شناسهٔ خبر: 44319081 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

راه حل دولت برای حل مشکلات؛ خودت بمال!

در سه سال اخیر با توجه به گرانی بسیاری از محصولات و کالاهای اساسی مسئولین امر به جای حل مشکل راهکار نخریدن و مصرف نکردن آن محصول را به مردم توصیه کردند تا سرپوشی بر سوء مدیریت خود گذاشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق،  ارزان‌تر شدن کالاها در آینده‌ای نزدیک و توصیه به نخریدن و مصرف نکردن، کلیدواژه اصلی سخنان مسئولان در واکنش به التهاب قیمتی در بازار و آرام کردن جو روانی حاکم بر آن است.

متاسفانه برخی از مسئولان به  جای پیدا کردن راه حل برای خروج از این وضعیت با توصیه‌هایی مضحک قلوب مردم را جریحه دار می کنند و  آنچه درنهایت در بازار اتفاق میفتد، افزایش قیمت‌ها است. مثلا در خصوص وعده کاهش قیمت ها مقایسه‌ای میان «زمان» وعده داده شده کاهش قیمت و قیمت‌های پس از آن «زمان» تقریبا شاهد گرانی های چند برابری هستیم.

هر چند می‌توان دلایل اقتصادی برای «عدم پیروی قیمت‌ها از وعده‌های مسئولان» عنوان کرد، اما به نظر می‌رسد مردم می‌دانند وعده‌ها از حقیقت محیط کلان اقتصادی نشأت نمی‌گیرد، بنابراین نسبت به آن بی‌توجه هستند و حتی با وجود توصیه‌هایی که «نخرید تا ارزان شود»، ترجیح می‌دهند ریال خود را به کالا تبدیل کنند. در ادامه به برخی  کالاهایی را که قرار بود «زمانی» ارزان‌تر شوند، و برخی توصیه مسئولان به مردم در مواقع بحرانی و گرانی را می خوانید.

* خودت بمال

مرد میانسالی در یکی از شهرهای ایران از هزینه سنگین فیزیوتراپی گلایه می‌کند، اما وزیر بهداشت در پاسخ به گلایه این مرد می‌گوید که بهتر است خودش فیزیوتراپی کند و در ادامه توضیحاتی می‌دهد و با گفتن «خودت بمال» باعث خنده حضار می شود.

این موضوع اگرچه در میان عامه مردم یک شوخی متداول عنوان می شود اما به سبب مسئولیت آقای وزیر و حرفه طبابت وی مورد انتقاد جدی افکار عمومی در شبکه‌های مختلف اجتماعی قرار گرفت و حتی برخی این جمله را تشبیه به جمله معروف «ماری آنتوانت» کردند که در پاسخ به این موضوع که گفته شد مردم گرسنه‌اند و نان می‌خواهند. ملکه فرانسه گفته بود: «اکنون که نان ندارند چرا شیرینی نمی‌خورند»!  

* دلار نخرید تا ارزان شود

گرانی دلار در بازار ارز در حالی ادامه دارد که پیشتر رئیس‌جمهور و رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرده بود که دلار به زودی و طی روزهای آینده ارزان می‌شود؛ ولی گرانی‌ها در بازار ارز در حالی هر روز رنگ جدیدی به خود می‌گیرد که با اوج‌گیری نرخ دلار هم حسن روحانی رئیس‌جمهوری و هم‌ولی‌ا... سیف رئیس کل سابق بانک مرکزی به مردم اطمینان داده بودند که دلار به زودی ارزان می‌شود؛ ولی به نظر می‌رسد وعده‌های مسئولان در عمل تحقق نیافت و در روزهای آخر آذرماه ۹۶ بود که ولی‌الله سیف از ارزانی دلار در ماه‌های بهمن و اسفند خبر داد؛ اما این وعده هیچ زمانی محقق نشد.

رئیس کل سابق بانک مرکزی در اولین واکنش ارزی خود در سال جاری و به دنبال گرانی دلار تا ۵۱۰۰ تومان اعلام کرد که تقاضای کنونی  بازار ناشی از مصارف واقعی نیست و انتظارات نقش مهمی در آن ایفا می‌کند.

