شناسهٔ خبر: 44319308 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

واکنش اهالی هنر به ترور شهید دکتر فخری زاده/فخری زاده افتخار ایران بود

با ترور شهید فخری زاده دانشمند هسته‌ای ایران بسیاری از اهالی هنر نسبت به این حادثه واکنش نشان دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،جمعه هفته پیش بود که خبری تلخ، سکوت عصر پاییز را شکست و همه را در بهت و حیرت فرو برد. هیچکس باور نمی‌کرد که دوباره کشور داغدار عزای فرزندی شود که افتخار این سرزمین بود.

برخی از ما اسم محسن فخری زاده را تا به امروز نشنیده بودیم، چون سال‌ها برای کشور در گمنامی خدمت کرده بود و از خود اسم و رسمی به جای نگذاشته بود. کسی که یکی از پنج نفر ایرانی بود که در فهرست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان از سوی نشریه آمریکایی فارین پالیسی نام برده شده بود. اما تقدیر اینگونه رقم خورد که نام این دانشمند هسته‌ای کشور در لیست شهدایی قرار بگیرد که کشور‌های قدرتمند جهان، روز‌ها و شب‌های بسیاری، نقشه‌ی از بین بردن آن‌ها را می‌کشیدند.

پس از اعلام خبر ترور دکتر فخری زاده هرکس خشم و نفرت خود را به زبانی بیان کرد و گویا دینشان را در برابر خدمات و تلاش‌های بی وقفه ایشان ادا کردند. از توئیت‌ها و پست‌های اینستاگرامی مردم در صفحات مجازی گرفته تا واکنش‌های اهالی هنر به شکل‌های مختلف. تعدادی از بازیگران سینما و تلویزیون که یکی از آن‌ها علی رام نورایی است پس از اشتراک گذاشتن متنی در مورد این شهید بزرگوار با واکنش اینستاگرام و حذف آن رو به رو شد. به همین منظور مصاحبه‌ای در این مورد با وی صورت گرفت که در ادامه می‌خوانید.

واکنش در برابر ترور شهید فخری زاده وظیفه ام بود

واکنش اهالی هنر به ترور شهید دکتر فخری زاده/فخری زاده افتخار ایران بود

علی رام نورایی بازیگر سینما و تلویزیون ترور شهید فخری زاده را محکوم کرد و گفت:در رابطه با این خبر ناگوار باید بگویم که مواضع من کاملا مشخص است و وظیفه‌ی خود دانستم زمانی که در خاک کشورم یکی از دانشمندانمان را ترور می‌کنند، واکنش نشان دهم. اما در مقابل شاهد سکوت بسیاری از افراد بودم که منظورم با همه‌ی دوستان و رفقا است.

وی افزود:قطعا مدعیان آزادی با ضدجنگ بودن، ضد ترور بودن مشکل دارند که به راحتی پست من را حذف کردند.

نورایی در پایان صحبت هایش گفت: وظیفه خود می‌دانستم که از دانشمند کشورم و کسی که اسلحه به دست نبوده حمایت کرده و یادش را گرامی بدارم و تاسف می‌خورم برای کسانی که در این روز‌ها سکوت کردند.

در این چند روزی که گذشت تعداد بسیار زیادی از اهالی سینما با انتشار بیانیه‌ای نسبت به این عمل قبیح و مذموم واکنش نشان دادند که در این باره با اکبر نبوی منتقد سینما، مهرداد فرید تهیه کننده و کارگردان و محمدعلی نجفی رئیس هیئت مدیره خانه سینما گفت و گوی مختصری داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

شهید فخری زاده نماینده ایران است

واکنش اهالی هنر به ترور شهید دکتر فخری زاده/فخری زاده افتخار ایران بود

اکبر نبوی منتقد سینما با محکوم کردن ترور شهید فخری زاده گفت:به نظر من ۳ گروه هستند که شایسته است آن‌ها را نماینده یک ملت و یک کشور بدانیم. دانشمندان، هنرمندان و اهالی فرهنگ. اما نه هر دانشمند، هنرمند و اهالی فرهنگ. بلکه دانشمندانی که ملی می‌اندیشند و خدمت می‌کنند. اهل فرهنگ و هنرمندانی که موقعیت و جایگاه حیات ملت خود را می‌فهمند و برای خدمت به آن‌ها از هر کوشش و خدمتی دریغ نمی‌کنند. خدمتی بی مزد و بی منت. زیرا بر اساس یک عشق و ایمان عمیق کار خود را به سامان می‌رسانند.

