شناسهٔ خبر: 44331679 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل بهزیستی البرز:

حدود ۲.۵ درصد از جمعیت البرز معلول هستند

المیرا دادمهر (اگیر)

مدیرکل بهزیستی البرز گفت: کمک هزینه نگهداری از معلولان تحت پوشش بهزیستی امسال  ۱۵ درصد افزایش داشت و در سال آینده هم با توجه به تورم حداقل تا ۴۵ درصد افزایش پیدا می کند.

صاحب‌خبر -

اسدالله حیدری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه بر اساس سرشماری سال ۹۵، حدود ۲.۴ درصد از جمعیت دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفری البرز دارای معلولیت هستند، گفت: ۳۹ هزار و ۱۰۶ نفر از  جمعیت ۶۵ هزار و ۹۷ نفری معلولان استان تحت پوشش بهزیستی قرار دارند.

وی توضیح داد: حدود ۳۰۶۰  نفر از معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن استان شرایط حضور در خانواده را ندارند و در مراکز شبانه روزی بهزیستی نگهداری می‌شود.

حیدری افزود: برای هر یک از این افراد ماهانه بین ۹۲۴ هزار تا یک میلیون تومان به حساب مراکز خیریه نگهداری غیردولتی به صورت یارانه واریز می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه بهزیستی برای خانواده‌های دارای عضو معلول هم یارانه پرداخت می‌کند، اضافه کرد: فعالیت حق پرستاری و مددکاری افراد دارای معلولیت در خانواده به ۳۷۲ نفر و مبلغ یارانه به ازای هر نفر ماهانه ۲۵۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

وی ابراز کرد: برای ۸۷۵ خانوار دارای معلول ضایعه نخاعی نیز هر ماه مبلغ ۵۵۴ هزار تومان بابت کمک هزینه حق پرستاری روی کارت بانکی این افراد واریز می شود.

مدیرکل بهزیستی البرز گفت:کمک هزینه تحت عنوان( مستمری ) برای ۱۶ هزار و ۳۱۷ خانوار دارای معلولیت به صورت ماهانه و الکترونیک پرداخت می شود.

این مسئول با اشاره به هزینه‌های بالای نگهداری از معلول به ضرورت افزایش کمک هزینه نگهداری از معلولین تاکید کرد و افزود: کمک هزینه نگهداری از معلولان تحت پوشش بهزیستی امسال  ۱۵ درصد افزایش داشت و در سال آینده هم با توجه به تورم حداقل تا ۴۵ درصد افزایش پیدا می کند.

وی در ادامه با اشاره به تعداد مراکز نگهداری از معلولان استان گفت: ۵۰ مرکز جهت نگهداری معلولین ذهنی، جسمی حرکتی، اعصاب و روان و سالمندان با ظرفیت ۳۸۸۱  نفر در استان فعال است.

حیدری توضیح داد:  علاوه بر این در شش مرکز و توسط ۳۹۰ نفر هم خدمات در منزل نیز  برای رسیدگی به  سالمندان، معلولین ذهنی و جسمی و ضایعه نخاعی در حال انجام است.

مدیرکل بهزیستی البرز با اشاره به اجرای طرح توانبخشی، مراقبتی مبتنی بر خانواده در این استان افزود: در این خصوص دو مرکز با ظرفیت ۱۰۸ نفر در استان فعال شده که به معلولین تحت پوشش حوزه توانبخشی خدمات ارائه می‌دهد.

این مسئول گفت: علاوه بر این،طرح  توانبخشی مبتنی بر جامعه در ۲۳۲ روستا به منظور دسترسی معلولین به خدمات بهزیستی اجرایی شده و ۱۳۳۲ نفر از معلولین روستاهای استان تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند.

انتهای پیام

نظر شما