شناسهٔ خبر: 44319178 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تاکید استاندار کرمان بر رفع مشکلات کارخانه طلای فاریاب

استاندار کرمان بر رفع مشکلات زیست محیطی کارخانه معدن طلای فاریاب تاکید کرد و از تشکیل یک تیم در استان برای بررسی چالش‌های این مجموعه خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، علی زینی وند، استاندار کرمان روز جمعه در بازدید از کارخانه طلای معدن فاریاب بر رفع مشکلات زیست محیطی کارخانه معدن طلای فاریاب تاکید کرد و از تشکیل یک تیم در استان برای بررسی چالش‌های این مجموعه خبر داد. 

او گفت: معاون عمرانی استانداری، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان و مدیرکل محیط زیست استان، مشکل این معدن را بررسی کنند تا در صورت نیاز از طریق ملی پیگیری شود.

مسلم مروجی فرد، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان نیز گفت: فاریاب معادن زیادی در زمینه سنگ ساختمانی، کرومیت، مس، منگنز و طلا دارد.

او تصریح کرد: معدن طلای فاریاب سال ۱۳۸۷ مجوز بهره‌برداری گرفت و سال ۱۳۹۲ همزمان با استقلال سازمان صمت جنوب کرمان فعالیت این معدن آغاز شد.

مروجی فرد از راه‌اندازی کارخانه طلا در کنار معدن در دولت تدبیر و امید خبر داد و افزود: عیار اولیه این معدن پنج پی پی ام (ppm) بوده؛ ولی اکنون با فرآوری در کارخانه، این عدد به ۳۰ رسیده است.

او مشکل کارخانه معدن طلای فاریاب را ایرادات وارده از طرف سازمان محیط زیست عنوان کرد و گفت: محیط زیست باید موارد محیط زیستی را هر چه سریع‌تر به کارخانه اعلام کند تا ایرادات برطرف شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان اشتغال زایی مستقیم این معدن را ۱۱۰ نفر و غیرمستقیم را ۳۰۰ نفر اعلام کرد و میزان سرمایه‌گذاری این طرح را یک هزار میلیارد ریال دانست.

او از راه‌اندازی کارخانه دوم طلا طی ۶ ماه آینده خبر داد و بیان داشت: امکان ایجاد کارخانه ذوب طلا هم در شهرستان وجود دارد که پیگیر این موضوع هستیم.

محمدرضا سلیمانی، معاون معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان نیز در این بازدید با بیان اینکه معدن طلای فاریاب  از سوی  یک شرکت معدنی در حال فعالیت است، ذخیره قطعی این معدن را بیش از ۵۰۰ هزار تُن و ذخیره احتمالی را بیش از یک و نیم میلیون تُن با عیار یک و نیم پی پی ام اعلام کرد.

او با بیان اینکه عملیات اجرایی کارخانه طلای فاریاب سال ۱۳۹۵ آغاز شد، هدف از ایجاد این کارخانه را جلوگیری از خام‌فروشی عنوان کرد. 

سلیمانی ظرفیت کارخانه طلای فاریاب را ۱۰۰ کیلوگرم کنستانتره طلا اعلام و پیشرفت فیزیکی این طرح را بیش از ۹۵ درصد عنوان کرد.

محمد جواد شمسا، عضو هیئت مدیره معدن فاریاب هم در این بازدید گفت: معدن طلای فاریاب یک معدن قدیمی است که در منطقه‌ای کوهستانی ایجاد شده بود.

او افزود: با همکاری سازمان صمت جنوب کرمان عملیات اکتشافی طلا از سال ۱۳۹۲ آغاز و تاکنون ادامه دارد.

شمسا با بیان اینکه هر کارخانه دوره فعالیت آموزشی دارد، گفت: در این دوره یک سری ایرادات محیط زیستی گرفته شد که با پیگری‌های انجام شده برطرف شد و هم اکنون آماده بهره‌برداری است.

مرجان شاکری، مدیرکل محیط زیست استان کرمان نیز گفت: مشکل طلای فاریاب، ایجاد کارخانه بدون مجوز محیط زیست و مکان‌یابی نشدنِ طرح است.

او افزود: محل احداث کارخانه، چالش انگیز بوده که چرا بین ۲ رودخانه دائمی قرار گرفته است.

شاکری بیان داشت: رصد آلودگی نداریم؛ ولی نگرانی آلودگی داریم.

مصطفی آیت‌الهی موسوی، معاون امور عمرانی استانداری کرمان نیز گفت: مجموعه کارخانه، یک مشاور محیط زیستی انتخاب کند تا مشکلات برطرف شود.

علی نیک نفس، فرماندار فاریاب هم بر پیگیری رفع مشکل معدن فاریاب تاکید کرد و گفت: امیدواریم با حمایت‌های استاندار کرمان، مشکل طلای معدن فاریاب برطرف شود.

او به نام گذاری امسال به نام جهش تولید از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: راه‌اندازی کارخانه معدن، نقش مهمی در اقتصاد و شکوفایی شهرستان دارد.

استاندار کرمان، معاون امور عمرانی استانداری کرمان، نماینده ۵ شهرستان جنوبی و تعدادی از مدیران استانی در سفر دو روزه خود به جنوب کرمان، امروز با استقبال مدیران محلی وارد فاریاب شدند و در ابتدای ورود، با حضور در گلزار شهدا، با اهدای گل و قرائت فاتحه به مقام شامخ شهیدان ادای احترام کردند.

 بازدید از جاده زهمکان ـ ارزوئیه و کارخانه زرترشت فاریاب از دیگر برنامه های استاندار کرمان و هیئت همراه در سفر دو روزه به جنوب کرمان بود. 

 استاندار کرمان در سفر دو روزه خود به جنوب کرمان به شهرستان های کهنوج، رودبارجنوب، قلعه گنج و منوجان  سفر کرد. 

منبع: خبرگزاری ایرنا 

انتهای پیام/ م 

 

نظر شما