شناسهٔ خبر: 44319486 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

پیگیری آلودگی نفتی در منطقه سرخون؛ وزارت نفت اقدامات لازم برای برطرف کردن مشکل را انجام دهد

گروه استان‌ها - در جریان پیگیری آلودگی نفتی منطقه سرخون استان چهارمحال و بختیاری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بیان می‌دارد که وزارت نفت باید اقدامات لازم برای برطرف کردن مشکل را داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، آب این ماده حیاتی، در همه نقاط زمین کم یا زیاد، شور یا شیرین و معدنی یا غیرمعدنی وجود دارد. در برخی مناطق فراوان و با کیفیت‌ است و در نقطه‌ای دیگر دچار کمبود و کاهش کیفیت، اما شهر و روستاهایی هستند که با وجود آب فراوان و کیفی از انواع و اقسام مشکلات آب شرب رنج می‌برند.

در این مناطق موضوع به کمبود یا مواد آلی آب مربوط نمی‌شود بلکه مشکلات انسان‌ساختی است که در اثر  بی‌توجهی به وجود آمده و در اثر بی‌مسئولیتی یا کم‌توجهی و همچنین مشکلات بین‌بخشی و بروکراسی‌های اداری سالیان سال به‌قوت خود باقی‌ است و دود آن فقط و فقط به‌ چشم مردم آن منطقه می‌رود.

گاهی مشکلات آنچنان پیچیده می‌شود که حتی دهه‌های متعدد مسئولان عوض می‌شوند و راهکار می‌دهند و بازدید، بررسی و مطالعه می‌کنند، برنامه می‌ریزند و طرح و ایده می‌دهند اما باز هم همان آش و همان کاسه، نتیجه همان نتیجه قبلی است و عملا هیچ مشکلی برطرف نشده است.

برخی از معضلات با سلامتی و زندگی شهروندان سروکار دارند و محرومیت و محدودیت به آنها اجازه مهاجرت هم حتی نمی‌دهد و ناچار به مسئولان امر پناه می‌برند و به‌سختی روزگار می‌گذرانند تا شاید روزی مسولی صدای خرد شدن استخوان‌هایشان زیر بار سنگین دشواری و کمبود را بشنود و دردی از آن‌ها دوا کند.

مشکلاتی هست که بارها و بارها از تریبون‌های مختلف بیان شده‌ و دست‌هایی برای یاری‌گرفتن دراز شده‌ اما باز هم کار ثمربخشی از سوی مسولان امر صورت نگرفته و مردمی که همواره وفاداری خود به نظام و انقلاب‌شان را به بهترین شکل ممکن نشان داده‌اند در مظلومیتی غیرقابل وصف سرشان را نجیبانه پایین انداخته و ناامید و مایوس از همراهی مسولان به زندگی خالی از کمترین امکانات و نیازهای اولیه خود ادامه می‌دهند.

کشور ما که در موقعیت خشک کره زمین قرار دارد همواره دچار مشکلات آبی بوده و با راه‌اندازی و گسترش انواع صنایع کوچک و بزرگ این کم‌آبی و کیفیت آب بیشتر خود را نشان داده و در مناطقی هم که زیرساخت‌هایی برای صنایع ایجاد می‌شود یا محل گذر برخی مواد اولیه و مصالح لوازم کارخانه‌ها و پالایشگاه‌ها است مشکلاتی به وجود می‌آید که زندگی مردم منطقه را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

مسئولان با پیگیری و طرح و برنامه نیز از پس حل آن بر نیامده و برخی هم راه حل را در پاسکاری و توپ را در میدان دیگری انداختن می‌بینند و به جای تلاش برای رفع مشکل آن را ادامه می‌دهند.

استان چهارمحال و بختیاری که دارای منابع آبی بسیار زیاد و باکیفیتی در کشور است و آن‌طور که عموما و در منابع علمی گفته می‌شود حدود 10 درصد آب کشور را تامین می‌کند دچار مشکلات آبی متنوعی در شهرها و روستاهایش است علاوه‌بر این استان به دلیل موقعیت قرارگیری بین دو استان صنعتی بزرگ کشور محل عبور لوله‌های نفت و گاز است.

این استان که مامن مناسبی برای توسعه دیگر استان‌ها است و با نهایت سخاوت آنچه دارد در طبق اخلاص می‌گذارد تا مملکت پله‌های توسعه و پیشرفت را با افتخار بپیماید اکنون آنچنان دچار کاستی و مشکل است که مردم هر گوشه آن با نوعی از محرومیت دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

یکی از چالش‌های بزرگ این استان پرآب، تامین آب شرب برای مردم به‌خصوص روستاییان و عشایر است. روستاهای زیادی از چهارمحال و بختیاری در کنار رودخانه‌های بسیار خروشان و چشمه‌ها شکل گرفته‌اند که مردم در گذشته به‌راحتی از آب پاک و زلال آن‌ها می‌نوشیدند و امورات خود را طی می‌کردند.

