شناسهٔ خبر: 44318602 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

زندگینامه آیت الله سید کاظم نورمفیدی

صاحب‌خبر -

شفقنا – آیت الله سید کاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه و امام جمعه گرگان است.

به گزارش شفقنا، زندگینامه آیت الله سید کاظم نورمفیدی چنان که در پایگاه ایشان آمده است به این شرح است:

مروری بر زندگی و خدمات

 آیت ا…حاج سیّدکاظم

 نسب خانوادگی

  آیت ا… حاج سیّدکاظم نورمفیدیدر سال ۱۳۱۹ در خانواده‏ای متدیّن و اصیل در گرگان دیده به جهان گشود. اجداد ایشان از روحانیون بنام و مورد احترام این شهر بودند. پدر بزرگ ایشان مرحوم حاج سید احمدنورمفیدی و سایر اجداد‏شان از جمله سیدمحمدموسوی مفیدی، سیدمحمد باقر موسوی مفیدی، سیدقوام‏الدین محمدموسوی ‏مفیدی و سیدمفیدموسوی، همگی از علما و روحانیون مورد وثوق ایالت استرآباد و دارای کرسی تدریس، وعظ و خطابه بودند. مدرسه علمیّه سادات مفیدی در گرگان از مراکز به یادگار مانده از اجداد ایشان است. نسب آیت ‏ا…نورمفیدی با واسطه ۲۸ نسل به امام هفتم، امام کاظم(ع) می‏رسد. سادات مفیدی استرآباد از نسل «ابراهیم مجاب» نوه‏ی گرانقدر امام موسی بن جعفر(ع) هستند، ابراهیم مجاب شخصیتی بزرگ در تاریخ شیعه است. او را به این دلیل مجاب یعنی کسی که پاسخ شنیده، خوانده‏اند چون وی وقتی وارد حرم حضرت سید الشّهداء(ع) شد، عرض کرد: «السّلام علیک یا ابا». (سلام بر تو‌ ای پدر). در جواب، صدایی شنیده شد: «و علیک السّلام یا ولدی». (و بر تو سلام‌ ای فرزندم) و از این رو به «مُجاب» شهرت یافت. قبر او در مجاورت قبر امام‏حسین(ره) زیارتگاه زائران ابا عبدا…(ع) است.

  • ورود به کسوت روحانیت

       دوستی با حضرت آیت ‏ا… خامنه ‏ای:

فضای معنوی خانواده و عشق و علاقه وافر او به معارف دینی باعث شد تا در سال۱۳۳۱ با ورود به حوزه علمیّه عمادیّه گرگان تحصیلات علوم دینی خود را آغاز کند. مقدمات را در گرگان به پایان رسانید. در سال ۱۳۳۵ عازم مشهد مقدس شد و تحصیلات خود به ویژه ادبیّات را ادامه داد و نزد اساتید بزرگی همچون ادیب نیشابوری دوم به تحصیل علم مشغول شد. در همین ایام دوستی و رفاقت او با حضرت آیت ‏ا… خامنه‏ ای و آیت‏ ا… شهید سید عبدالکریم هاشمی ‏نژاد آغاز گردید. آیت ‏ا… نورمفیدی نحوه آشنایی خود با مقام معظم ‏رهبری را اینگونه نقل کرده‏ اند: «اواسط پاییز ۱۳۳۵، وقتی که ۱۶ سال سن داشتم، مدت کوتاهی بود که در مشهد مقیم شده بودم. آقایی به نام حاج سیدجواد بختیاری که گاهی برای تبلیغ به گرگان می‏ آمد و از آنجا ما یکدیگر را می‏شناختیم. در مدرسه‏ی نواب حجره داشت. روزی به حجره‏اش که در طبقه‏ ی دوم مدرسه بود رفتم. وقتی با او مشغول صحبت بودم یک سید جوان که هنوز صورتش مو در نیاورده بوده و عینکی هم داشت، آمد. من و آقای بختیاری را برای صرف چای به حجره‏اش دعوت کرد. ما با هم به حجره‏ی‏ ایشان که در طبقه ‏ی اول مدرسه بود، رفتیم. آن طلبه حضرت آیت ‏ا… سیدعلی‏ خامنه ‏ای بود. آشنایی و دوستی من با ایشان از همان جا شروع شد. عصر بسیاری از روزها، با هم به مسجد گوهرشاد که پاتوق طلاب مشهد بود، می‏ رفتیم. طلبه‏ های مدارس آنجا جمع می‏ شدند. هم دیدار و مصاحبت بود و هم زیارت امام ‏رضا(ع) و خواندن نماز جماعت مغرب و عشا. بعدها پس از مهاجرت به قم این دوستی بیشتر شد.»

