شناسهٔ خبر: 44320197 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

خانه کاه گلی فرسوده با مِهر جهادگران نو شد/ غصه پیرزن ابربکوهی به پایان رسید

خانه ی کوچک کاه گلی با تخته‌های بیرون زده از لابه لای تیرک‌های چوبی سقف و دیوارهای تاول زده از رطوبت که امید را از پیر زن گرفته بود با مهر قلب‌های انسان دوست و جهادگران بی‌مثال زندگی نو را تقدیم پیرزن ابربکوهی کرد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس ـ اردبیل|سرویس اجتماعی: خانه کوچک کاه گلی با تخته‌‌های بیرون زده از لابه لای تیرک‌های چوبی سقف و دیوارهای تاول زده از رطوبت هر روز قلب پیرزن را به درد آورده و ترس از ریزش سقف و دیوارها، لالایی شبانه‌اش شده است.

پیرزنی که در روستای ابربکوه بخش ثمرین اردبیل ساکن است. فرزندی ندارد و بعد از مرگ شوهرش تنها به حیات خود ادامه می‌دهد توان رفتن از روستا و جرات دل کندن نداشته و ندارد و به هرسختی هم که شده در خانه‌ای که شباهتی به خانه نداشته و دیوارها و سقفش عمرش را کرده، شب را صبح می‌کرد و تنها آرزویش داشتن یک خانه با سقف و دیوار سالم و مقاوم است.

خانه کاه گلیش کوچک است، پیرزن که امید از داشتن خانه نو را از دلش شسته بود در بام خانه‌اش پلاستیکی پهن و برای حفظ دربرابر باد چند تیکه چوب و آجر رویش گذاشته بود البته این‌کارهم جلوی چکیدن آب باران و برف به منزل‌ نمی‌کرد.

اما خبر خوب اینکه دیوارهای خسته با لبخند جهادگران سرپا شدند و سقف خانه خبر از امنیت و روزهای بارانی بدون چکیدن قطره ای دارد.

 

حالا دیگر به همت تیپ ۳۷ سپاه پاسداران و بسیج سازندگی شهرستان اردبیل از خانه کاه گلی و خشت‌های تامل برانگیز و سقف با محافظ پلاستیکی خبری نیست. حالا تلاش جهادگران سپاه استان اردبیل، لبخندی را میهمان صورت پر از چین و چروکش می‌کند.

وی می‌گوید؛ «خدا ازشون راضی باشه این آخر عمری شب‌ها می‌توانم با خیال راحت بخوابم و دیگر ترسی از پایین آمدن سقف نداشته باشم».

هنوز هم لباس محلی یاهمان لباس سنتی زنان روستا را می‌پوشد و هنوز هم به رسم عادت موقع حرف زدن با روسری چارقد خود چانه و دهانش را می‌پوشاند. حرفش را با یک نفس عمیق که حکایت از حال خوش و هیجان خانه نو را دارد ادامه می‌دهد؛  «تک و تنها هستم نه فرزندی دارم ونه شوهری که به فکر خانه و کاشانه‌ام باشد، خودم هم پولی برای تعمیر خانه نداشتم.»

 


تنها آرزویش این بوده که خانه فعلیش را از نو بسازد؛ «همین روستا به دنیا آمدم تمام آشناها ‌و دوستانم همین جا هستند و خانه و روستایم را دوست دارم.» با نوک روسریش اشک شوقی که از گوشه چشم‌هایش جاری می‌شود را پاک می‌کند و لبخندی تحویلمان می‌دهد به پاهایش که با پتو پوشانده اشاره می‌کند و می‌گوید؛ «دیگر پیر شدم پاهایم درد می‌کند و نمی‌توانستم کاری بکنم، خدا خیرشان بده که به فکر من و امثال من هستند.»

ماجرا به خیلی قبل‌ها بر نمی‌گردد بلکه چند ماه قبل مسؤول پایگاه بسیج روستای ابربکوه بخش ثمرین اردبیل گزارشی مبنی بر متروکه بودن یک واحد مسکونی را به سازمان بسیج سازندگی استان اردبیل داده و خواستار پیگیری می‌شود‌.

بلافاصله مسؤولان عمرانی بسیج سازندگی شهرستان اردبیل به این موضوع مهم و خیرخواهانه ورود کرده و امروز همان خانه متروکه و فرسوده تبدیل به خانه‌ای نو و ایمن شده و تحویل این پیرزن تنها در روستای ابربکوه بخش ثمرین شد.

 

ساخت جهادی خانه‌ای در روستای ابربکوه ثمرین

با مسؤول بسیج سازندگی سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل تماس گرفتم تا در جریان ساخت این خانه و حتی خانه‌های دیکر که مناسب نیستند، قرار بگیرم؛ علی پیر جاهد از ساخت خانه پیر زن ابربکوهی به همت پاسداران تیپ ۳۷ سپاه حضرت عباس (ع) و بسیج سازندگی شهرستان اردبیل به‌صورت جهادی خبر داد و اظهار کرد: تیرماه امسال عملیات ساخت خانه به همت سازمان‌های بسیج سازندگی، بسیج مهندسین عمران و معماری و رزمندگان جهادی تیپ ۳۷ شروع شده بود که حال افتتاح ‌و تحویل صاحب خانه شد.

وی همین‌طور به دستگیری و کمک به افراد نیازمند به خصوص در روستاها و مناطق محروم توسط سپاه و بسیج اشاره کرد و افزود: در راستای بهره‌مندی خانوارهای محروم از نعمت خانه، سپاه و بسیج دوشادوش هم با شناسایی خانه‌های متروکه و قدیمی اقدام به خدمات‌رسانی می‌کند.

مسؤول بسیج سازندگی سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل در خصوص مراسم افتتاح و تحویل خانه به پیرزن ابریکوهی گفت: دیدن این صحنه‌ها قطعا نصیب هرکسی نمی‌شود و خدارا شاکر هستم که به‌عنوان خدمتگزار مردم شاهد این لحظات خاص و ناب بودم.

پیر جاهد در خصوص تداوم ساخت خانه‌های متروکه نیز گفت: ده‌ها خانه در روستاهای سطح شهرستان اردبیل که محروم و قابل سکونت نیستند به‌صورت جهادی و با استاندارهای روز درحال ساخت است و امیدوارم مسؤولان نیز در بازسازی و ایمن سازی خانه‌های فرسوده روستایی همت کنند.

گفتنی است؛ روستای ابربکوه در نزدیکی و دامنه کوه سبلان واقع شده و تنها ۳۰ کیلومتر با مرکز استان فاصله دارد و اکثریت خانه‌ها از استانداردهای لازم برخوردار نبوده و درحال تخریب هستند.

انتهای پیام/3463/خ

نظر شما