اما امروز با گسترش صنعت، افزایش جمعیت و نیاز به بازارهای جهانی وضعیت فرق کرده و بسیاری از روستاها و شهرها نه‌تنها منبع تولیدات کشاورزی باکیفیت عالی نیستند که آب شرب سالم هم ندارند. یکی از شهرهای مظلوم این استان شهر سرخون در حدود 150 کیلومتری شهرکرد و 80 کیلومتری اردل مرکز شهرستانش است.

لوله‌ انتقال نفت مارون امیدیه خوزستان به شرکت پالایشگاه اصفهان از این روستا عبور می‌کند که گویا در سال‌های دهه 60 دچار ترکیدگی می‌شود و آب و خاک این روستا و روستاهای اطراف را آلوده به نفت می‌کند. بارها و بارها این موضوع از طریق رسانه‌ها و خبرگزاری تسنیم پیگیری شده و هنوز هم این معضل پابرجا است.

به‌همین منظور موضوع را یک‌بار دیگر از سازمان حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری پیگیری کردیم تا از آخرین اقدامات این دستگاه اجرایی در مورد سرخون باخبر شویم.

شهرام احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد، در این‌باره اظهار داشت: منابع آبی سرخون از دهه 60 تاکنون در اثر شکستگی لوله انتقال نفت مارون 3 بار دچار آلودگی به مواد نفتی شده است  که آخرین بار در سال 95 این اتفاق  افتاد و پیگیری‌های کارشناسی برای کاهش آسیب به محیط زیست و اطلاع‌رسانی به تمام واحدهای استانی و ملی ذیربط از سوی حفاظت محیط زیست استان انجام شد.

وی افزود: سازمان حفاظت از محیط زیست چهارمحال و بختیاری با تمام توان کارشناسی وارد و پایش‌های لازم را جهت جلوگیری از آلودگی منابع آبی و خاکی و گسترش آن انجام داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان عنوان داشت: در آخرین حادثه خط مارون با همکاری شرکت خطوط لوله و نفت حدود 900 کامیون خاک که آلوده به مواد نفتی بود به سایت لندفیل تلمبه‌خانه شهیدجبارزاده منتقل شد که رفع آلودگی شود و از آلودگی بیشتر خاک نیز جلوگیری شود.

احمدی ادامه داد: البته بعد از این حوادث نفتی مقدار زیادی نفت  وارد رودخانه گندمکار و منابع آب و خاک منطقه شد که مقداری از آن پمپ و به تلمبه‌خانه برگردانده شد  اما قسمتی از منابع آبی و خاکی منطقه آلوده به مواد نفتی شدند، با احتساب آلایندگی‌های دهه 60 و 90  بخشی از خاک سرخون آلوده به مواد نفتی است.

مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: شرکت خطوط لوله و مخابرات منطقه اصفهان، متعهد شد که میزان آلودگی و انتشار آن را مطالعه و جهت رفع آلایندگی این منطقه اقدام کند که در زمان بارندگی موجب آلودگی منابع آبی نشود.

وی گفت: پیگیری‌های قضایی نیز توسط سازمان حفاظت محیط زیست استان انجام شد و هنوز هم در خصوص خسارت وارده به منابع زیست‌محیطی ناشی از آلودگی نفتی پیگیری می‌کنیم همچنین از طریق استانداری نیز پیگیر موضوع هستیم.

احمدی توضیح داد: با پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست و سایر ادارات استان شرکت خطوط لوله و نفت با دانشگاه تبریز برای بررسی میزان دقیق  آلودگی و روش‌های رفع آلایندگی قرارداد منعقد شد و  بررسی‌ها در حال انجام است که پس از تکمیل و ارائه، اقدامات لازم جهت رفع و پیشگیری از آلودگی دوباره منابع آبی انجام می شود.

مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست استان تاکید کرد: لازم است شرکت نفت مطالعه میزان دقیق آلودگی و روشهای رفع آلایندگی را انجام دهد چراکه تا زمانی که آلودگی از منابع برطرف نشود احتمال آلودگی خاک و منابع آبی با  هر بار بارندگی وجود دارد.

وی توضیح داد: در استان چهارمحال و بختیاری دستگاه‌های مختلف به تناسب وظایف خود اقداماتی انجام دادند از جمله آبفا در تامین آب شرب و حفاظت محیط زیست در پیگیری پاکسازی‌ زیست‌محیطی و پاکسازی آب و خاک با هماهنگی استانداری اقدام کرده‌اند که از نشت دوباره نفت جلوگیری شود.

احمدی در پایان خاطرنشان کرد: ضروری است وزارت نفت پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشد و اگر لوله‌های انتقال نفت دچار پوسیدگی هستند یا نیاز به تعمیر یا تعویض دارند اقدام کند که شاهد ترکیدگی و انتشار نفت در منابع زیست‌محیطی نباشیم.

انتهای پیام/7540/ ت

نظر شما