شناسهٔ خبر: 44318252 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

استاندار:

حمایت از طرح ۴۶ هزار هکتاری سیستان تا رسیدن به هدف نهایی تولید ادامه داشته باشد

استاندار سیستان وبلوچستان گفت: مدیریت و حمایت از طرح ۴۶ هزار هکتاری سیستان تا رسیدن به هدف نهایی تولید و توانمندشدن طرح ادامه داشته باشد و سپس به مردم واگذار شود.

صاحب‌خبر -

احمد علی موهبتی در دیدار با عسگری نایب رئیس کمیسیون آب و کشاورزی و اکبری معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: مدیریت و حمایت از طرح ۴۶ هزار هکتاری سیستان تا رسیدن به هدف نهایی باید ادامه داشته باشد چرا که این طرح همانند کودکی نوپاست که باید دستش گرفته شود.

وی افزود: در طرح ۴۶ هزار هکتاری بهره برداری از آب و خاک باید به حداکثر برسد و برای این منظور شیوه های نوین کشت و نظام بهره برداری باید انجام شود.

استاندار افزود: برای مدیریت طرح مباحث مختلفی از جمله اختصاص بودجه و یا تشکیل نهادی مستقل  همچون سازمان عمران سیستان که قبلاً وجود داشت، مطرح شده است.

وی تاکید کرد: باید ردیف اعتباری در بودجه سال آینده برای آن در نظر گرفته شود و در برنامه هفتم نیز ادامه داشته باشد و بعد از برنامه های هفتم که غنی سازی و توانمندسازی طرح انجام شود، دولت نقش مدیریت را به مردم واگذار نماید.

 موهبتی گفت: در اعتبارات استان چالش‌های جدی وجود دارد و از این محل نمی توانیم به این حوزه کمک کنیم چراکه شاخص های استان بسیار پایین هستند و در حوزه‌های مختلف قدرت مانور که بتوانیم به این بخش کمک کنیم فراهم نیست.

وی افزود: در حال حاضر یکی از اشکالات کار عدم یکپارچه سازی اراضی است و کشاورزان در منطقه در زمین های کوچک و به صورت سنتی کار می‌کند و در حوزه یکپارچه سازی الگویی ارائه نشده است.

وی ادامه داد: همچنین کشاورزی در حال حاضر تنها در ۶ ماه از سال منجر به اشتغال کشاورز می‌شود که باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا کشاورزی در طول سال و در کنار آن کارهایی همچون دامپروری منجر به تولید و اشتغال شود.

عسگری نایب رئیس کمیسیون آب و کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار پروژه سیستان را یک مگاپروژه قوی در سطح کشور عنوان کرد و گفت: در کمیسیون‌ آب و کشاورزی  بدنبال این هستیم که بعد از اتمام و بهره برداری این پروژه مدیریتی واحد بر آن حاکم شود.

 وی افزود: رایزنی‌هایی با کمیسیون تلفیق انجام شده که اعتباری سالیانه برای مدیریت این پروژه اختصاص شود و با توجه به تورم سالیانه این اعتبار افزایش یابد.

 نماینده مجلس گفت: وزارت خارجه نیز باید حق آبه تعیین شده بر اساس توافقاتی که در گذشته صورت گرفته را پیگیری نماید.

وی تاکید کرد: رویکرد و نگاه کمیسیون آب و کشاورزی در مجلس در خصوص این پروژه رونق تولید و اشتغال است به‌گونه‌ای که فضایی شکل بگیرد که حرکتی معکوس از حاشیه نشینی به سمت روستاها شکل بگیرد و هم اکنون چنین بستری آماده شده است.

عسکری ادامه داد: اشکالاتی بر این پروژه  وارد است که از جمله آن می‌توان کشت سنتی در منطقه را نام برد که باید به کشت مکانیزه تغییر یابد.

 وی اضافه کرد: در بحث آبیاری نیز ۴ یا ۵ برابر روش های نوین آب مصرف می‌شود.

 نایب رئیس کمیسیون آب و کشاورزی تاکید کرد: در حوزه یکپارچه سازی اراضی نیز باید حرکتی صورت بگیرد و این امر نتایج خوبی را در بر خواهد داشت.

عسگری با بیان اینکه مجموعه ۴۶ هزار هکتاری و همچنین مناطقی همچون ایلام و خوزستان استعداد بسیار خوبی در تولید نهاده‌های دامی دارند، افزود: در حوزه مسائل مربوط به نهاده های دامی ۹.۲ میلیون تن نیاز سالیانه ذرت است که حدود ۲ میلیون تن تولید می کنیم و نیاز به سویا ۴.۳ میلیون تن است که حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن تولید می‌کنیم.

وی گفت : در بحث جو نیز شش و نیم میلیون تن نیاز سالانه است که ۵۰ درصد آن را تولید می‌کنیم و ۵۰ درصد آن وارد می شود که اگر در سیستان و مجموعه ۴۶ هزار هکتاری و همچنین خوزستان و ایلام مدیریت شوند می توانیم در تولید نهاده‌های دامی به نقطه مطلوبی برسیم و از تنش های اقتصادی وارد شده در بحث نهاده‌های دامی و انحصار واردات این نهاده ها جلوگیری شود.

علیمراد اکبری معاون آب و خاک  وزارت کشاورزی نیز از بهره برداری و افتتاح طرح ۴۶ هزار هکتاری تا پایان آذرماه خبر داد و گفت: بر اساس پیگیری ها، بهره برداری از این طرح تا پایان آذر ماه انجام خواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما