شناسهٔ خبر: 44318241 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

فریدون‌ مجلسی، دیپلمات پیشین، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

تندروها فکر می‌‌کنند فریادهایشان بلندتر باشد، حرف‌شان به کرسی می‌نشیند

فریدون‌ مجلسی گفت‌: تندروها فکر می‌‌کنند هر چقدر فریادهایشان بلندتر باشد، می‌توانند به همان میزان حرف‌شان را به کرسی بنشانند. البته می‌دانند که خواسته‌شان عملی نیست،‌ اما کماکان بر افراط و تفریط اصرار می‌کنند تا هدف‌های مورد نظرشان را محقق کنند.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده و امیدواری به احیای برجام باعث شده بسیاری از تحلیلگران ترور شهید فخر‌ی‌زاده را اراده‌ی آن بخش از نظام بین‌الملل بدانند که سرسختانه با ازسرگیری هرگونه مذاکره در خصوص پرونده هسته‌ای ایران مخالفت می‌کنند و حتی نمی‌توانند نگرانی و ناراحتی‌شان را کتمان کنند.

 

فریدون‌ مجلسی، دیپلمات پیشین، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌ باره اظهار داشت: ترور شهید فخر‌ی‌زاده را قطعاً می‌توان به تغییر فضای احتمالی‌ای که بعد از پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا به ‌وجود آمده است ربط داد. به ‌هر حال در نظام بین‌الملل نیروها و نهادهایی که طرفدار جنگ و مخالف هرگونه فضای تعاملی هستند حتماً قدرت بیشتری دارند و به همین دلیل هر کاری که لازم است انجام می‌دهند تا از ایجاد هر نوع تفاهمی جلوگیری کنند. الان هم 2 گروه مخالف سرسخت تعامل ایران و آمریکا هستند که عبارت‌اند از: اسرائیل و طرفداران اسرائیل و از طرف دیگر، برخی از کشورهای عرب منطقه.

 

او در ادامه گفت: همچنین عده‌ای در داخل کشور بدون در نظر گرفتن سختی‌های زیادی که این روزها گریبان‌گیر مردم ایران است، در قبال هر احتمال مذاکره یا تفاهمی ساز مخالف کوک می‌کنند. آنها سعی دارند با رفتارهایی دولت آینده آمریکا را برابر عمل انجام‌شده قرار دهند که در همین راستا نگران رفتن ترامپ و برقراری رابطه احتمالی بین ایران و آمریکا هستند.     

 

مجلسی در ادامه افزود: همچنین روی دیگر ماجرا این است که مبادا تعاملی حداقلی بین 2 کشور حاصل شود. کمااینکه در این چند روز برخی از روزنامه‌های داخلی حتی پیشنهاد حمله می‌دهند و برخی تندروها هم تجمع‌های اعتراضی ترتیب داده و شعارهای تند و رادیکال‌گونه‌ای علیه کسانی سر می‌دهند که خودشان را آماده مذاکره برای احیای برجام می‌کنند. این در حالی است که کشور به دلیل تحریم‌ها انواع و اقسام تهدیدها را متحمل و زندگی برای ایرانی‌ها واقعاً سخت شده است.

 

این دیپلمات پیشین با اشاره به رفتارهای افراطی تندروهای داخلی توضیح داد: تندروها فکر می‌‌کنند هر چقدر فریادهایشان بلندتر باشد، می‌توانند به همان میزان حرف‌شان را به کرسی بنشانند. البته می‌دانند که خواسته‌شان عملی نیست، اما کماکان بر افراط و تفریط اصرار می‌کنند تا هدف‌های مورد نظرشان را محقق کنند. بدون اینکه ذره‌ای به خود بیایند و به آسیب‌های‌ رفتارشان فکر کنند تا بدانند کارهایی که انجام می‌دهند چقدر می‌تواند مشکلات کشور را دوچندان کند.

     

فریدون مجلسی در پایان گفت: کنترل تندروها اوجب واجبات است، اما متاسفانه در این ‌زمینه کوتاهی‌هایی صورت می‌گیرد تا خرابکاری‌ها همچنان ادامه پیدا کند.

 

 

چکیده گفت‌وگو با فریدون مجلسی

 

-کنترل تندروها از اوجب واجبات است

-مخالفان بین‌المللی مذاکره قدرت بیشتری دارند

-مخالفان مذاکره بر افراط و تفریط اصرار می‌کنند

-تندروها می‌دانند که خواسته‌شان عملی نیست

 

نظر شما