شناسهٔ خبر: 44328918 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

وزیر خارجه یونان: اقدامات ترکیه برای کاهش تنش‌ها "متقاعدکننده" نیست

فرزانه جوادی

وزیر امور خارجه یونان گفت: اقدامات اخیر ترکیه برای کاهش تنش در درگیری با یونان و قبرس بر سر مخازن انرژی مدیترانه شرقی، "متقاعدکننده" نیستند و رهبران اتحادیه اروپا باید کاری کنند که آنکارا را ترغیب به توجه به قانون بین‌المللی کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، "نیکوس دندیاس" گفت، ترکیه انتخاب کرده از فرصتی که رهبران اتحادیه اروپا در ماه اکتبر به منظور کاهش تنش‌ها در منطقه به این کشور ارائه دادند، استفاده نکند.

ترکیه هفته گذشته به کشتی تحقیقاتی خود بعد از تکمیل آنچه تحقیقات لرزه‌ای در آب‌های مدیترانه شرقی عنوان کرده بود، دستور بازگشت به بندر را داد. فعالیت‌های این کشتی با اسکورت کشتی‌های جنگی در آب‌هایی که یونان بر آن‌ها ادعاهای سرزمینی دارد، باعث ایجاد تنش نظامی بین دو همسایه و متحد اسمی ناتو شد.

یونان نیز از طریق فرستادن کشتی‌های جنگی خود اقدام به مقابله کرد و هر دو کشور برای تأکید بر ادعاهای خود، تمرینات نظامی انجام دادند. ناتو وارد عمل شد تا از درگیری بالقوه مسلحانه جلوگیری کند.

اما دندیاس گفت بازگشت کشتی به بندر، کافی نبوده است.

دندیاس بعد از مذاکرات با همتای قبرسی خود "نیکوس کریستودولیدس"، اظهار کرد: اقدامات دیرهنگام ترکیه در روزهای اخیر برای کاهش تنش‌ها، متقاعدکننده نیستند؛ به همین دلیل هم هست که به طور مشترک از تمام دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته‌ایم به مسئولیت‌های خود عمل کنند.

وی گفت: این تصمیمات نه فقط به عنوان یک پیغام واضح به ترکیه، بلکه برای اثبات اعتبار اتحادیه اروپا، قابل توجه هستند.

دندیاس و کریستودولیدس همچنین گفتند ترکیه به جست‌وجوی منابع هیدروکربن در آب‌هایی ادامه داده که قبرس مدعی حقوق انحصاری در آن‌ها است.

آنکارا می‌گوید یونان و دولت قبرس‌ یونانی‌نشین، حقوق انرژی ترکیه و قبرس‌ ترک‌نشین را با ایجاد مرزهای دریایی مطابق با منافع خود و تلاش برای محروم کردن ترکیه از مخازن بالقوه نفت و گاز، به استهزا گرفته‌اند.

کریستودولیدس گفت اتحادیه اروپا باید در اقدامات خود "وظیفه شناس، مصمم و معتبر" باشد و در مسائل مرتبط با حقوق حاکمیتی کشورهای عضو، نقش مهمی را ایفا کند.

وی اظهار کرد: واضح است که توپ در زمین ترکیه است و هر تصمیمی به نگرش ترکیه بستگی دارد که رهبران اتحادیه اروپا آن را مورد ارزیابی قرار خواهند داد و همانگونه که در اکتبر توافق شد، مطابق با این ارزیابی تصمیم می‌گیرند.

انتهای پیام

نظر شما