  • مهاجرت به قم

     در محضر امام(ره) و مبارزه با رژیم ستم شاهی

 آیت‏ ا… نورمفیدی در سال۱۳۳۶ به حوزه علمیّه قم هجرت کرد. سطوح عالی را نزد اساتید بزرگی همچون حضرت آیت‏ ا..‏العظمی فاضل لنکرانی گذرانید. ایشان از سال‏های اولیه طلبگی عشق و علاقه وافری به شخصیت و افکار حضرت امام خمینی(ره) پیدا کردند. در خاطراتشان در این خصوص می‏گویند: «من تازه در گرگان طلبه شده بودم، حدود سال۱۳۳۲، کسی امام را در گرگان نمی‌شناخت، کسانی که از حوزه‌ی علمیه‌ی قم در تابستان و ایام تبلیغی به گرگان می‌آمدند، درباره‌ی شخصیت حضرت امام، و خصوصیات اخلاقی ایشان تعریف می‌کردند. از همان موقع، با آنکه امام را ندیده بودم و نمی‌شناختم، یک علاقه‌ مندی در خودم نسبت به ایشان احساس می‏ کردم. هر چه گذشت علاقه به شخصیتی که دورادور شیفته‌ اش شده بودم، در وجودم بیشتر شد. وقتی به قم رفتم چون کم سن و سال بودم وسال های اولیه طلبگی من بود نمی‏توانستم پای درس حضرت امام(ره) بروم. آن سال‏ها امام(ره) درس خارج و درس اسفار می‏گفتند. من برای اینکه بتوانم از نزدیک سیمای ایشان را زیارت کنم به محله‌ی یخچال قاضی که منزل امام قرار داشت، می‏رفتم و می‏ ایستادم تا وقتی از آنجا عبور می‏کند او را از نزدیک ببینم. با دیدن علاقه ‏ام نسبت به ایشان بیشتر شد. چون شخصیتی که قبلاً از او در ذهنم ترسیم کرده بودم دقیقاً مطابق با چهره‌ ای بود که می‌دیدم. در مجالسی که حضرت امام شرکت می‌کرد، جایی می‌ نشستم که بتوانم چهره‌ی ایشان را بهتر ببینم.»

این عشق و علاقه و رفت و آمد به بیت امام (ره) در آن مقطع زمانی که کار بی‏خطری هم نبود، به دوستی ایشان با مرحوم حاج آقا مصطفی و حاج احمد آقا مبدل شد.

پس از اتمام سطوح عالیه مدتی در درس خارج امام (ره) حاضر شدند که با دستگیری و تبعید امام (ره) ادامه پیدا نکرد. پس از فوت حضرت آیت ‏ا… بروجردی، مُبلّغ مرجعیت امام بود و تنها رساله‏ ی ایشان را، با آن که ممنوع بود، پخش می‏ کرد.

پس از تبعید امام(ره) در درس حضرات آیات محقق داماد، اراکی، گلپایگانی، شیخ مرتضی حائری و میرزا هاشم آملی شرکت کرد و به سرعت مورد توجه اساتید خود قرارگرفت. پس از آن نیز در بین طلاب مازندران به عنوان طلبه‏ای فاضل و انقلابی و متدیّن شهرت یافت.

وی ضمن شرکت در درس فقه و اصول، به همراه تعدادی از فضلای برجسته حوزه علمیه قم در دروس خصوصی فلسفه آیت ا… شهید مطهری شرکت فعال داشت. آیت ا… دکتر سید مصطفی محقق داماد از دوستان زمان نوجوانی و هم بحث آیت ا… نورمفیدی در این خصوص می‏گوید: «بعد از آنکه آقای نورمفیدی به دعوت مردم گرگان به این شهر مراجعه کرد تا به تبلیغ بپردازد، استاد شهید مطهری با شنیدن این خبر شدیداً اظهار تأسف کرد و از اینکه یکی از شاگردان مبرّز خود را از دست داد، عمیقاً ناراحت شده و گفتند ای کاش آقای نورمفیدی در قم می‏ماند»

در سال ۱۳۴۱ با هم فکری حضرت آیت ‏ا… شهید مصطفی خمینی و حضرت آیت‏ ا… خامنه ‏ای مقدمات ازدواج ایشان فراهم شد و با همشیره مرحوم آیت‏ ا…العظمی فاضل لنکرانی ازدواج کرد. او در طول سال‏هایی که در قم اقامت داشت مرتباً به زادگاهش نیز رفت و آمد می‏کرد و ضمن تبلیغ، به روشنگری نسل جوان می‏ پرداخت و حلقه‏ای از جوانان پر شور آن سامان را گرد خود جمع کرده بود. در زمستان سال‏۱۳۴۱ امام خمینی (ره) ایشان را برای دعوت علمای منطقه گرگان در نهضت به گرگان فرستاد. و آیت ‏ا… نورمفیدی اولین کسی بود که پیام نهضت امام (ره) را به علما و مردم گرگان و دشت رسانید.

ایشان پرچمدار مبارزه با رژیم ستم شاهی در منطقه مازندران و گرگان محسوب می‏شد و در ترویج مرجعیت امام و توزیع رساله و اعلامیه‏ های حضرت امام نقش پیشتاز و مؤثری داشت. به همین جهت بارها از سوی ساواک قم و گرگان مورد تعقیب قرار گرفت و احضار شد.

  • مراجعت به گرگان

در سال ۱۳۵۴ به درخواست مرحوم حجه ‏الاسلام والمسلمین نبوی امام جماعت مسجد حاج آقا کوچک که در آن زمان در بستری بیماری بود و نیز به دعوت جمعی از اهالی گرگان به این شهر بازگشت و به اقامه جماعت و تشکیل جلسات سخنرانی و درس‏های تفسیر قرآن و نهج البلاغه همت گماشت.  مسجد حاج آقا کوچک میدان عباسعلی گرگان با حضور ایشان  به سرعت به کانون مبارزه علیه رژیم طاغوت بدل شد و جوانان بسیاری از گوشه و کنار در آن اجتماع می‏کردند.

آیت ا… نورمفیدی سکان‏دار مبارزه با رژیم ستم شاهی در این منطقه بود. به همین دلیل به دستور شخص شاه به تبعید از گرگان محکوم شد. ایشان را ابتدا به مریوان و سپس بندر لنگه فرستادند.

  • نمایندگی امام(ره) و مقام معظم رهبری

 پس از پیروزی انقلاب اسلامی عهده ‏دار کمیته‏ موقت انقلاب در منطقه گردید. سپس به حکم شخص امام(ره) به سمت حاکم شرع دادگاه انقلاب منصوب شد. در مدتی که در این سمت فعالیت کرد. هیچ‏گاه تسلیم فضای احساسی آن دوران نگردید. همواره بر اساس عدل و انصاف و موازین قانونی و شرعی حکم کرد و حرکت‏های افراطی بر احکام صادره توسط ایشان تاثیر گذار نبود. این نگاه ایشان از قبل هم وجود داشت. در جریان حمله مردم خشمگین گرگان به شهربانی این شهر در آخرین ساعات سقوط رژیم شاه، هر چند در ابتدای امر تعدادی از ماموران شهربانی کشته شدند اما حضور و درایت آیت ا… نورمفیدی باعث شد که از ادامه برخورد با ماموران شهربانی خارج از قانون و محاکمه جلوگیری شود.

در مرداد ماه سال ۱۳۵۸ با حکم شخص امام به عنوان امام جمعه گرگان منصوب گردید. و اولین نماز جمعه گرگان به امامت ایشان همزمان با اولین نماز جمعه بعد انقلاب در تهران، برگزار شد. لذا ایشان قدیمی‏ ترین امام جمعه ایران هستند.

