شناسهٔ خبر: 44323172 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

روحانی که در مسیر هجرت تبلیغی همسرش را از دست داد + عکس

حوزه/ سه روز بعد از ازدواجم، با توافق همسرم که طلبه بود به تبلیغ بلند مدت در شهرستان سراوان سیستان و بلوچستان رفتیم، اما متاسفانه ماه مبارک رمضان سال ۸۸ در مسیر سراوان - خاش دچار سانحه تصادف شدیم و همسرم در دم جان داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، تبلیغ و آموزش های کاربردی از واحدهای زیرمجموعه معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان است که بخش عمده ای از آن به امر مبلغین هجرت بلند مدت می پردازند.

در حال حاضر بالغ بر ۲۰۰مبلغ هجرت بلند مدت مستقر در استان اصفهان در حال فعالیت هستند. حجت الاسلام مجتبی صالحی یکی از آنهاست که با او به گفت وگو نشستیم.

صالحی سال ۱۳۸۱ وارد حوزه علمیه ی جامعة الامام المنتظر(عج) نجف آباد شده و اکنون مبلغ هجرت یزدانشهر شهرستان نجف آباد است .

او، سابقه تحصیل در مدارس علمیه ی شهرستان تفرش(استان مرکزی)، امام خمینی(ره) کاشان و المهدی(عج) آران و بیدگل و شهر مقدس قم را دارا است.

 حوزه: از چه زمانی کار تبلیغ را شروع کردی؟

از سال ۸۳ در شهرستان تفرش تبلیغ رسمی و مسجد داری را در کنار تحصیل شروع کردم، همچنین با ورود به حوزه علمیه کاشان، تبلیغ در ایام مناسبتی را در شهرهای دیگر کشور همچون استان خوزستان و بعد هم شهرستان قلعه گنج استان کرمان تجربه نمودم.

حوزه: از نحوه ورود به عرصه هجرت بلند مدت بگویید؟

 همزمان با هجرت و تبلیغ تحت برنامه آشنا شدم و در کنار تحصیل، به ایام تبلیغی هجرت کوتاه مدت رفتم. با گذراندن مصاحبه ی تعیین سطح تبلیغی، اجازه ی تبلیغ بلند مدت و مستقر را گرفتم، که این زمان با ازدواجم همراه شد و به هجرت کوتاه مدت در شهرستان خاش و سراوان در استان سیستان و بلوچستان می رفتیم.

حوزه: آیا همسرتان در راه تبلیغ همراهتان بود؟

در پاسخ به این سوال همین بس که سه روز بعد از ازدواجم، با توافق همسرم که طلبه بود به تبلیغ بلند مدت درشهرستان سراوان استان سیستان و بلوچستان رفتیم، اما متاسفانه ماه مبارک رمضان سال ۸۸، در مسیر سراوان به خاش دچار سانحه تصادف شدم و همسرم هم در همان حادثه در دم جان داد و بنده هم برای ماه ها درگیر درمان و آسیبهای جسمی و... بودم.

 اما این حادثه باعث جدایی من از تبلیغ دین نشد، دوباره جهت ادامه تبلیغ به سراوان برگشتم که با مخالفت خانواده و بعضی اساتید حوزه مواجه شدم و ناچار به زادگاهم نجف آباد مراجعه کردم و از آن زمان تاکنون در مناطق مختلف شهری و روستایی شهرستان مشغول تبلیغ دین هستم.

 سالم۹۰ مجدد ازدواج کردم و درحال حاضر خداوند به ما دو فرزند عطا کرده است و به لطف خداوند همسرم  و فرزندان همراه من در عرصه تبلیغ دین هستند.

حوزه: تبلیغ دین از منظر شما  چگونه است و وظیفه طلاب در قبال آن چیست؟

 در عرصه تبلیغ یک نظری دارم که ممکن است اشکالی به آن وارد باشد، نظر حقیر این است که تبلیغ از رسالت های حوزه است، اما به معنی این نیست که همه ی طلاب مبلغ هستند، بلکه اکثر طلاب می توانند مبلغ باشند. یعنی تبلیغ به معنی اقامه ی نماز را شاید همه طلاب بتوانند انجام دهند، اما تبلیغ تخصصی و همه جانبه را باید یا با آموزش، یا تجربه و یا تلفیقی از هر دو کسب کرد و حتما به تبلیغ در حوزه، باید به عنوان یکی از رسالت های مهم و ارکان اصلی تشکیل حوزه علمیه نگاه کرد.

 معتقدم بهترین، باهوش ترین و خوش اخلاق ترین های حوزه علمیه باید در لباس دین به تبلیغ دین بپردازند، البته تبلیغ در کسوت های مختلف هم خیلی لازم است.هر طلبه و سرباز امام زمان(عج) باید در هر نقشی که در جامعه ایفا می کند، سهم خود را برای تبلیغ دین انجام دهد، مثلا یک طلبه در دیگر محیط های جامعه همچون فضای کسب و کار می تواند با رفاقت با افراد آنها را به انحاء مختلف به نماز اول وقت دعوت کند.

حوزه: شما فضای تبلیغ دین را منحصر و محدود به روستاهای مناطق محروم می دانید؟

خیر، امروز فضای  تبلیغ به وسعت جهان است؛ تبلیغ مثبت و منفی اش داخل گوشی های تلفن همراه بوده وهمه جا همراه افراد است، اما ما به عنوان یک طلبه باید در همه جا تخصصی حضور داشته باشیم.امروزه نیازمند متخصص تبلیغ در بیمارستان، متخصص تبلیغ در مسجد و متخصص تبلیغ در مکانهای تجاری و... هستیم، دراین زمینه یا حوزه علمیه اینکار را باید انجام دهد و یا طلاب خودجوش شروع کنند و الزامات و محتوا را تهیه کنند.

حوزه: نگاه شما به امر تبلیغ در بین جوامع چگونه است؟

 به نظر من با ارزش ترین و والامقام ترین موجودات از حیث امکان، انسان می تواند باشد که در صورت تربیت وراهنمایی و عزم و اراده خویش و توفیق الهی به هر امر دست یافتنی است.

 از این جهت با ارزش ترین کارها هم تربیت انسان است که حوزه علمیه اصلی ترین نهاد عهده دار این تکلیف است چه در داخل خودش(تربیت طلبه) وچه خارج آن (در بین مردم) و برای این با ارزش ترین وظیفه، تبلیغ و مبلغ مهم ترین رکن پیشبرد هست، پس طلابی که انگیزه و علاقه دارند و توانمندی هم می توانند کسب کنند، باید در این مسیر ورود کنند و حوزه های علمیه هم از ابتدا با همین هدف طلاب را  تربیت کند و آموزش دهد؛ اصلی ترین مخارج و هزینه های حوزه هم باید در همین مسیر(تبلیغ تخصصی) وارد شود.

  گفت وگو: سیدامیر حسین ابطحی 

نظر شما