بازگشت شرکت بزرگ تراورس برمدار تولید و خدمت
با پیگیری دستگاه قضا و دستور رییس قوهقضاییه یکی دیگر از واگذاریهای بیضابطه تحت عنوان خصوصیسازی ابطال و مهمترین مجموعه تخصصی زیرساختهای راهآهن کشور به مدار تولید و خدمات بازگشت. شرکت تراورس با بیش از هشت هزار کارگر که در جریان خصوصیسازی بیضابطه به گروه امیر منصور آریا واگذارشده بود با پیگیریهای قضایی به بیتالمال بازگردانده شد.
صاحبخبر - ۱۲ دیماه ۹۸ و در جریان سفر استانی رییس قوهقضاییه به البرز، تعدادی از تولیدکنندگان و صنعتگران که با مشکلات مختلفی دستوپنجه نرم میکردند با آیتالله رئیسی دیدار و گفتوگو کردند. یکی از افراد حاضر در آن جلسه، مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راهآهن (تراورس) بود که در آن روزها در آستانه ورشکستگی کامل قرار داشت. حوزه فعالیت و سطح اهمیت شرکت طبق گفته مصطفی معینی رییس هیئتمدیره و مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راهآهن (تراورس)، این شرکت، یک مجموعه تولیدی، خدماتی و پشتیبانی باسابقه طولانی درزمینه ساخت، توسعه و احداث شبکه ریلی درون و برونشهری است و همچنین درزمینه نگهداشت، تعمیر و بهرهبرداری از شبکه ریلی راهآهن جمهوری اسلامی ایران و متروهای کلانشهرها فعالیت دارد. شرکت یادشده با داشتن حدود ۵ هزار و ۵۰۰ نفر پرسنل متخصص و متعهد و باتجربه بهطور مستقیم و حدود ۵۰۰ نیرو بهطور غیرمستقیم و مجموعاً ۶ هزار نفر در بیشتر نقاط کشور که شبکه ریلی وجود دارد مشغول خدمترسانی بوده است که با خصوصیسازی معیوب عملاً به ورشکستگی رسیده است. درواقع فعالیت اصلی شرکت بخش روسازی و ماشینآلات انحصاری و تخصصی ریلی است و نزدیک به ۷۰ درصد از شبکه ریلی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور ساختهشده است توسط شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راهآهن انجامشده و نگهداری حدود ۶۰ درصد از شبکه ریلی کشور در اختیار این شرکت است. نجات مجموعه ۲۴ هزارنفری تراورس ۵ هزار و ۵۰۰ نفر پرسنل مستقیم و ۵۰۰ نفر غیرمستقیم دارد که اگر هر یک را ۳ نفر عایله حساب کنیم جمعیتی حدود ۲۴ هزار نفر را دربر میگیرد. گروه امیر منصور آریا بزرگترین خریدار شرکت بزرگ و ثروتمند تراورس شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راهآهن (تراورس) بزرگترین شرکتهای اقماری راهآهن جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۱ تأسیس و در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی، در اردیبهشتماه سال ۱۳۸۹ به بخش خصوصی واگـذار شد. فلسفه وجودی شرکت تراورس، کمک به توسعه و نگهداری راهآهن و تولید انواع تراورس اعم از چوبی و بتنی، روسازی، زیرسازی و بازسازی خطوط ریلی و همچنین نگهـداری از خطوط و ابنیه فنی موجود در شبکه راهآهن سراسری کشور است. این شرکت دولتی که قدمتی حدوداً ۳۰ ساله دارد، اردیبهشتماه سال ۱۳۸۹ و در راستای اجرای قانون اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار میشود اما گروه امیر منصور آریا و مدیر آن شخص مه آفرید امیر خسروی از سال ۹۰ درگیر پرونده فساد بزرگی معروف به اختلاس ۳ هزارمیلیاردی میشوند و بهتبع این اتفاق، شرکت تراورس نیز در حالت تعلیق و بلاتکلیفی قرار میگیرد. مشکلات تراورس تا سال ۹۸ ادامه پیدا میکند تا مدیرعامل شرکت در دیدار با آیتالله رئیسی در جریان سفر استانی به البرز دیدار میکند. مدیر تراورس در آن دیدار مشکل اصلی سالهای اخیر این مجموعه بزرگ را اینگونه بیان میکند: سهامدار ما نتوانسته است بدهیهای خود را به سازمان خصوصیسازی بدهد و شرکت در حالت بلاتکلیفی قرار دارد. یا سهامدار باید بدهیهایش را به سازمان خصوصیسازی بدهد یا این شرکت دوباره از طریق شرایط قانونی واگذار شود. رییس قوهقضاییه پس از استماع اظهارات مدیر این شرکت و با توجه به اینکه ۹۵ درصد