در سال۱۳۶۱ به رغم آنکه امام(ره) در هر استان یک نماینده داشت، و گرگان و دشت بخشی از استان مازندران بود، حکم کم نظیری به آیت ا… نورمفیدی دادند و با اجازه تصرف در اموری که نیاز به اذن ولی فقیه دارد، ایشان را به عنوان نماینده خود در گرگان و دشت منصوب کردند. این حکم پس از ارتحال امام(ره) توسط مقام معظم رهبری عیناً تنفیذ شد.

  • وحدت

 آیت ‏ا… نورمفیدی از همان اوایل انقلاب با الهام از تعالیم و سیره اهل بیت علیهم‏ السلام و فرمایشات رهبرکبیر انقلاب و با درایت و تدبیر خاص خویش به مسئله وحدت شیعه و سنی توجه خاصی مبذول داشت و روابط صمیمانه‏ای را که با اهل سنت منطقه ترکمن صحرا از قبل از انقلاب آغاز کرده بود تعمیق و توسعه بخشید. وی ضمن برخورد با عوامل تفرقه افکن، سنگ بنای محکم وحدت را در این منطقه بنیان نهاد. بی تردید می‏توان گفت که استان گلستان با وجود تنوع قومی و مذهبی، نمونه‏ای کامل و عالی از وحدت  امت اسلامی است. و نگاه از سر اعتقاد نه مصلحت به وحدت باعث شد که معظم له به عنوان چهره‏ای محبوب در بین اقوام و مذاهب شناخته شود. جریان ترور ایشان و اعترافات عامل ترور گواه خوبی بر این مدعا است.

حضرت آیت ‏ا… در سال ۱۳۶۰ از سوی منافقین مورد سوء قصد قرار گرفت؛ دو تن از محافظین وی به شهادت رسیدند و یک تن نیز به درجه جانبازی نائل شد. که چند سال بعد به شهادت رسید.  سال‏ها بعد عامل ترور ایشان پس از دستگیری دلیل ترور را اینگونه مطرح کرد که سازمان منافقین به این نتیجه رسیده که آیت ‏ا… نورمفیدی عامل وحدت در منطقه و مانع رشد تضادها است و باید از بین برود تا با تشدید اختلافات مشکلات نظام بیشتر شود.

  • دفاع مقدس

  با شروع جنگ تحمیلی او یکی از پشتیبانان اصلی رزمندگان دفاع مقدس بود. شاید اولین نهاد مردمی پشتیبانی از رزمندگان اسلام و کمک به آسیب دیدگان جنگ تحمیلی در ایران با درایت ایشان در آغازین روزهای جنگ به نام «کمیته انصار» در مسجد آقا کوچک گرگان تشکیل شد که تا زمان تشکیل ستاد رسمی جذب و هدایت کمک های مردمی، مسئولیت جمع‏ آوری و ارسال کمک‏ های مردمی به جبهه را بر عهده داشت. شخص آیت‏ ا… نورمفیدی بارها با حضور در جبهه‏ های جنگ حق علیه باطل، به ویژه هنگام عملیات مایه دلگرمی آنان می‏شدند. فرزندان ایشان هم به صورت مکرر به جبهه اعزام شدند.

ارتباط ایشان با یادگاران دفاع مقدس بسیار صمیمی و عاطفی بوده و هست، این شرایط را هم در وصیتنامه ‏ی بسیاری از شهدای دفاع مقدس و هم در ارتباط نزدیک خانواده آنان و همچنین رزمندگان و ایثارگران به عینه می‏توان مشاهده کرد.