گرچه رئیس کل  سابقبانک مرکزی به گونه‌ای بار دیگر وعده ارزانی دلار را داد، اما توضیحی دراین‌باره نداد که اگر این وعده واقعی است چرا  تاکنون عمدتا بازار خلاف این جریان حرکت کرده است؟

* همینی که هست

قاضی زاده هاشمی، وزیربهداشت همچنین درباره عملکرد دولت خطاب به مردم و بخصوص افرادی که به دولت رای داده‌اند، گفت: «بالاخره همینی که هست دیگه، چیکار کنیم مدیریت مان هم همینه دیگه، هر چی هست ...، بالاخره شما رای دادید رئیس جمهور و نماینده انتخاب کردید، اینها وزیر انتخاب کردند و وزیر مدیر و استاندار و فرماندار انتخاب کرده و ... همیناس دیگه، بیخود به نظر من خیلی اعصاب و روح و روان همدیگر را آزار ندهیم. فعلا همینه!»

* آخوندی: نگران نیستیم؛ مسافران همگی بیمه بودند!

برخورد قطار در محور سمنان–دامغان به حادثه برخورد دو قطار مسافربری در حوالی «ایستگاه هفت خوان» در محور سمنان-دامغان اشاره دارد. در این حادثه که در ساعت ۷:۲۲ صبح روز جمعه ۵ آذر ۱۳۹۵ به وقوع پیوست، قطار سمنان به مشهد از پشت به قطار تبریز به مشهد که در همان ریل متوقف بود، برخورد کرد. در پی برخورد دو قطار، چهار واگن از ریل خارج و پنج واگن نیز دچار حریق شدند. در این حادثه ۴۷ نفر کشته و ۱۰۳ نفر نیز مصدوم شدند.

 این حادثه یکی از مرگبارترین حوادث ریلی در ایران پس از حادثه قطار نیشابور به شمار می‌رود. پس از حادثه، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «همه مسافران تحت پوشش بیمه‌اند و از این نظر جای هیچ نگرانی نیست.» که این مصاحبه، واکنش‌های مختلفی را در شبکه‌های اجتماعی و محافل سیاسی در پی داشت.

* تا یک ماه موبایل نخرید، ارزان می شود

رئیس کمیته تخصصی تلفن همراه کشور گفت: از حدود چهار ماه پیش شاهد افزایش قیمت ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت گوشی بوده‌ایم.

محمد مهدی غفوریان درباره وضعیت قیمت‌ها در بازار تلفن همراه اظهار کرد: این روزها قیمت همراه حالتی بینابین دارد و به نوعی افزایش یا کاهش چشمگیری نداشته است.

وی افزود: از حدود سه یا چهار ماه پیش شاهد افزایش قیمت ۴۰ تا ۵۰ درصدی بودیم اما این عدد در حال حاضر در محدوده ۱۰ تا ۱۵ درصد است.

رئیس کمیته تخصصی تلفن همراه کشور از تخصیص نیافتن ارز نیمایی به واردات گوشی خبر داد و گفت: نسبت به یک ماه گذشته افزایش ثبت سفارش واردات داشته‌ایم اما این به معنی برگشتن به سرعت قبل در واردات نیست، البته عدم تخصیص ارز نیمایی هم باعث ایجاد مشکلاتی شده است.

غفوریان ادامه داد: به مردم توصیه می‌شود تا حدود یک ماه آینده از خرید تلفن همراه خودداری کنند و منتطر بمانند تا بازار به ثبات برسد.

* مردم انار نخورند، مشکلی ایجاد نمی‌شود

جواد باقری، عضو هیات مدیره اتحادیه میوه وتره‌بار گفت: فروش یارانه‌ای انار را تکذیب می‌کنیم. قیمت انار بالاست که اگر مردم هم این میوه را نخورند، مشکلی ایجاد نمی‌شود.

* کرونا بگیریم یا مرغ بخریم

 قیمت گوشت مرغ در بازار کشور در یک ماه اخیر با افزایش بی سابقه ای روبرو شده است به طوری که قیمت هر کیلو گرم از این محصول در ارومیه و مشهد به ۴۳ هزار تومان هم رسید، به همین دلیل یکی از رسانه های مطرح کشور با گزارش مفصلی با عنوان کرونا بگیریم یا مرغ بخریم به نقد خریدن مرغ در وضعیت فعلی پرداخت که به نوعی سرپوش گذاشتن بر سوء مدیریت حاکم بر این بازار در نزد دولتیان و مسئولین بود.

* وزیر راه و شهرسازی: خانه نخرید تا ارزان شود

دولت تدبیر و امید که در مرداد ماه سال ۱۳۹۲ رسماً سکان قوه مجریه کشور را در اختیار گرفت، وعده های بسیاری را برای خانه دار کردن مردم داد. این وعده ها یا اجرایی نشدند و یا اگر هم به مرحله اجرا رسیدند به صورت نصف و نیمه اجرایی شدند.