سهام این مجموعه به گروه امیر منصور آریا واگذارشده بود به معاون اول قوهقضاییه که متمرکز بر پرونده امیر منصور آریا است دستور میدهد تا مسئله مورد پیگیری قرار گیرد. در پی دستور رییس دستگاه قضا، اقدامات قضایی جهت حل مشکلات این مجموعه تولیدی ۶ هزار نفره آغاز و پروندهای به جریان میافتد. ابطال واگذاری مسئلهدار تراورس حال دستور رییس دستگاه قضا در کمتر از یک سال به نتیجه رسید و واگذاری مسئلهدار شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راهآهن (تراورس) ابطال شد و این شرکت ۲۴ هزارنفری (با احتساب عائله کارکنان) به دولت بازگشت. فرآیند واگذاری تراورس سال ۸۹ با مبلغ ۱۲۳ میلیارد تومان به گروه امیرمنصور آریا واگذار میشود که از این میزان نیز صرفاً ۲۰ میلیارد تومان پرداخت میشود! این شرکت در سال ۸۹ از طریق سازمان خصوصیسازی به شرکت آهن و فولاد لوشان که مالک آن امیر منصور آریا (مه آفرید خسروی) بود، به قیمت حدود ۱۲۳ میلیارد تومان واگذار شد؛ گروه آریا از مجموع این مبلغ در ابتدا صرفاً هشت میلیارد تومان پرداخت میکند و از مجموع ۲۰ قسط بعدی نیز تنها ۳ قسط را میپردازد که مجموع پرداختی آنها به سازمان خصوصیسازی را به حدود ۲۰ میلیارد تومان میرساند. جالب آنکه بخشی از اختلاس سه هزارمیلیاردی گروه امیر منصور آریا و تسهیلات دریافتی با استفاده از اعتبار همین شرکت بزرگ و معروف صورت گرفته است. شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راهآهن (تراورس) بخش عمدهای از خدمات مربوط به راهآهن را انجام میدهد و وظیفه تعمیرات و نگهداری بیش از ۷۰ درصد خطوط راهآهن کشور را بر عهده دارد که طی سال ۸۸ همراه با کل اراضی و املاک و تجهیزات آن به گروه یادشده واگذار شد. در کل ایران ۱۳ جرثقیل لوکوموتیو دار وجود دارد که این ۱۳ جرثقیل نیز در اختیار شرکت مذکور بوده است، پس از ماجرای اختلاس و اجرای حکم امیرمنصور آریا، وضعیت این شرکت بلاتکلیف ماند و تا ماهها حقوق کارگران پرداخت نشد. همین امر موجب شکلگیری اعتراضات کارگری شد و در بسیاری موارد راهآهن مجبور بود که حقوق کارگران و کارمندان این شرکت واگذارشده را پرداخت کند، حالآنکه خدمات شرکت هم در حالت تعلیق و نیمه تعطیل قرار داشت! تراورس در حال حاضر حدود هشت هزار میلیارد تومان ارزش دارد درحالیکه این واگذاری مسئلهدار بهصورت کلی باید فسخ میشد، شرکت آهن و فولاد لوشان وابسته به گروه امیرمنصور آریا مدتی قبل طی دادخواستی در هیئت داوری واگذاری، مدعی خسارت در خصوص این واگذاری شد و در هیئت داوری، دولت به مبلغ ۲۸۴ میلیارد تومان محکوم شد! بهعبارتدیگر علاوه بر ۱۰۳ میلیارد تومانی که این گروه به جهت واگذاری شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی و راهآهن باید پرداخت میکرد و پرداخت نکرده بود، در هیئت داوری هم دولت را ۲۸۴ میلیارد تومان محکوم به پرداخت خسارت میکند و این در حالی است که شرکت در حال حاضر حدود هشت هزار میلیارد تومان ارزش دارد. فسخ واگذاری شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی و راهآهن با توجه به اینکه رأی هیئت داوری در دادگاه قابلاعتراض است، رأی محکومیت دولت به اجرا درنیامد و درنهایت پس از تشکیل جلسهای در شعبه ۲۱ حقوقی مجتمع شهید بهشتی تهران در مورخ ۸ آذرماه سال جاری که بیش از سه ساعت به طول انجامید، دادگاه در خصوص این واگذاری و رأی هیئت داوری اقدام به تصمیمگیری کرد. بر این اساس، رأی هیئت داوری مبنی بر محکومیت ۲۸۴ میلیارد تومانی دولت نقض و علاوه بر آن، واگذاری شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راهآهن نیز فسخ شد و این شرکت به راهآهن جمهوری اسلامی ایران بازگردانده شده است. همچنین واگذاری کلیه اراضی شرکت مذکور نیز به نفع راهآهن جمهوری اسلامی ایران ابطال شد. رأی صادره قطعی و غیرقابلاعتراض است.∎
نظر شما