شناسهٔ خبر: 44751033 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

قالیباف:

لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیاز به اصلاحات اساسی دارد/ ریشه همه مشکلات اقتصادی کشور در کسری بودجه است

در ارتباط با موضوع کرونا اولویت و تأکید اصلی ما بر روی سلامت مردم و رفع هرچه سریع‌تر مشکلات و محدودیت‌هاست.

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در نشست علنی امروز (یکشنبه ۷ دی ماه ۹۹) مجلس با تسلیت ایام عزاداری فاطمه زهرا (س) گفت: ملت ایران در عزاداری‌های گذشته ارادت قلبی خود به خاندان عصمت و طهارت را نشان دادند، در این روز‌ها نیز همان طور که مراجع عظام تقلید عنوان کردند لازم است اقامه عزای حضرت فاطمه زهرا (س) با شکوه و با رعایت پروتکل‌ها انجام شود.

رئیس مجلس اظهار داشت: همان گونه که در سال‌های دفاع مقدس رمز پیروزی‌های ما یا فاطمه الزهرا (س)‌بود، امروز نیز دست به دعا برمی داریم و از ایشان عبور از سختی‌های ناشی از همه‌گیری کرونا و باز شدن گره‌های معیشتی را می‌خواهیم.

وی افزود: علاوه بر این عزاداری امسال فرصت خوبی برای بزرگداشت مقام مرد میدان، عاشق واقعی خاندان اهل بیت (ع) و خادم مخلص حضرت فاطمه الزهرا(س) شهید حاج قاسم سلیمانی است که با باور واقعی و قلبی به گره‌گشا بودن عنایات این خاندان، امور خود را وقف دفاع از مقام انسانیت و تأمین امنیت و رفاه و آسایش مردم کرد.

قالیباف خاطرنشان کرد: در خصوص موضوع همه‌گیری کرونا لازم است گفته شود که اولویت و تأکید اصلی ما بر روی سلامت مردم و رفع هر چه سریع‌تر مشکلات و محدودیت‌هاست. هر مسیری که ما را سریع‌تر و مطمئن‌تر به هدف رفع دغدغه‌های مردم در خصوص کرونا برساند، باید در دستورکار قرار گیرد.

مجلس برای تامین واکسن کرونا همکاری لازم را خواهد کرد
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مردم عزیز ما مطمئن باشند که مجلس در این موضوع با استفاده از توان کارشناسی متخصصان برای تأمین مالی تولید واکسن داخلی و یا خرید و یا وارد کردن واکسن با دولت همکاری لازم را خواهد کرد.

وی افزود: مهم‌ترین موضوع این روز‌ها مسأله بررسی لایحه بودجه سال آینده است. بودجه مهم‌ترین سند حکمرانی سالانه کشور است که هم جهت‌گیری‌های کلان و اساسی اقتصادی در آن نمود پیدا می‌کند و هم در زندگی جاری مردم تأثیر ملموس می‌گذارد.

افزایش۴۷ درصدی هزینه‌ها در مقابل افزایش فقط ۱۰ درصدی درآمد‌ها در بودجه
قالیباف خاطرنشان کرد: ما معتقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیاز به اصلاحات اساسی دارد؛ چراکه کسری تراز عملیاتی لایحه بودجه نسبت به بودجه سال قبل ۱۱۷ درصد رشد داشته است و هزینه‌ها ۴۷ درصد افزایش پیدا کرده، در حالی که درآمد‌ها حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: کشور ما فرصت‌هایی همچون حدود ۳ هزار میلیارد نقدینگی، اموال و املاک و دارایی‌های دولتی، معادن و منابع طبیعی بی‌شمار، سرمایه انسانی و دانش تخصصی بسیاری دارد. چنین کشوری می‌تواند حتی در همین بودجه کسری تراز عملیاتی‌اش را کاهش دهد.

وی افزود: وابستگی بودجه به نفت به حداقل بلکه به صفر برسد و منابع نفتی نباید صرف هزینه‌های جاری کشور شود. پیشران‌هایی که تولید و اشتغال را رونق می‌دهند باید از این منبع تأمین شوند و دولت منابع پایداری ایجاد کند. منابعی که به معیشت و کسب و کار مردم و به تولید کشور لطمه نزند. منابعی که شکاف طبقاتی را کاهش و عدالت اجتماعی را گسترش دهد.

قالیباف خاطرنشان کرد: همان طور که رهبر معظم انقلاب در جلسه اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی فرمودند، این راهکار‌ها وجود دارند و کارشناسان آن‌ها را پیشنهاد داده‌اند و امیدوارم نخبگان و صاحب نظران در این ایام، مجلس و دولت را با نظرات کارشناسی خود همراهی کنند.

بودجه مهمترین سند تبادل نظر میان نخبگان، دولت و مجلس است
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این سند مهم‌ترین موضوع تبادل نظر و گفتگو میان جامعه نخبگانی کشور، دولت و مجلس است. جامعه هم باید آگاه باشد که این سند چه تأثیری در زندگی آن‌ها می‌گذارد و چرا همه کارشناسان اذعان دارند که ریشه همه مشکلات اقتصادی کشور در کسری بودجه و شیوه تأمین و جبران این کسری بودجه است. مردم باید بدانند که شیوه نادرست جبران کسری بودجه چگونه در زندگی آن‌ها مؤثر خواهد بود و سفره آن‌ها را کوچک‌تر خواهد کرد و به تورم دامن می‌زند.

وی ادامه داد: باید در فرهنگ عمومی به تدریج نهادینه شود که درآمد بدون کار و تلاش چه اختلالی در اقتصاد کشور ایجاد می‌کند و چگونه باعث افزایش قیمت‌ها و گسترش بیکاری و تورم می‌شود تا بتوان دولت را به سمت استفاده از درآمد با کار و تلاش متقاعد کرد. باید در سند بودجه کشور این راهکار‌ها با توافق مجلس و دولت لحاظ شود تا از تورم بیشتر، از بیکاری بیشتر، از شکاف طبقاتی بیشتر و از فشار مضاعف بر معیشت مردم به ویژه اقشار کم‌درآمد جلوگیری کرد.

آشفتگی سند مالی کشور باید برطرف شود
قالیباف خاطرنشان کرد: ما نیاز به همت و جدیت و شجاعت در تصمیم‌گیری و اجرا داریم. آشتفگی سند مالی بودجه را باید تا حد امکان برطرف کنیم و انضباط در نظام بودجه‌ریزی را اولویت بدانیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همکاران بنده در کمیسیون تلفیق بودجه تلاش خواهند کرد لایحه بودجه سال آینده را در منابع، مصارف و بخش انضباط مالی به دقت رسیدگی و بررسی کنند. اصلاح اقتصاد کشور در گرو اصلاح، تنظیم و تصویب هوشمندانه لایحه بودجه کل کشور است.

وی افزود: ان‌شاءالله به لطف خدای متعال و رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب و تلاش مجدانه همکاران در مجلس شورای اسلامی و همراهی دولت محترم بتوانیم بهترین تصمیم را به نفع مردم و کشور بگیریم.
جهان نيوز

نظر شما