محمد اسلامی، وزیر راه وشهرسازی اما یکی از کسانی است که از زمان تصدی این پست بارها و بارها یک جمله را گفته و هر از چند گاهی در محافل عمومی در پاسخ به سوالات جراید و رسانه ها در خصوص گرانی مسکن بهترین راهکار را نخریدن خانه عنوان می کند.

 اولین بار در ۱۵ تیرماه ۱۳۹۸ و در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: تلاطم امروز بازار مسکن مربوط به بخش مسکن نیست بلکه ناشی از سوداگری و دلالی است که مثل یک آفت بزرگ، به جان مملکت افتاده و به زندگی مردم در همه بخش‌ها آسیب می‌رساند. به‌تبع این آسیب کلان، بخش مسکن هم امروز به این آفت مبتلا شده و نکته مهم این است که مردم باید متناسب با وضع موجود احتیاط کرده و خرید نکنند تا شرایط آرام شود و در وضعیت هیجانی تصمیم نگیرند.

دومین باری که وزیر راه و شهرسازی توصیه به نخریدن مسکن کرد به تاریخ ۱۷ خرداد ماه ۱۳۹۹ باز می گردد. وی گفت: تعدادی از متقاضیان تمایل دارند که مستأجر باشند و این در شرایطی است که ما تعیین نمی‌کنیم، چون تعیین قیمت بازار مسکن در دست دولت نیست و تا زمانی که نوسان و تحولات قیمتی در بازار ارز وجود داشته باشد، شرایط این گونه خواهد بود. بازار مسکن هم همانند سایر کالاها از بازار ارز تأثیر می‌گیرد و این خود مردم هستند که باید مانع افزایش و ایجاد حباب قیمتی شوند. زمانی که قیمت یک کالا گران می‌شود مردم ‌نباید خریداری کنند تا ارزان شود و این تنها راه مقابله با گرانی کالاست. بهترین راهکار برای ترکیدن حباب‌های قیمتی در بازار مسکن و کاهش قیمت خریداری نکردن مردم است.

محمد اسلامی در شهریور ۹۹ و برای سومین مرتبه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه همچنان توصیه نخریدن خانه را به مردم دارد یا خیر گفته است: آن زمان بازار مسکن ملتهب بود و هنوز هم ملتهب است و هیچ قیمتی در بازار واقعی نیست.

* گوشت قرمز سرشار از امراض است

سال گذشته نیز با افزایش شدید قیمت گوشت قرمز در کشور مواجه بودیم، به طوری که صفهای دراز و طویلی در شهرهای مختلف کشور برای خرید این محصول تشکیل شده بود، مسئولین هم مدام قول از حل مشکل می دادند اما مهمترین اتفاق به نصب بیلبوردهای بسیاری در سطح شهر تهران با این نوشته که خوردن گوشت قرمز سرشار از امراض است و..... که این هم به نوعی سرپوش گذاشتن بر سوء مدیریت مسئولین و تشویق مردم به نخریدن بود به جای آن که نیاز آنها رفع شود.

* فعلا خودرو نخرید

وزارت صمت در سه سال اخیر بارها و بارها به جای کنترل قیمت خودرو در بازار مردم را توصیه به صبوری و آرامش و نخریدن خودرو تا روز موعد ارزانی که هنوز نیز فرانرسیده، دعوت کرده است، این در حالی است که خودرو یکی از کالاهای اساسی مورد نیاز مردم است و این وزارتخانه باید تمهیداتی را برای تولید بیشتر و قیمت مناسب آن می اندیشید.

* میوه نخرید تا ارزان شود

خرداد ماه امسال نیز رئیس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان گفت: میوه‌های موجود در بازار نوبرانه است و توصیه می‌کنیم مردم آن‌ها را نخرند.

عباس تابش افزود: هیچ وقت معیاری نبوده تا سازمان حمایت برای قیمت میوه‌های نوبرانه وارد شود.

وی اضافه کرد: توصیه هم به خودم و هم به مردم این است که اجازه دهند نوبرانگی محصول بیفتد تا قیمت‌ها متعادل شود، بعد استفاده کنند. 

* زنگنه: محتویات بسوزد آتش خودش خاموش میشود

بیژن زنگنه وزیر نفت در زمان آتش سوزی یکی از مخازن نفتا پتروشیمی بوعلی در واکنش به طولانی شدن آتش سوزی پتروشیمی بوعلی گفته بود: محتویات که بسوزد آتش خودش خاموش می شود.

اگر چه احتمالا با خواندن این گزارش کمی لبخند به لبانتان نشست اما موضوع این است که این گزارش اصلا طنز نبود بلکه واقعیت هایی از عملکرد مسئولان را در طول ۷ سال گذشته را نشان می دهد.

منبع: رادار اقتصاد

نظر شما