شناسهٔ خبر: 44319621 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بسته اخبار سیاسی ۱۴ آذر

نشانه‌های جدی از نقش رژیم جنایتکار اسرائیل در ترور شهید فخری‌زاده/یونسکو ترور فخری‌زاده را محکوم کند

ایران و روسیه اجرای پروژه ارتباطی شمال- جنوب را بررسی کردند، نشانه‌های جدی از نقش رژیم جنایتکار اسرائیل در ترور شهید فخری‌زاده دیده می‌شود، یونسکو ترور فخری‌زاده را محکوم کند برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان ، ایران و روسیه اجرای پروژه ارتباطی شمال- جنوب را بررسی کردند، نشانه‌های جدی از نقش رژیم جنایتکار اسرائیل در ترور شهید فخری‌زاده دیده می‌شود، یونسکو ترور فخری‌زاده را محکوم کند از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در جمعه ۱۴ آذر است.

ایران و روسیه اجرای پروژه ارتباطی شمال- جنوب را بررسی کردند

 «کیئرسان ایلومژینوف» از صاحبنظران اقتصادی و سیاسی مشهور روس و کاظم جلالی سفیر ایران در فدراسیون روسیه، چشم‌اندازهای اجرای عملی پروژه کریدور حمل و نقل بین المللی «شمال-جنوب» را بررسی کردند. در این دیدار که روز جمعه انجام شد، ظرفیت ها برای اجرای پروژه های بشردوستانه و اقتصادی و همچنین موضوع کریدور حمل و نقل «شمال-جنوب» بررسی شد.


ایلومژینوف و جلالی در این نشست تاکید کردند که اجرای عملی این پروژه حمل و نقل بین المللی، نه تنها مورد علاقه روسیه و ایران، بلکه مورد علاقه سایر کشورهای منطقه خزر و همچنین جنوب شرق آسیا نیز هست. 

ایلومژینوف رئیس جمهوری سابق جمهوری «کالمیکیا» در این دیدار یادآور شد که نخستین بار ایده پروژه کریدور «شمال-جنوب» را او و گوژوین، استاندار وقت آستراخان در سال ۱۹۹۸ پیشنهاد داد.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز با بیان اینکه کریدور شمال-جنوب به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت، نقش مهمی در توسعه مبادلات تجاری دو کشور خواهد داشت، اظهار کرد: این راه، آینده درخشانی خواهد داشت.

به گفته جلالی، پروژه ایجاد زیرساخت حمل و نقل برای انتقال بار از آسیا به اروپا و بالعکس از طریق بنادر ایران و روسیه در خزر را مد نظر دارد.

 

نشانه‌های جدی از نقش رژیم جنایتکار اسرائیل در ترور شهید فخری‌زاده دیده می‌شود

یادداشت مهدی شوشتری، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه، در خصوص ترور شهید فخری‌زاده با عنوان «تروریسم دولتی، بزرگ ترین تهدید صلح و امنیت منطقه ای و جهانی» در تعدادی از رسانه های اقلیم کردستان منتشر شد .

متن این یادداشت به شرح زیر است:

تروریسم دولتی، بزرگ‌ترین تهدید صلح و امنیت منطقه ای و جهانی
 
روز  جمعه ۷ آذرماه ۱۳۹۹ هجری شمسی (۲۷ نوامبر ۲۰۲۰ میلادی) بار دیگر تروریسم سازمان یافته و دولتی، یکی از دانشمندان و مدیران برجسته هسته ای و دفاعی جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار داد. در این عملیات جنایتکارانه و تروریستی، دکتر محسن فخری زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران که خدمات علمی و پژوهشی قابل توجهی به کشور و مردم ایران داشت، به دست جنایتکاران تروریست به شهادت رسید.
لازم می دانم در خصوص این جنایت، به نکاتی اشاره کنم:
۱- شهید فخری زاده، یک مقام رسمی دولت ایران بود و ترور ایشان، نقض آشکار حقوق بین الملل و مخالف منشور ملل متحد و قوانین و نرم های شناخته شده بین المللی است. بر این اساس انتظار می رود همه کشورهای مدعی دفاع از حقوق بشر و مبارزه با تروریسم، با دست برداشتن از استانداردهای دوگانه، صریحا این اقدام تروریستی را محکوم نمایند.
۲- نشانه های جدی از نقش رژیم جنایتکار و تروریستی اسرائیل در این ترور ناجوانمردانه و بزدلانه دیده می شود. ما این اقدام را اقدامی از سر استیصال و درماندگی در برابر اراده ملت مقاوم ایران می دانیم. البته کارنامه ۷۲ ساله این رژیم در ترور شخصیت ها، دانشمندان و مبارزان مسلمان منطقه، سیاه و تاریک است. ماهیت وجودی این رژیم مبتنی بر اشغال، تجاوز و تروریسم سازمان یافته، بزرگ ترین تهدید برای صلح و امنیت منطقه و جهان است. متاسفانه جامعه جهانی، در تمام سالیان گذشته، به اقدامات تروریستی و جنایتکارانه اسرائیل، پاسخ شایسته و درخوری نداده است و این بی کیفری، باعث جری تر شدن این رژیم در تکرار اقدامات تروریستی اش شده است.

 

یونسکو ترور فخری‌زاده را محکوم کند

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)، سکوت و بی‌عملی در برابر ترور دانشمند شهید محسن فخری زاده را غیرقابل توجیه دانست و با توجه به مسئولیت این سازمان در حوزه دانش و آموزش، خواستار محکوم کردن این جنایت تروریستی شد.  

 «احمد جلالی»، سفیر کشوز در یونسکو، در بخشی از سخنان خود در اجلاس شورای اجرایی این سازمان گفت: به یاد بیاوریم که در پیشنهاد اولیه تاسیس، قرار بود نام این سازمان، uneco «یونسکو» باشد و حرف s در آن نبود، اما گروه دانشمندان جوان، بنیان گذاران این سازمان را قانع کردند که «علوم» باید مشخصا از ارکان این سازمان باشد، UNESCO «یونسکو»، زیرا پیشگامان توسعه، دانشمندان، پژوهشگران و فرهیختگان جامعه هستند.

او افزود: در کشورهای در حال توسعه، این دانشمندان هستند که باید بر اساس نیازهای بومی، ساختارهای علمی ایجاد کنند اما افسوس که بسیاری از این کشورها گرفتار پدیده فرار مغزها و از آن بدتر ربایش مغزها و از همه فاجعه بارتر، ترور دانشمندان خود هستند.

جلالی با اشاره به ترور دکتر محسن فخری زاده اظهار داشت: شما همگی در جریان هستید که تروریست ها شش روز پیش پنجمین دانشمند برجسته ایرانی را ترور کردند. سالیان متمادی صدها دانشمند در کشورهای در حال توسعه به قتل رسیدند و جامعه جهانی دست روی دست گذاشت.

نماینده دائم کشورمان در سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) تاکید کرد: همکاران گرامی، برای پرداختن به این مهم، کدام مجمع جهانی، از یونسکو سزاوارتر است؟ انتظار این است که یونسکو مسئولیت بپذیرد و اقدام کند همانگونه که درباره امنیت ژورنالیست ها مسئولیت پذیرفت و به چاره جویی برخاست.

 

اعتراف وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی به شناسایی و تعقیب شهید فخری‌زاده

شبکه المیادین گزارش داد: الی کوهن، وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی ادعا کرد: به نظر من دانشمندان هسته ای ایران با آرامش نمی‌خوابند ، آن ها می دانند که اتفاقات این هفته ممکن است برای هر یک از آن ها رخ بدهد.

وی اعتراف کرد که فخری زاده را شناسایی سپس تعقیب کردیم و فهمیدیم که درحال انجام چه کارهایی است.

کوهن مدعی شد که شهید فخری زاده در پروژه ای فعالیت داشت که خاورمیانه و تمام جهان را به خطر می انداخت.

وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی مدعی شد: برای ما روشن است که ایران با تمام توان تلاش خود را خواهد کرد تا به سلاح هسته ای دست یابد اما اسرائیل هیچ گاه به آن اجازه نمی دهد که این کار را انجام دهد.

 

جامعه بین‌المللی نسبت به «نخبه کشی» واکنش قاطع نشان دهد

«اسماعیل بقایی هامانه» نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد دفتر سازمان ملل در ژنو، با ارسال نامه ای به دکتر «تدروس آدهانوم» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، با اشاره به ترور شهید محسن فخری زاده، بر ضرورت واکنش قاطع جامعه بین المللی نسبت به این "نخبه کشی" رذیلانه تاکید کرد.

بقایی هامانه ضمن تشریح خدمات ارزنده این پژوهشگر برجسته در حوزه بهداشت و درمان، در تولید اولین مجموعه از کیت های تشخیص کرونا در ایران و همچنین مدیریت پروژه تولید واکسن کووید ۱۹، ترور سبعانه وی را در ادامه سیاست فشار همه جانبه بر ملت ایران توصیف و تاکید کرد سکوت و بی عملی در برابر این آدمکشی به هیچ عنوان جایز نیست چراکه باعث عادی شدن و تکرار چنین جنایاتی در اقصی نقاط جهان خواهد شد.

نماینده دائم کشورمان، ترور شهید فخری زاده را مصداق بارز "تروریسم دولتی جنگ طلب" عنوان کرد که هیچ ارزش و اعتباری برای ارزش های اخلاقی و انسانی و قواعد و موازین بین المللی قائل نیست.

بقایی هامانه قبل از این با ارسال نامه های جداگانه به کمیسر عالی حقوق بشر، رییس شورای حقوق بشر و کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، ضرورت واکنش قاطع بین المللی نسبت به اقدام تروریستی علیه دکتر فخری زاده را متذکر شده بود.
تاکنون بسیاری از کشورها و شخصیت ها ترور شهید فخری زاده را محکوم کرده اند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/50

برچسب‌ها:

نظر شما