شناسهٔ خبر: 44323106 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

چگونه سرطان ریه می‌تواند باعث تومور مغزی شود؟

تحقیقات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد سرطان ریه می‌تواند به بافت‌های دیگر سرایت کرده و آن‌ها را درگیر کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اکسپرس، سرطان ریه می‌تواند به سرعت در هر دو ریه تکثیر شده و قفسه سینه را درگیر کند. علائم ابتلا به این سرطان در آخرین مرحله پیشرفت بیماری خود را بروز می‌دهند. از آنجا که هیچ گیرنده دردی در ریه‌ها وجود ندارد، فرد مبتلا به سرطان ریه هیچ علائم ابتدایی از بیماری را نخواهد داشت. به مرور که علائم بیماری خود را نشان می‌دهد، توصیه می‌شود افراد به پزشک عمومی مراجعه کنند.

درد سینه و بالا آوردن خون دو نشانه رایج ابتلا به سرطان ریه است. دیگر علائم این بیماری شامل سرفه‌های دائمی، تنگی نفس، گرفتگی صدا، درد استخوان و کاهش وزن بی دلیل است. با این حال، تحقیقات نشان داده است سرطان ریه می‌تواند به اندام‌های دیگر و مغز سرایت کند.

سلول‌های سرطانی می‌توانند از طریق جریان خون یا سیستم لنفاوی خود را به مغز برسانند. در این حالت به دلیل آنکه سرطان از ابتدا در مغز تشکیل نشده در اصطلاح به آن تومور مغزی ثانویه می‌گویند. با این حال، روش‌های درمانی وجود دارد که می‌تواند با کاهش دادن علائم بیماری، باعث افزایش طول عمر فرد شود.

با این حال، متخصصان می‌گویند تشخیص سریع بیماری می‌تواند به درمان موثر آن کمک کند. برای درمان نیز می‌توان از شیمی درمانی، ایمونوتراپی، عمل جراحی و دارو استفاده کرد. عمل جراحی به دلیل آنکه می‌تواند باعث آسیب به بافت مغز یا خونریزی شود در این موارد خطر بالایی دارد.

سرطان ریه

در پرتودرمانی با استفاده از پرتو‌های پرانرژی اقدام به کشتن سلول‌های سرطانی می‌کنند. با این حال، این روش عوارض جانبی زیادی دارد. عوارض جانبی می‌تواند شامل خستگی، حالت تهوع، ریزش مو، و سرگیجه شود.

به همین منظور بسیار ضروری است از ابتدا خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش دهیم. گام نخست برای اینکار ترک استعمال دخانیات است. همچنین خود را از دود سیگار سایرین و هر گونه هوای آلوده دور نگه دارید. بهترین اقدام برای مصونیت در مقابل سرطان ریه، داشتن رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات است. انجام ورزش منظم روزانه دیگر اقدام موثر در این کار است.

بیشتر بخوانید

۸ اشتباه رایج در آشپزی که لذت خوردن غذا را از شما می‌گیرد

۵ اشتباه رایج در آشپزی که عامل سرطان است

انتهای پیام/

نظر شما