شناسهٔ خبر: 44318929 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می دهد؛

رویشگاه انار ارگانیک ایران، چشم به راه صادرات و صنایع تبدیلی

برداشت انار در بهشهر از اواسط مهر ماه آغاز می شود و تاپایان پاییز ادامه دارد و براساس آنچه توسط کارشناسان اعلام شده است؛ بهشهر یکی از مهمترین قطب‌های تولید انار در کشور است که با وجود تولید ۱۵۰۰ تن انار ، نیازمند توجه به صادرات و صنایع تبدیلی است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان- مازندران؛ پاییز فصل انار است بهشهر است و استان مازندران غنی‌ترین کلکسیون انار کشور را با ذخیره سازی ۹۲۰ گونه در اختیار دارد و بیشترین میزان تولید انار در مازندران مربوط به شرق این استان به ویژه شهرستان بهشهر است که  60 درصد سطح زیر کشت و تولید میوه انار استان مازندران به این شهرستان است.

 

28 گونه آن در مازندران و 16 گونه آن به صورت بومی در شهرستان بهشهر وجود دارد که مهمترین ارقام موجود در بهشهر، انار شیرین، شکر، ملس، ترش، ساوه نار بهشهر، کابدار شیرین، کابدار ترش، ترش گلی نار، شیرین گلی نار، سیاه نار، کلباد نار، لمسری نار، وحشی جنگلی ترش، سنگ نار بهشهر، یوسف خانی، نادری، کاب دار ، انار زینتی و انار خودروی میانکاله است.

 

انار با نام علمی Punica granatum از میوه‌های درختی است كه دانه‌هایی قرمز، سفید و یا به رنگ‌ هایی بین این دو دارد و رنگ پوست آن نیز اغلب قرمز و گاه سیاه و یا تقریباً زرد است.
 

این درخت یكی از اولین گیاهان اهلی شده‌ و بومی مناطق شرق ایران تا كوه‌های هیمالیا در شمال هند می باشد و انار تقریباً در هر آب و هوایی و هرگونه خاكی می‌تواند رشد كند و میوه دهد، ولی آب زیاد در زمان رسیدن میوه باعث ترك خوردن آن می شود.

انار با داشتن پیشینه و قدمت 3 هزار ساله و آشنایی مردمان شهرستان بهشهر و منطقه شرق مازندران در خصوص کاشت، داشت و برداشت انار، جایگاه ویژه ای در فرهنگ بومی مردم داشته و بهشهر بستر مهمی برای کشت انار بوده و یکی از فعالیت های مهم بخش کشاورزی و کسب درآمد و نیز تأمین بعضی از مواد غذایی مردم منطقه است.

 

کاوش های باستان شناسی  در سال های اخیر و بقایای بدست آمده از انار در غارهای بهشهر بیانگر آن است که کشت این میوه بهشتی به سال های قبل از میلاد مسیح بر می گردد که بیانگر پیشینه کشت انار در اشرف البلاد (بهشهر فعلی) از گذشته های دور تاکنون است.

 

همچنین وجود ۱۲ هزار هکتار درخت انار ترش خودرو در شبه جزیره میانکاله واقع در شهرستان بهشهر در شرق مازندران، دلیلی بر دیرینگی و ظرفیت توسعه کشت انار در این شهرستان است که حتی در زمینهای شوره‌زار هم این درخت  کشت شده و میوه می دهد و سازگاری مناسبی با آب و خاک این سرزمین و منطقه دارد

 

یکی از خاستگاه های انار در ایران، مازندران به ویژه بهشهر است که رشد درخت در اراضی میانبند تا دریا بیانگر این ادعاست و با وجود همه این موارد؛ این شهرستان نیازمند صادرات این محصول ارگانیک و توجه به صنایع تبدیلی برای فرآوری مناسب این محصول است.

 

انار بهشهر نیازمند صادرات و صنایع تبدیلی

« غلامرضا قنبری » با اعلام اینکه 60 درصد تولید انار بهشهر به مصرف مردم این شهرستان می رسد، اظهار کرد: ۴۰ درصد انار بهشهر به استان گلستان و بقیه به شهر‌های مازندران ارسال می‌شود.

 

مدیر جهاد کشاورزی بهشهر با اعلام اینکه وجود بندر امیرآباد شرایط خوبی برای صادرات محصول انار در کنار دیگر محصولات به کشورهای حاشیه خزر است؛ به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت:  اگر شرایط برای صادرات فراهم و صادر کننده‌ای پیدا شود؛ فروش انار از طریق بندرامیرآباد ارزآوری مناسبی برای ما به همراه خواهد داشت.