  • مجتهد آگاه و زمان شناس

 یکی از برجسته ‏ترین ویژگی‏های شخصیتی آیت ا… نورمفیدی نگاه عمیق و عقلانی ایشان به دین و آموزه‏های دینی متناسب با شرایط زمان و مکان که همان اسلام ناب محمدی(ره) است و تاکید فراوان بر اخلاق مداری دارند. به گونه‏ای که هیچگاه از ایشان کلامی که بر خلاف اخلاق اسلامی باشد حتی بر علیه مخالفان و منتقدانی که خارج از دایره انصاف سخن گفته ‏اند، شنیده نشده است. علاوه بر آن حضور ایشان در این منطقه باعث ایجاد آرامش در فضای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی استان شده و به‏رغم ویژگی خاص منطقه این استان با مشکل حاد سیاسی و اجتماعی روبرو نشد. سعه صدر و برخورد منطقی و هوشمندانه ایشان با تحرکات برخی افراد و گروه‏ ها در ابتدای انقلاب باعث شد این تحرکات خیلی سریع جمع گردد و اجازه نیافت وارد اختلافات مذهبی و قومی شود. وحدت و آرامش استان گلستان نعمت بزرگی است که ایشان در ایجاد و استمرار آن نقش اساسی داشته است. درک نیازهای فکری اقشار مختلف جامعه به خصوص جوانان و برخورد عالمانه با این نیازها به گونه‏ای است که کمتر فردی در مواجهه با ایشان به تمجید از نوع رفتار و مشی دینی و اخلاقی ایشان نپردازد.

  • تلاش برای توسعه استان

 آیت ا… نورمفیدی از همان سال‏های اولیه انقلاب به توسعه استان بسیار توجه داشت. هیچگاه نگاه سطحی و مقطعی به مسئله توسعه نداشت و تمام نقاط استان برای ایشان یکی بوده و هست. به مشکلات منطقه و به ویژه کشاورزی توجه خاصی داشته و همیشه در صدد حل آنها برآمده است. لذا نقش محوری معظم ‏له در تاسیس استان گلستان، استقرار مراکز علمی و دانشگاهی، ساخت فرودگاه، حل مشکلات مختلف بخش‏های کشاورزی، صنعتی، بازرگانی و… روشن و آشکار است. استفاده از ظرفیت خدادادی استان در جذب گردشگر و بهره برداری از منابع خدادادی و تحرّک و پویایی در تولید و ایجاد اشتغال از دغدغه‏ های همیشگی ایشان است.

  • خدمات

الف) خدمات علمی و فرهنگی

۱- تاسیس و اداره حوزه علمیّه امام‏خمینی(ره) برای برادران، در زمینی به مساحت۲۰هزار متر مربع و زیر بنای ۷هزار متر با امکانات متنوع آموزشی، خدماتی و رفاهی. که بزرگترین حوزه علمیه استان گلستان است. این کار از سال ۱۳۵۹ آغاز شد و در سال ۱۳۶۵ ساختمان جدید آن به بهره‏ برداری رسید. این مدرسه ظرفیت پذیرش و اسکان نزدیک به ۳۰۰ طلبه را دارد به لحاظ استاندارهای آموزشی از مدارس پیشتاز در استان‏های کشور است. تا کنون بیش از ۲۵۰۰ نفر از این مدرسه فارغ‏التحصیل شده و در نقاط مختلف کشور مشغول تحقیق، پژوهش، تدریس، تبلیغ و کارهای قضایی و اجرایی هستند. لازم به ذکر است که طلاب این مدرسه علاوه بر اسکان شبانه‏روزی و استفاده از خدمات رفاهی، سه وعده غذای رایگان و شهریه ماهانه دریافت می‏کنند. در سال جاری این مدرسه دارای۲۷۰ طلبه است. حوزه علمیه امام خمینی(ره) علاوه بر برنامه‏ های آموزش رسمی در فعالیت‏ های مختلف پژوهشی، فرهنگی، ورزشی و… دارد.

۲- تاسیس و اداره مدرسه علمیه الزهرا(س) ویژه خواهران که از سال۱۳۶۰ کار خود را آغاز و ساختمان جدید آن در زمینی به مساحت ۱۴هزار متر مربع و زیر بنای ۷ هزار متر مربع در سال۱۳۸۴  مورد بهره برداری قرار گرفت. در طول این سال‏ها بیش از۱۶۰۰ نفر از خواهران در این مدرسه به تحصیل علوم دینی مشغول بوده و فارغ التحصیل شدند و در جای جای این استان و حتی سایر استان‏ها منشاء خدمات تحقیقی، تبلیغی و آموزشی هستند. این مدرسه همچون مدرسه برادران سه وعده غذای رایگان به طلبه‏های خود داده و تمام امکانات آموزشی، پژوهشی و خدماتی مورد نیاز آنها تهیه و تدارک دیده شده است. هم اکنون۱۵۰ نفر در مقطع کارشناسی در این مدرسه تحصیل می کنند.

