شناسهٔ خبر: 44330968 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بنگلادش انتقال آوارگان روهینگیا به جزیره‌ای دورافتاده را آغاز کرد

تهران - ایرنا - شناورهای دریایی بنگلادش روز جمعه حدود یک هزار و ۶۰۰ آواره مسلمان روهینگیا را با وجود مخالفت گروههای حقوق بشری به یک جزیره دورافتاده در خلیج بنگال منتقل کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا از رویترز، بنگلادش می‌گوید که این کشور صرفا افرادی را که مایل به جابجایی هستند به جزیره "بهاسان چار" منتقل می کند و این اقدام موجب کاهش ازدحام جمعیت در اردوگاه‌های اسکان آوارگان می شود که هم اکنون بیش از یک میلیون مسلمان روهینگیا گریخته از میانمار در آنها ساکن هستند.

اما آوارگان و امدادگران می‌گویند که برخی از این آوارگان مجبور به ترک اردوگاه‌ها و انتقال به این جزیره دورافتاده شده اند. جزیره بهاسان چار مکانی مستعد سیلاب است که ۲۰ سال پیش سر از آب بیرون آورده و در خلیج بنگال ایجاد شده است.

آوارگان روهینگیا روز جمعه در سفری که چندین ساعت به طول انجامید از بندر "چیتاگونگ" در جنوب بنگلادش به جزیره مزبور منتقل شدند.

وزارت امور خارجه بنگلادش روز گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، قصد دارد ۱۰۰ هزار آواره روهینگیا را به علت "وخیم شدن اوضاع امنیتی" اردوگاه‌ها جابجا کند.

این بیانیه افزود که جزیره مزبور با زیرساختها و امکانات مناسب تجهیز شده و ابراز امیدواری کرد که سازمان ملل متحد هم بزودی در کنار ۲۲ گروه امدادی در این جزیره کار خود را آغاز کند. وزارت خارجه بنگلادش تاکید کرد که همه آوارگان به صورت داوطلبانه عازم این جزیره شده اند.

این در حالی است که سازمان ملل می‌گوید اطلاعات اندکی در خصوص این اقدام دریافت کرده است. آژانس آوارگان سازمان ملل طی کنفرانسی خبری در ژنو از بنگلادش خواست که به تعهد خود درباره داوطلبانه بودن انتقال آوارگان پایبند باشد. سازمان ملل خاطرنشان کرد گزارش‌هایی دریافت کرده است حاکی از این که برخی آوارگان تحت فشار قرار گرفته اند.

"بابر بلوچ" Babar Baloch سخنگوی کمیسیاریای عالی آوارگان سازمان ملل گفت که این نهاد سازمان ملل در صورت اجازه دولت بنگلادش آماده بررسی شرایط جزیره و تعیین ایمن بودن آن برای اسکان آوارگان است.

روز پنجشنبه برخی آوارگان در بنگلادش به خبرگزاری ها گفتند که مقامات دولتی بدون رضایت آن‌ها نامشان را در فهرست افراد اعزامی به جزیره درج کرده اند.

به گزارش ایرنا، مردم روهینگیا در میانمار که سازمان ملل آنها را تحت ستم‌ترین مردم دنیا توصیف کرده است، از زمان اعمال خشونت‌ها در سال ۲۰۱۲ تاکنون با هراس بیشتری از حملات روبه رو هستند. بنا به آمار "عفو بین‌الملل" پس از آغاز سرکوب این جامعه اقلیت مسلمان توسط نیروهای نظامی میانمار در اوت ۲۰۱۷ ، تاکنون بیش از ۷۵۰ هزار آواره روهینگیا که اکثرا زن و کودک هستند از میانمار گریخته و وارد کشور بنگلادش شده‌اند.

از ۲۵ اوت ۲۰۱۷ تاکنون نیز نزدیک به ۲۴ هزار مسلمان روهینگیا به دست نیروهای دولتی میانمار کشته شده‌ و بیش از ۱۱۴ هزار نفر مورد ضرب و جرح قرار گرفته‌اند. شورشیان "ارتش آراکان" در استان راخین میانمار برای خودمختاری بیشتر با نیروهای دولتی در نبرد هستند. 

خرداد ماه امسال هم ده ها گروه مدافع حقوق بشر از کشورهای مختلف جهان، از دیوان بین‌المللی عدالت (ICJ) مستقر در لاهه هلند خواستند که گزارش مربوط به نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا در میانمار را برای اطلاع عموم منتشر کند. میانمار اوایل امسال گزارشی را در این خصوص به دیوان کیفری بین‌المللی ارائه داد که در آن به تدابیر ادعایی دولت میانمار برای جلوگیری از نسل‌کشی بیشتر علیه اقلیت مسلمان روهینگیا اشاره شده است.

در این حال، ۳۰ گروه حقوق بشری در نامه مشترکی به دیوان کیفری بین‌المللی درباره افشا نشدن اطلاعات نادرست و غیرواقعی در صورت محرمانه باقی ماندن و منتشر نشدن علنی گزارش دولت میانمار ابراز نگرانی کردند.

نظر شما