود: صداوسیمای ایران و افغان فیلم می‌توانند مرز‌ها را کنار بزنند. می‌توانیم یکی از شاخه‌های دانشگاه صداوسیما را در افغانستان تأسیس کنیم و به تربیت نیروی متخصص بپردازیم. می‌توانیم کارگاه‌های مشترک تأسیس کنیم و  توجه به بازار آزاد افغانستان می‌توانیم شرایط خوبی برای محصولات ایرانی و مشترک فراهم کنیم.
 
فهیم دانش هم در این ملاقات با اشاره به توانمندی‌های علمی، فنی و تخصصی رسانه ملی از فعالیت‌های رسانه ملی در زمینه اعتلای فرهنگ افغانستان گفت و تصریح کرد: رسانه ملی دفتر نمایندگی در کابل دارد و تلاش کرده است واقعیت‌های جاری در این کشور را به شکلی صحیح به نمایش بگذارد.
 
وی با بیان اینکه رسانه ملی ایران به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده سریال‌ها و فیلم‌های مذهبی وظیفه خود می‌داند تا به افغانستان کمک کند، گفت: سریال‌های تولیدی رسانه ملی مثل مختارنامه، امام علی، مریم مقدس و یوسف پیامبر حتی در لبنان و عراق و ترکیه نیز پخش شده‌اند.
 
فهیم دانش همچنین از ظرفیت تولید مستند فرهنگی و گردشگری در رسانه ملی گفت و تصریح کرد: اگر اتاق فکر مشترکی در این زمینه‌ها تشکیل شود می‌تواند به تسریع و بهبود روند کار کمک کند.
 
گفتنی است مؤسسه افغان فیلم یگانه اداره تولیدی، فارسی‌سازی و ناظر در امور سینمایی افغانستان است که ۵۲ سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده است. این مؤسسه در دوران جنگ‌های مجاهدین کم کار شد و در دوره طالبان هم تا آستانه فروپاشی پیش رفت؛ اما در ۲۰ سال اخیر فعالیتش را تقویت کرده است.
 
منبع: صداوسیما
 
 

نظر شما