وی افزود:شهید فخری زاده به نظر من جز دانشمندانی است که شایستگی دارد نماینده این ملت باشد. همان طور که ما معتقدیم که امثال حافظ، سعدی، ابن سینا، فارابی و... شایستگان برای نمایندگی تاریخ و هویت این کشور هستند. به گمان من شهید فخری زاده و امثال آن مثل قاسم سلیمانی و دیگران، شایستگان برای این نمایندگی هستند و به دلیل همین خصایص است که ملت ایران قدردان فرزندان خودش است. ما سال گذشته مشاهده کردیم که ملت ایران در مراسم سردار سلیمانی چه تشییع باشکوه و کم نظیری را رقم زدند. امسال هم اگر این بلای کرونا نبود در تشییع شهید فخری زاده یک حماسه رقم می‌خورد.

نبوی در پایان اشاره کرد:امثال فخری زاده کسانی هستند که فشرده یک بخش از تاریخ، فرهنگ و علم کشور را نمایندگی می‌کنند و جز آن گروه از معماران هویت تاریخی کشور هستند که آجری بر آجر معماری تاریخ و تمدن باشکوه ایران اضافه کردند و انشالله از پی فخری زاده و امثال آن کسانی خواهند آمد که آن‌ها هم آجری اضافه می‌کنند تا این بنا مسیر تعالی و شکوه خود را ادامه دهد و به جایگاه خود برسد.

مسئولان ساکت نباشند

واکنش اهالی هنر به ترور شهید دکتر فخری زاده/فخری زاده افتخار ایران بود

محمدعلی نجفی رئیس هیئت مدیره خانه سینما در ارتباط با شهادت دانشمند هسته‌ای کشورمان گفت:یک فاجعه دردناک اتفاق افتاد و یک نیروی مهاجم و تروریست به کشور ما آمد و در یک حرکت غیرعقلی و غیر انسانی و به نشانه‌ی قلدری فاجعه‌ای را ایجاد کرد. باعث تاسف است و یک عزای ملی در کشور ما ایجاد شد.

وی افزود:مردم ما باید آگاه باشند و بدانند که به هیچ نیروی خارجی تکیه و فکر نکنند و امیدوارم که مسئولان کشورمان با عقلانیت این حادثه را بررسی کنند و با آن رو به رو شوند و نسبت به آن بی تفاوت نباشند.

من بسیار بسیار متاسفم هم برای آن دانشمند و شهید بزرگ و هم برای کشور که چرا باید در این شرایط قرار بگیرد. امیدوارم مسئولان ما با جدیت برخورد کنند.

دشمنان با این کار‌ها به جایی نمی‌رسند

واکنش اهالی هنر به ترور شهید دکتر فخری زاده/فخری زاده افتخار ایران بود

مهرداد فرید تهیه کننده و کارگردان سینما ضمن محکوم کردن ترور شهید فخری زاده گفت:با شنیدن این خبر بسیار متاثر شدم. این اتفاق نشان می‌دهد که دشمنان کشورمان به تحریم‌ها قناعت نمی‌کنند و در تلاش هستند تا فضای ناامنی در کشور ایجاد کنند. من گمان می‌کنم با توجه به شعار روی پیشانی مردم ایران هیهات من الذله که از سالار شهیدان باقی مانده است، دشمنان در این زمینه هم موفق نخواهند شد.

وی افزود:ما به عنوان هنرمندان کشور در کنار خانواده این شهید می‌مانیم و در عین حال خواستار این هستیم که بذر اقتدار در کنار بذر صلح که ایشان کاشتند بارور و جای ایشان به سرعت پر شود و این مسیر به سرعت ادامه پیدا کند. این بذر را بزرگانی مثل ایشان و سردار سلیمانی کاشتند. ما خواهان صلح در کنار اقتدارهستیم و از جنگ و خونریزی برای خودمان، مردم منطقه و جهان پرهیز می‌کنیم. به نظر من صلح پایدار را می‌توان در کنار عزت و قدرت و اقتداری که بزرگانی مثل فخری زاده به دست آوردند، همیشه داشت.

انتهای پیام/

نظر شما