شناسهٔ خبر: 44318075 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی سپاه استان البرز خبرداد

اعزام ۵۰ گروه جهادی پزشکی با هدف یاری رسانی به محرومان

مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی سپاه استان البرز گفت: بیش از ۵۰ گروه پزشکی در هفته گذشته برای خدمات‌رسانی به مناطق محروم استان البرز اعزام شدند.

صاحب‌خبر -

پاسدار جمال ‌محمدی با اشاره به فعالیت‌های سازمان بسیج جامعه پزشکی در استان البرز و همچنین اقدامات این سازمان در مقابله با بیماری کرونا، اظهار کرد: سازمان بسیج جامعه پزشکی با بهره‌گیری از توانمندی مدافعان سلامت و فعالان حوزه بهداشت و درمان طی چند سال گذشته خدمات متفاوتی را به جامعه هدف ارائه کرده و بر این اساس پویا بودن و تصمیم‌سازی برحسب شرایط زمانی، مکانی و نیاز کشور را سرلوحه کار خود قرار داده است.

وی افزود:یکی از ویژگی‌های سازمان بسیج جامعه پزشکی به‌کارگیری تمام گروها اعم از پزشکان، پرستاران، گروه‌های مامائی، بهداشت، روانشناس و تغذیه است.

مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی سپاه استان البرز بیان کرد: گروه‌های پشتیبانی حوزه سلامت با بیش از ۵۳ کانون فعال در استان البرز خدمات خود را در حوزه آموزش، پژوهش، سیاست‌گذاری‌های حوزه سلامت، شناسایی و جانمایی مناطق کم‌برخوردار برای ارائه خدمات محرومیت‌زدایی با ایجاد پیوست فرهنگی انجام می‌دهد.

وی از مهم‌ترین اموری که در سازمان بسیج جامعه پزشکی رقم خورده است را طرح ویژه این سازمان تحت عنوان تیم‌های شهید رهنمود عنوان کرد، گفت: جهادگران در قالب گروهای جهادی با اعزام تیم‌های عمومی، تک‌تخصصی و چندتخصصی در مناطق کم‌برخوردار مبادرت به غربالگری، ارجاع، پیگیری و آموزش نیازمندان به حوزه سلامت را انجام می‌دهند.

پاسدار جمال‌محمدی با تأکید بر اینکه از زمان شیوع کرونا فعالیت‌های سازمان بسیج جامعه پزشکی با شدت و قوت بیشتری ادامه پیدا کرده است، بیان داشت: ما به عنوان یک پل ارتباطی قوی بین حوزه سلامت استان البرز و سپاه امام حسن مجتبی (ع) البرز در رابطه با شبکه‌سازی و به‌کارگیری جذب و سازمان‌دهی بسیجیان در تمامی رده‌ها و اقشار را فراهم کردیم و با ایجاد زمینه‌های آموزشی در قالب گروه‌های نظارتی و تیم‌های حوزه غربالگری و نقاهتگاهی به مردم خدمات‌رسانی می‌کنیم.

وی عنوان کرد: بیش از یک هزار بسته کمک مومنانه در راستای خدمت رسانی و در قالب کمک‌های نقدی از طریق جمع‌آوری کمک‌ها از سوی فعالان حوزه سلامت به دست نیازمندان رسید و توانستیم خدمات بیشتری را به افراد کم‌برخوردار ارائه دهیم.

مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی سپاه استان البرز تصریح کرد: همچنین با بهره‌گیری از ظرفیت مدافعان سلامت در مراکز بهداشتی و درمانی و همچنین دانشگاه‌ها علاوه بر انجام پژوهش‌های مرتبط به فرهنگ‌سازی در رابطه با بیماری کرونا می پردازیم.

وی با اشاره به اینکه به صورت ماهیانه ۸۰ تیم به مناطق مختلف البرز اعزام می‌شوند، خاطرنشان کرد: در زمان کرونا این میزان افزایش یافته و این اقدام در هفته بسیج با اعزام بیش از ۵۰ تیم پررنگ‌تر شده است، در حال حاضر نیز در تمام روستاها و مناطق حاشیه‌نشین بر حسب برنامه زمان‌بندی خدمات خود را ارائه می‌دهند.

جمال‌محمدی تصریح کرد: خدمات این تیم‌ها شامل ویزیت رایگان، غربالگری، آموزش، ارجاع و پیگیری درمان افراد نیازمند در قالب مراکز نیکوکاری است.

وی با بیان اینکه بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری تمام فعالان حوزه سلامت را با عنوان بسیجی در نظر گرفتیم، تأکید کرد: طی سال‌های گذشته به ویژه در زمان کرونا اینکه کسی پرونده بسیجی داشته باشد یا نه برای ما ملاک نبود و مهم این بود که آن فرد با تفکر بسیجی خدمات خود را ارائه دهد.

مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی سپاه استان البرز با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به عنوان نیروی تخصصی در بسیج جامعه پزشکی استان البرز حضور دارند و بقیه افراد به صورت نیمه‌تخصصی و عمومی در کنار ما فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: ظرفیت جذب بیش از ۱۰ هزار نفر را داریم.

وی با اشاره به اینکه سازمان بسیج جامعه پزشکی در حوزه ماسک و اقلام ضدعفونی‌کننده چند اقدام را هم‌زمان انجام داده، تصریح کرد: نخست با هماهنگی با حوزه غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی البرز مجوزهای کوتاه‌مدت تولید ماسک صادر شد که این ماسک‌ها به صورت جهادی تولید و عرضه شد.

وی ادامه داد: دومین اقدام سازمان بسیج جامعه پزشکی البرز خرید و تأمین ماسک بود که بر این اساس بیش از ۲۰۰ هزار ماسک تاکنون تهیه و توزیع شده است.

جمال‌محمدی در خصوص نظارت بر تخت‌های بیمارستانی استان البرز گفت: سازمان بسیج جامعه پزشکی به عنوان همکار و همیار در کنار تمام ارگان‌ها و سازمان‌ها به خصوص دانشگاه علوم پزشکی البرز این امر را انجام داده است، ضمن اینکه در حوزه سلامت با بسیاری از سازمان‌ها و نهادها همکاری قوی صورت گرفت تا موضوعات سلامت‌محور به نحو بهینه انجام شود.

وی اضافه کرد: یکی از موضوعات همکاری صد درصدی با نظام پرستاری البرز، نظام پزشکی، مدیریت درمان تأمین اجتماعی، انتقال خون و بهزیستی بود که در این زمینه تفاهم‌نامه‌هایی منعقد شد و به آن ها در انجام وظایفشان کمک کردیم.

جمال‌محمدی با اشاره به اینکه البته قبل از شیوع کرونا آموزش امداد و نجات به بیش از ۲ هزار نفر در سال جزوء برنامه‌های بسیج جامعه پزشکی بوده است، تشریح کرد: آموزش های لازم در زمان کرونا انجام شد، ولی بیشتر آموزش مراقبین نقاهتگاهی و آموزش داوطلبینی بود که می‌خواهند در مراکز بهداشتی و درمانی ورود پیدا کنند و در کنار مدافعان سلامت کمک‌های غیرتخصصی را ارائه دهند، این آموزش‌ها ادامه دارد و در پاره‌ای موارد حضوری و در عمده موارد به‌صورت غیرحضوری است.

نظر شما