 

وی با اشاره به ارقام مختلف انار در بهشهر یادآور شد: انار بومی، یوسف خانی، شیرین، ملس، نادری و کاب دار از ارقام انار‌های بهشهر است و گل انار به علت رنگ و پوستش، می تواند رقم مناسبی برای صادرات این محصول باشد.

مدیر جهاد کشاورزی بهشهر او با اشاره به عدم تاثیر کرونا بر میزان برداشت انار افزود: در کنار وجود 12 هزار هکتار انار خودرو ترش در میانکاله، 1200 هکتار سطح زیر کشت انار در بهشهر وجود دارد که پیش بینی می‌شود امسال با ۱۰ درصد افزایش، 15۰۰ تن انار از باغات بهشهر برداشت شود .

 

قنبری در ادامه با بیان اینکه تولید انار در بهشهر نقش مهمی در اشتغال زایی مردم دارد، یادآور شد: با ایجاد صنایع تبدیلی می‌توانیم با تبدیل این محصول به رب، رنگ، کنسانتره و دانه‌های خشک گامی مهم برای رونق اقتصادی و کاهش بیکاری در منطقه برداریم.

 

« علی باقری» با بیان اینکه انار یکی از میوه های پر محصول در شهرستان بهشهر است، اظهار کرد: این میوه بهشتی می تواند منبع مهمی برای درآمدزایی مردم در مناطق مختلف شهرستان باشد به شرطی که به صادرات و صنایع تبدیلی توجه شود.

 

یکی از باغداران بهشهری در خلیل شهر با اشاره به اینکه انار مهمترین میوه ارگانیک است که بدون هیچ سمی در کوه و دشت رشد می کند؛ به خبرنگار شبستان گفت: نبود صنایع تبدیلی انار موجب هدر رفت و دور ریز فراوان انار می شود و با وجود اینکه بسیاری از انارهای منطقه برای نگه داشت بیشتر تبدیل به رب انار می شود؛ اما همچنان جای خالی صنایع تبدیلی مشهود است.

 

وی افزود: براساس آنچه مسؤولان اعلام كرده اند؛ بهشهر دارای حدود 13 هزار هكتار باغ انار ارگانیك از میانكاله تا دشت و كوهستان است که تولید این محصول ارگانیک نیازمند صادرات و صنایع تبدیلی است.

 

باقری گفت: انار از جمله محصولاتی است که می توان از تمام قسمت های این میوه به صورت بهینه استفاده کرد و حتی از پوست آن هم در صنعت رنگرزی استفاده می شود و لذا باید توجه مهم به امر صنایع تبدیلی و صادرات اعمال شود.

 

انار میوه بهشتی و نعمتی برای مؤمنان

حجت الاسلام « مهدی خوشرو» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: توجه به تغذیه، تنوع و اعتدال در مصرف از تاکیدات مهم قرآن است و به همین دلیل هر کجا که در قرآن از میوه ای نام برده شده است؛ قطعاً سلامت افراد مورد توجه بوده است.

 

مسئول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و دبیر ستاد اقامه نماز بهشهر افزود: انار، خرما، انگور، زیتون و انجیر نام برده شده است و به دلیل خواص دارویی بی نظیری که این محصولات دارند، مصرف این میوه ها می تواند ضامن سلامتی انسان باشد.

وي گفت: در آیه 64 سوره الرحمن هم از « مدهامتان » نام برده شده است که گفته شده است: « درختان انار بهشتی همیشه سرسبز و دارای میوه هستند، مدهامتان (كه از (شدت) سبزى سيه ‌گون مى‌ نمايد و در ادامه در آیه 68 سوره الرحمن آمده است: « فیهما فـکهة ونخل ورمان » آن دو ميوه و خرما و انار است.

 

خوشرو گفت: انار از میوه های بهشتی است که خداوند آن را نعمتی برای مؤمنان قرار داده است و  از پیامبر اکرم (ص) نیز نقل شده است که « انار شیرین بخورید چراکه دانه ای از آن نیست که به معده برود و درد و ناراحتی را از بین نبرد.»

 

به گزارش شبستان ، برداشت انار در بهشهر از اواسط مهر ماه آغاز می شود و تاپایان پاییز ادامه دارد و براساس آنچه توسط کارشناسان جهاد کشاورزی اعلام شده است؛ بهشهر یکی از مهمترین قطب‌های تولید انار در کشور است که با وجود تولید 1500 تن انار ، نیازمند توجه به امر صادرات و رونق در این بخش است

پایان پیام/175

نظر شما