مکتب الزهرا(س) همیشه از مدارس پیشتاز و در بسیاری از سال‏ها به عنوان مدرسه ممتاز کشور انتخاب شده است.

۳- موسسه آموزش عالی الزهرا(س) ویژه خواهران، از سال ۱۳۸۶ تاسیس و در مقطع کارشناسی ارشد (سطح۳ حوزه) در ۳ رشته کلام اسلامی، تفسیر و علوم قرآنی و فقه و اصول طلبه پذیرش کرده و ۲۱۵ نفر دراین مرکز مشغول تحصیل هستند. این مرکز در آستانه دریافت مجوز مقطع دکتری (سطح ۴ حوزه) است.

۴- تاسیس و اداره موسسه فرهنگی میرداماد. این موسسه در سال۱۳۸۱ به منظور تلاش در جهت تحکیم و تعمیق پایه‏ های معرفت دینی و بسط فرهنگ اسلامی در جامعه به خصوص در بین نسل جوان و احیاء تاریخ فرهنگ و مواریث گرانقدر گذشته استان گلستان تاسیس شد. ساختمان موسسه در زمینی به مساحت ۱۰ هزار متر مربع و زیر بنای۴۷۰۰ متر مربع در سال ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید. این مجموعه با انجام فعالیت‏های متنوع آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و … توانسته جایگاه خوبی را برای خود در بین اهل فرهنگ کشور باز کند. کتابخانه بسیار غنی و بزرگ میرداماد با بیش از ۱۰۵ هزار جلد کتاب و امکانات کم نظیر در شمال کشور، چهره فرهنگی خاصی به این دیار بخشیده و مامن بسیاری از اهالی تحقیق و پژوهش شده است. برگزاری دوره‏ها و کارگاه‏های آموزشی، پاسخ گویی به شبهات و پرسش‏های دینِِی، چاپ و انتشار جزوات متعدد آموزش معارف دینی، برگزاری نشست‏ های گفتمان دینی، ترویج ادبیات و شعر آیینی به خصوص اشعار اهل بیت(ع)، تالیف و تدوین دایره المعارف استان گلستان که به معرفی این منطقه پرداخته و کاری کم نظیر در سطح کشور است ، گردآوری اسناد و نسخ تاریخی که بیش از ۶۰ هزار سند از نقاط مختلف استان گردآوری و برای محققان آماده سازی می‏شود، چاپ بیش از۳۰ عنوان کتاب در موضوعات مختلف، تدوین تاریخ شفاهی استان و دهها فعالیت دیگر، این مجموعه را به جایگاهی تبدیل کرده که مورد تقدیر بسیاری از بزرگان علمی و فرهنگی کشور قرار گرفته است. وجود این مجموعه و ارتباط با مراکز مختلف علمی و پژوهشی کشور در شناساندن تاریخ و فرهنگ این سرزمین و هویت بخشی به نسل جوان بسیار موثر و کارساز بوده است.

۵- به منظور ایجاد فرصت فعالیت‏های تحقیقی برای طلاب و فضلای گلستانی مقیم قم و ارائه خدمات به آنان، دفتری در قم دایر شد. این مرکز از سال ۱۳۹۴ به عنوان «دارالمعرفه» به کار خود ادامه داده است.

ب)خدمات عام المنفعه

 ساخت مدرسه، یکی از دغدغه‏ های همیشگی آیت ‏ا…نورمفیدی آموزش نونهالان و نوجوانان استان و تعلیم و تعلّم آنها بوده و این کار را از بهترین اعمال صالح می‏داند. و بسیاری از خیرین را برای کمک به این حوزه تشویق می‏کند. معظم‏له خود نیز برای رفع نیازهای آموزشی استان اقدام به ساخت مدرسه در نقاط مختلف کرده است. ایشان علاوه بر ساخت دو مدرسه در روستای لوه گالیکش و گرگان، از سال ۱۳۹۳ به نیّت ۱۴ معصوم(ع)، تصمیم گرفتند ۱۴ مدرسه در شهرهای استان گلستان بسازند. کار ساخت مدرسه در گنبد به اتمام رسید و در حال استفاده است، ۳ مدرسه دیگر در مینودشت، کردکوی و بندرگز در حال ساخت است.

