شناسهٔ خبر: 44428017 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

قالیباف:

آزادسازی مناطق اشغال‌شده در قره‌باغ گامی مهم در تحقق صلح و امنیت پایدار است

رئیس مجلس، آزادسازی مناطق اشغال شده در قره باغ را در سایه توافق بعمل آمده بین آذربایجان و ارمنستان گامی مهم در تحقق صلح و امنیت پایدار خواند و گفت: باید از فرصت­ها و ظرفیت های متنوع موجود در جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان برای افزایش سطح همکاری­های همه جانبه بهره کافی برده شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (چهار شنبه ۱۹ آذر) با جیحون بایرام‌اف وزیر امورخارجه جمهوری آذربایجان دیدار و گفت و گو کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای این دیدار با ابراز خرسندی از اعلام آتش­ بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت: مقام معظم رهبری، مجلس شورای اسلامی، مسئولان و مردم ایران نسبت به درگیری های اخیر آذربایجان دغدغه ­مند بودند و از  موضوع مهم حفظ تمامیت ارضی آذربایجان قویا حمایت کردند.

قالیباف با اشاره به اینکه پیوند عمیق فرهنگی و دینی میان دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان وجود دارد، افزود: باید از ظرفیت و توانمندی­های دو کشور برای افزایش سطح همکاری های اقتصادی، فرهنگی و ... بهره کافی برده شود.

وی افزود: همکاری­های مرزی و اتصال مسیرهای ریلی می تواند در اولویت امور قرار بگیرد.

 قالیباف با تأکید بر تداوم گفت و گو و رایزنی­ های فیمابین در راستای منافع دو ملت تصریح کرد: مقامات عالیرتبه دو کشور اقدامات مناسبی برای افزایش همکاری­ های دوجانبه انجام داده ­اند اما هنوز به سطح مطلوب نرسیده ایم.

وی نسبت به حضور نیروهای تروریستی در خاک آذربایجان ابراز نگرانی و بر ضرورت حل فوری آن تاکید کرد و استمرار حضور تروریست ها و تحرکات رژیم صهیونیستی در کشور همسایه، جمهوری آذربایجان را تهدیدی علیه صلح و امنیت در منطقه دانست.

رئیس قوه مقننه در پایان اظهار کرد: تجربیات و توان خوبی در جمهوری اسلامی ایران برای بازسازی مناطق آسیب دیده از جنگ در منطقه قره باغ وجود دارد از این رو آمادگی لازم برای اجرای پروژه های مشترک در حوزه های زیرساختی، فنی و خدمات مهندسی وجود دارد.

جیحون بایرام‌اف، وزیر امورخارجه جمهوری آذربایجان نیز در ابتدای این دیدار ضمن محکوم کردن ترور دانشمند هسته ای کشورمان و عرض تسلیت به مردم ایران، گفت: این اقدام تروریستی قابل پذیرش نیست و مردم آذربایجان با جان و دل این غم را احساس کردند.

وی با اشاره به پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران در ارائه راه­حل صلح­ آمیز جهت پایان دادن به مناقشه آذربایجان و ارمنستان، افزود: موضع گیری های رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، رییس جمهور، نمایندگان و مردم در طول جنگ ۴۴ روزه برای مردم جمهوری آذربایجان قوت قلب بود.

بایرام‌اف ادامه داد: متاسفانه اراضی آزاد شده به طور صددرصدی تخریب شده و جمهوری آذربایجان قصد دارد با همکاری­های بین ­المللی این مناطق را بازسازی کند؛ بدون شک همسایگان و دوستان از جمله جمهوری اسلامی ایران در اولویت این همکاری­ ها قرار دارند.

انتهای پیام/

نظر شما