شناسهٔ خبر: 44327610 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

سلوک علما/ آیت الله مصباح حوزه را تغذیه کننده نظام سیاسی می داند/ پایه های رفتاری ایشان منطبق بر اصول و منطق ارزش های اسلامی است؛ مدیرگروه مدیریت جامعه المصطفی در گفت وگو با شفقنا

صاحب‌خبر -

شفقنا- اعظم حاتمی؛ مدیرگروه مدیریت جامعه المصطفی العالمیه گفت: از نظر آیت الله مصباح یزدی، حوزه بعد تقویت کننده نظام فکری و نظام سیاست گذاری را دارد و معتقد هستند منبع و منشا برنامه ها، راهبردها، راهکارها و نظام سیاسی کلا باید مبتنی بر تغذیه از نظام حوزوی باشد.

حجت الاسلام جعفر رحمانی در مورد سلوک علمی آیت الله مصباح یزدی به خبرنگار شفقنا گفت: استاد مصباح یزدی از اساتید بزرگ حوزه در زمینه تفسیر و فلسفه و بویزه از بنیانگذاران علم فلسفه در حوزه و استاد بلامنازع فلسفه اسلامی هستند و در این زمینه آثار و خدمات ارزنده و مبارکی را تقدیم جهان تشیّع کردند و به عنوان میراث تشیع مورد استفاده عموم صاحبنظران و محققان است.

او از آیت الله مصباح یزدی به عنوان استاد نمونه، خلاق و متفکر بویژه در تفسیر موضوعی و فلسفه اسلامی یاد کرد و بیان داشت: آثار استاد از منابع متقن و بسیار شیوا و بارز هستند که تقریبا در همه مجامع حوزوی و دانشگاهی به عنوان منبع اصلی مورد استفاده قرار می گیرد بویژه در حوزه مبانی دینی کتاب های عالی نوشتند که به عنوان اصول در مجامع دانشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیرگروه مدیریت جامعه المصطفی تصریح کرد: آیت الله مصباح یزدی نگاه علمی و تضارب آراء به فرق و مذاهب مختلف در جهان دارند و در ارتباطات خود می کوشند فرهنگ ناب تشیع و اعتقادات حقّه این مذهب را در محافل و مجالس علمی حاکم کنند.

او درباره سلوک سیاسی آیت الله مصباح یزدی گفت: نگاه و سلوک ایشان امتداد خطّ بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب است و به عنوان یک پیرو واقعی در این بخش عمل می کند. آیت الله مصباح در برخی مواقع به دلیل ویژگی های بارزی که دارند مورد هجمه قرار گرفتند و تصاویری که از ایشان ارائه می شود با منش و شخصیت ایشان متفاوت است. سلوک ایشان کاملا علمی و پایه های رفتاری ایشان منطبق بر اصول و منطق ارزش های اسلامی است و منطبق با نظام ناب تشیع حرکت می کنند.

رحمانی با بیان اینکه آیت الله مصباح قائل به جدایی دین از سیاست نیست، بیان داشت: از نظر ایشان، حوزه بعد تقویت کننده نظام فکری و نظام سیاست گذاری را دارد و معتقد هستند منبع و منشا برنامه ها، راهبردها، راهکارها و نظام سیاسی کلا باید مبتنی بر تغذیه از نظام حوزوی باشد.

او در مورد حساسیت آیت الله مصباح یزدی نسبت به سلامت بیت گفت: ایشان فردی جامع هستند و به شدت بر رفتار، گفتار و نگاه دانشجویان خود تمرکز داشته و این نگاه همه جانبه در مورد اطرافیانشان هم دیده می شود.

استاد سابق موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی تصریح کرد: فرزندان ایشان هم، دارای همان نگاه و فکر و مسلک استاد مصباح هستند و بیشتر همّ و غمّ آنها آموزش، تدریس و تحقیق است.

ایشان نگاه طلبگی به امور دارند، می شنوند، نقد می کنند، نقدپذیر هستند و این روحیه کاملا در سلوک رفتاری و مدیریت ایشان و ارتباطاتشان ساری و جاری است.

محمد تقى مصباح یزدى در سال ۱۳۱۳ هجرى شمسى در شهر کویرى یزد دیده به جهان گشود. وى تحصیلات مقدماتى حوزوى را در یزد به پایان رساند و براى تحصیلات تکمیلى علوم اسلامى عازم نجف شد; ولى به علت مشکلات فراوان مالى، بعد از یکسال براى ادامه تحصیل به قم هجرت کرد.

از سال ۱۳۳۱ تا سال ۱۳۳۹ ه.ش در دروس امام راحل(قدس سره) شرکت و در همین زمان، در درس تفسیر قرآن، شفاى ابن سینا و اسفار ملاصدرا از وجود علامه طباطبایى(رحمه الله) کسب فیض کرد. وى حدود پانزده سال در درس فقه آیت الله بهجت شرکت داشت. بعد از آن که دوره درسى ایشان با حضرت امام به علت تبعید حضرت امام قطع شد، او به تحقیق در مباحث اجتماعى اسلام، از جمله بحث جهاد، قضا و حکومت اسلامى، پرداخت. وى در مقابله با رژیم معدوم پهلوى نیز حضورى فعّال داشت که از آن جمله، همکارى با شهید دکتر بهشتى، شهید باهنر و آیت الله هاشمی رفسنجانى است و در این بین، در انتشار دو نشریه با نام هاى «بعثت» و «انتقام» نقش داشت که تمام امور انتشاراتى اثر دوم نیز به عهده او بود. سپس در اداره، مدرسه حقّانى به همراه آیت الله جنتى، شهید بهشتى و شهید قدوسى فعّالیّت داشت و حدود ده سال در آن مکان به تدریس فلسفه و علوم قرآنى پرداخت.

از آن پس، قبل و بعد از انقلاب شکوهمند اسلامى با حمایت و ترغیب امام خمینى (قدس سره)، چندین دانشگاه، مدرسه و مؤسّسه را راه اندازى کرد که از مهم ترین آنها مى توان از بخش آموزش در مؤسّسه در راه حق، دفتر همکارى حوزه و دانشگاه و بنیاد فرهنگى باقرالعلوم نام برد.

 او هم اکنون ریاست مؤسّسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى(رحمه الله) را از جانب مقام معظّم رهبرى برعهده دارد. او در سال ۱۳۶۹ به عنوان نماینده دومین دوره مجلس خبرگان رهبری از استان خوزستان، و پس از آن نیز در دوره‌های سوم و چهارم این مجلس از سوی مردم تهران به نمایندگی برگزیده شد. او داراى تألیفات و آثار متعددى در زمینه هاى فلسفه اسلامى، الهیّات، اخلاق و عقاید مى باشد.

نظر شما