  • مشارکت و کمک به امور خیریه از جمله ساخت و تجهیز اماکن درمانی و بهداشتی استان، کمک به نیازمندان، ساخت مساجد و حسینیه‏ ها،
  • پرداخت شهریه ماهانه به بیش از ۱۰۰۰ نفر از طلاب و فضلای گلستانی مقیم قم و تاسیس صندوق قرض الحسنه برای ارائه خدمات و پرداخت تسهیلات به طلاب.
  •  پرداخت شهریه ماهانه به ۱۵۰ نفراز طلاب استان گلستان در مشهد مقدس.
  • پرداخت شهریه ماهانه به۱۵۰۰ نفر از طلاب شاغل به تحصیل در حوزه‏های علمیه و روحانیون استان گلستان.

ج)تاسیس موسسه اقتصادی:

 پس از پیروزی انقلاب ایشان به عنوان یک روحانی وظیفه اصلی خویش را ترویج معارف دینی و آموزه‏های اسلام ناب محمدی(ره) و رفع محرومیت از جامعه می‏دانست، این مسئله باعث شد، ایشان اصلی ترین فعالیت خود را بر این دو محور قرار دهد.

هم‏زمان با آغاز فعالیت‏ های دینی، علمی و فرهنگی، با استفاده از تجاربی که خود به چشم دیده و یا شنیده بود، می‏دانست این کار در صورتی می‏تواند موثر و با دوام باشد که ابتدا منابع تامین هزینه‏ های این امور از محلی که قابل اطمینان باشد تامین گردد. یقیناً کمک‏ های مردمی نمی ‏توانست در دراز مدت نیازهای این مراکز را برآورده کند. چرا که بسیاری از حوزه‏های علمیّه و فعالیت ‏های مذهبی و فرهنگی در طول تاریخ به علت نداشتن پشتوانه اقتصادی پس از مدتی تعطیل و عملاً نتوانستند تاثیر چندانی داشته باشند.

ایشان هم چون همه اقدامات سنجیده خویش به ملاقات امام (ره) رفت و از ایشان کسب تکلیف کرد و اجازه گرفت که برای انجام این فعالیت‏ها حوزه علمیّه تحت مدیریت ایشان که مزیّن با نام امام خمینی (ره) نیز بود، فعالیت اقتصادی هم داشته باشد. امام با شناختی که از آیت ‏ا…نورمفیدی داشت این اجازه را به ایشان دادند. وی از همان ابتدا به یک مسئله توجه داشت که نباید وارد فعالیت‏ های اقتصادی کاذب و واسطه‏ گری شد. لذا به مسئولان اقتصادی حوزه تاکید می‏کرد اگر بناست کار اقتصادی انجام شود باید به سراغ فعالیت هایی رفت که کمک به تولید و اشتغال در جامعه باشد. این حوزه به هیچ وجه وارد بخش‏های اقتصادی که دردسر کمتر و منفعت بیشتری داشت نشد تا در عین حال که سود تحصیل شده صرف امور دینی و فرهنگی و خدمات عام المنفعه جامعه می‏شود. به بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک کند. لذا در طول این سال‏ها اصلی‏ ترین تاکید موسس محترم حوزه بر ورود به بخش تولید بوده است و این عمل خیرخواهانه باعث ایجاد بیش از ۱۱۰۰ شغل مستقیم و بیش از۳۰۰۰ شغل غیر مستقیم شده است.

نکته بسیار مهم این است که آیت ا… نورمفیدی از ابتدا تاکنون به طور مکرر اعلام داشتند که حتی یک آجر این مجموعه ملک شخصی ایشان نیست و وضعیت آنان دقیقاٌ معین و در اساسنامه آنها ثبت و درج شده‏ است و به گونه‏ ای که اگر روزی بنا به هر دلیلی امکان ادامه فعالیت آنها نباشد تمام سرمایه آنها صرف امور مذهبی، فرهنگی و خیریّه در استان گلستان می‏شود.

 

نظر شما