شناسهٔ خبر: 44323266 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

دفاع‌پرس بررسی کرد؛

خطرات جبران‌ناپذیر سیاسی کردن مبارزه با کرونا/ از اتهام به چین تا تحریم ایران

اتهامات آمریکایی‌ها علیه چین در جریان شیوع کرونا باعث شد تا بسیاری از آمریکا به‌دلیل سیاسی کردن مبارزه با کرونا انتقاد کنند.

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: پس از شیوع گسترده ویروس کووید ۱۹ در سرتاسر جهان، آمریکایی‌ها انگشت اتهام خود را به‌سوی چین بردند و این کشور را به شیوع این ویروس متهم کردند؛ اتهامات آمریکایی‌ها علیه چین در جریان شیوع کرونا باعث شد تا بسیاری از آمریکا به دلیل سیاسی کردن مبارزه با کرونا انتقاد کنند.

حتی تحقیق درباره منشأ ویروس کرونا یکی از راه‌های مقامات آمریکایی برای فشار بر چین بود؛ مقامات دولت ترامپ و وی از لفظ «ویروس چینی» به جای نام «کرونا» استفاده می‌کردند.

اتهام‌زنی یه چینی‌ها تا جایی پیش رفت که به یک استراتژی برای دفاع از عملکرد ضعیف دونالد ترامپ در مواجهه با کرونا تبدیل شد؛ رئیس‌جمهور آمریکا بار‌ها سعی کرد به هر نحو ممکن از ادعای خود برای اثبات چینی بودن این بیماری دست نکشد و در سخنرانی‌های مختلف ادعای خود را مطرح کرد.

ترامپ علاوه بر چین، سازمان بهداشت جهانی را نیز متهم به همدستی در پنهان کردن اطلاعات مربوط به شیوع ویروس کرونا کرد؛ پس از انتقادات رئیس‌جمهور آمریکا، «تدروس آدهانوم گبریسوس»، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی با انتقاد شدید دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مواجه شده، گفت:بزرگ‌ترین تهدیدی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم خود ویروس نیست بلکه عدم همبستگی جهانی و رهبری جهانی است. ما نمی‌توانیم با یک جهان دچار تفرقه، این پاندمی را شکست دهیم.

وی با تاکید بر اینکه رهبران کشور‌های جهان نباید پاندمی کرونا را سیاسی کنند، بلکه باید برای مبارزه با آن متحد شوند، گفت که سیاسی کردن شیوع کرونا باعث تشدید آن شده است.

اکنون با گذشت ۱۰ ماه از شیوع ویروس کرونا در جهان، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی با اشاره به اینکه چیزی برای پنهان کردن وجود ندارد، تاکید کرد که کشور‌ها نباید جستجو برای منشأ کرونا را سیاسی کنند.

نکته مهم این است که سیاسی کردن مبارزه با کرونا یک زاویه دیگر هم دارد و آن تحریم است؛ گزارشگر ویژه سازمان ملل با بیان اینکه تحریم‌های یکجانبه، همه‌گیری کرونا را بسیار وخیم‌تر کرده است، تصریح کرد که آمریکا شرکت‌هایی که در تلاش برای ارسال دستگاه‌های تنفسی به ایران بودند را در فهرست تحریم قرار داده است؛ این تحریم آمریکا به غیر از تحریم بسیاری از دارو‌های حیاتی بوده که جان میلیون‌ها انسان به آن‌ها وابسته است.

پس از تحریم‌های آمریکایی‌ها، ۱۹ کشور عضو سازمان ملل از جمله ایران نیز در بیانیه‌ای با محکوم کردن تحریم‌های یکجانبه که بر روند مبارزه با ویروس کرونا تاثیر منفی گذاشته، از همه کشور‌ها خواستند که از اتخاذ اقدامات زورمدارانه خودداری کنند و همکاری بین‌المللی را قوی‌ترین سلاح در مبارزه با این ویروس خواندند.

در پایان نیز باید تاکید کنیم که اتهامات بی اساس و تحریم‌های ظالمانه می‌تواند باعث گسترش شیوع ویروس کرونا و در نتیجه کشته شدن میلیون‌ها انسان بی‌گناه شود.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما