شناسهٔ خبر: 44319536 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

عدم پذیرش مدارک تحصیلی بدون استعلام در دستگاه‌ها

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از همه نهادهای حکومتی در سطح نظام، قوای مقننه، قضائیه، مجریه همچنین بخش‌های خصوصی خواست از دریافت و پذیرش مدارک تحصیلی بدون استعلام خودداری کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایمنا، منصور غلامی در گفت و گویی اعلام کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای اجرای قانون مقابله با تقلب و تهیه آثار علمی با مراکز و اشخاصی که این اقدامات را انجام می‌دهند، برخورد می‌کند.

وی افزود: همکاران در دانشگاه‌ها، استان‌ها، گروه‌های نظارت و ارزیابی و حراست مأموریت رصد این افراد را بر عهده دارند.

وزیر علوم به اقدام دیگر این وزارتخانه در خصوص کاهش میزان تقلب‌ها اشاره کرد و گفت: اقدام دیگر وزارت علوم که تقلب‌های پایان نامه‌ای را بدون اثر می‌کند، راه اندازی و تکمیل سامانه جامع استعلام صحت مدارک تحصیلی است که روی سامانه ملی خدمات دولت قرار می‌گیرد.

به گفته غلامی، با استفاده از این سامانه هر دستگاه، سازمان و نهادی که از فردی مدرک تحصیلی دریافت می‌کند، بلافاصله امکان دریافت برخط اطلاعات مدرک از جمله صحت و محتوای آن شامل معدل، دانشگاه و مقطع تحصیلی را خواهد داشت.

وی درباره صحت مدارک تحصیلی دانشگاه‌های غیردولتی و مؤسسات آموزش عالی کوچک‌تر، خاطرنشان کرد: در دانشگاه‌های غیردولتی و برخی از مؤسسات کوچک‌تر، امکان صحت مدارک تحصیلی از طریق بارکد Qrcode و اسکن آن توسط تلفن همراه وجود دارد.

وزیر علوم با بیان اینکه در کوتاه‌ترین زمان، مکانیزم کنترل صحت مدرک تحصیلی فعال می‌شود، تاکید کرد: راه اندازی این سامانه بهتر از آن است که در گوشه و کنار زیرزمین‌ها دنبال افراد بگردیم.

غلامی با بیان اینکه هر مدرک تحصیلی با هر میزان از عدم صحت تعلق یا محتوا از فردی دریافت کنیم، آن مدرک بلااثر می‌شود، تاکید کرد: با این اقدام، اعتبار مدرک لغو و امتیازات دریافت شده از آن مدرک حذف می‌شود.

وی لغو اعتبار مدرک را دارای تبعات قانونی دانست و اظهار داشت: در هر سطح و دوره‌ای، هر استفاده مادی و معنوی که فرد از این مدرک دریافت کرده است، پس گرفته می‌شود.

وزیر علوم با اشاره به برخورد قوه قضائیه با عاملان تهیه این مدارک، خاطرنشان کرد: بر اساس قانون مقابله با تقلب، افرادی که عامل ایجاد این مدارک باشند به قوه قضائیه معرفی و با فرد متقلب یا فردی که مدرک تقلبی را تهیه کرده باشد، برخورد می‌شود.

منبع: ایرنا

نظر شما