شناسهٔ خبر: 44331486 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

امضای توافق همکاری نظامی بین لیبی و ایتالیا

مریم مینایی

لیبی و ایتالیا توافق همکاری نظامی در زمینه‌های مختلف از جمله در زمینه آموزش‌های مشترک و تبادل اطلاعات و تجربیات امضا کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، مرکز رسانه‌ای عملیات "آتشفشان خشم" با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، صلاح الدین النمروش، وزیر دفاع دولت وفاق ملی لیبی در جریان مراسم امضای توافق همکاری نظامی با ایتالیا خاطرنشان کرد: ما با طرف ایتالیایی بر سر همکاری در زمینه‌های تمرین و آموزش نظامی، تبادل اطلاعات و تجربه‌ها، حمایت، توسعه، نگهداری و رایزنی‌ها به اتفاق نظر رسیدیم.

النمروش در ادامه افزود: همچنین بر سر همکاری در زمینه مهاجرت، امنیت مرزهای زمینی و دریایی، عملیات نابودی مهمات، مین‌زدایی و عملیات امدادرسانی در موارد بلایای طبیعی و وضعیت فوق‌العاده سلامتی و بهداشتی به توافق رسیده‌ایم.

وی همچنین تصریح کرد، این توافق همچنین شامل مشارکت در زمینه تمرین‌ها و رزمایش‌های مشترک، بازسازی و سازماندهی موسسات نظامی و امنیتی و مجهز کردن یگان‌های آن است.

وزیر دفاع دولت وفاق ملی لیبی همچنین اظهار داشت، توافق با ایتالیا همچنین شامل همکاری در زمینه پزشکی از طریق آماده‌باش کادرهای پزشکی، تبادل اطلاعات، تجربیات و مشاوره‌ها در زمینه پژوهش‌های علمی، فنی و امنیت نظامی است.

النمروش در ادامه گفت: ما در وزارت دفاع برای توسعه و ایجاد توانمندی‌ها و تقویت همکاری دوجانبه با کشورهای دوست با همپیمان ترکی و قطری تلاش می‌کنیم.

وی در خاتمه تاکید کرد، این همکاری در حال حاضر به طرف ایتالیایی رسیده و شامل تمامی کشورهایی است که در کنار ملت لیبی ایستاده و از آن حمایت می‌کنند.

در این بیانیه جزئیات مراسم امضای این توافقنامه ذکر نشده است.

در ۲۷ نوامبر ۲۰۱۹، ترکیه و لیبی تفاهم‌نامه‌ای را در خصوص همکاری امنیتی و نظامی و تعیین مناطق دریایی امضا کردند.

لیبی از زمان برکناری معمر قذافی، دیکتاتور مخلوع شاهد دودستگی و جنگ و ناآرامی است و دو دولت یکی در غرب (دولت وفاق ملی به ریاست فائز السراج) و دیگری در شرق (به ریاست خلیفه حفتر) بر این کشور سلطه دارند که هر یک تلاش دارد با شکست دیگری، کنترل کل کشور را در دست بگیرد. دولت اول از سوی سازمان ملل و ترکیه به رسمیت شناخته شده و دولت شرق لیبی هم از سوی برخی کشورها از جمله روسیه حمایت می‌شود.

ترکیه بزرگترین حامی خارجی دولت وفاق ملی لیبی در مقابله آن با نیروهای ارتش «ملی» لیبی به فرماندهی خلیفه حفتر است که مورد حمایت مصر می‌باشد.

انتهای پیام

نظر شما