شناسهٔ خبر: 44317978 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

از مطرح کردن افزایش قیمت یک بلیت تا نگرانی پایتخت نشین ها

باشگاه خبرنگاران

طرح مسئله گران شدن بلیت مترو در شرایط کرونایی،برخی شهروندان تهرانی را نگران کرده است.

صاحب‌خبر -

گزارش بلیط مترو/////به گزارش شفاف، مدتی است که از گوشه و کنار این شهر خبر از گران شدنش می‌آید، گرانی که ذهن شهروندان تهرانی را آشفته کرده و این بلاتکلیفی هر لحظه تبدیل به نگرانی می‌شود زیرا افرادی که این روزها به دلیل محدودیت نمی‌توانند از وسیله شخصی برای رفت و آمد خود استفاده کنند؛ باید خود را عادت به استفاده از وسایل نقلیه عمومی دهند؛ اما به چه قیمتی؟

این سوال مبهمی است که نه تنها تکلیفش در میان اعضای شورای شهر تهران حل نشده بلکه شهروندان هم نمی‌دانند که هر لحظه برای تهیه بلیت مترو چه مقدار باید هرینه کنند، هزینه‌ای که گفته می‌شود پرداخت آن توسط دولت، شهرداری و مردم انجام می‌شود.

گزارش بلیط مترو/ در حال تکمیل

اما بالاخره پس از سکوتی فراگیر، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در ۹ آذرماه به خبر گرانی بلیت مترو واکنش نشان داد و در جمع خبرنگاران اعلام کرد قیمت تمام شده بلیت دیگر قیمت قبلی نیست و اکنون ۱۵ هزار تومان است، برای ۵ هزار تومان شهرداری، ۵ هزار تومان دولت و ۵ هزار تومان باقی مانده توسط مردم باید تصمیم گیری شود.

هاشمی تاکید کرد که لازم است هم شهرداری و هم دولت نسبت به سهم خودشان در رابطه با قیمت تمام شده بلیت اقدام کنند.

اما در ادامه باید گفت که این صحبت نه تنها تکلیف قیمت بلیت را روشن نکرد بلکه نوعی سردرگمی هم ایجاد کرد، زیرا ۵ هزار تومان هم در این شرایط کرونایی که اقتصاد مردم دچار مشکل شده مبلغ بسیار زیادی است و بیشتر شبیه یک شوک است.

حال این موضوع علاوه بر نارضایتی مردمی، واکنش برخی از اعضای شورای شهر تهران را هم به دنبال داشته برای مثال زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران بیان کرد که اخذ هزینه ۵ هزار تومانی بلیت مترو باید به تدریج انجام شود تا به مردم فشار نیاید، وقتی پرداخت چنین هزینه‌ای برای مردم مقدور نیست، مجلس باید مصوب کند که هزینه آن را دولت پرداخت کند، زیرا در غیر این صورت توسعه و تجهیز مترو امکان پذیر نخواهد بود.

نوری بر این باور است که اگر در شرایطی هستیم که مسافر نمی‌تواند سهم خود را به صورت کامل بدهد، دولت و شهرداری باید عهده دار آن شوند.

با توجه به اینکه اکنون ۹ ماه از آمدن ویروس کرونا به زندگی ایرانیان می‌گذرد، طبیعتا ردپای این ویروس بر اقتصاد و معیشت مردم هم به جا مانده است، اما مشکل اصلی اینجاست که در این شرایط، مسئولان کشور کمی دغدغه رفع مشکلات شهروندان را داشته باشند نه اینکه به طور ناگهانی پیشنهاد افزایش قیمت دهند، افزایش یک بلیت از هزار و ۷۰۰ تومان به ۵ هزار تومان!

در این راستا، علی عطا، سخنگوی شورای شهر تهران در صفحه شخصی خود نوشت: در تنگناها و فشارهای اقتصادی بی سابقه امروز، باید با تامل بیشتر با مردم سخن گفت و من در صحن، در مخالفت با افزایش قیمت حمل و نقل عمومی صحبت کرده بودم.

حال سوال ایجاد می‌شود که بهتر نیست به جای این افزایش قیمت‌های ناگهانی، مسئولان خودشان را به جای مردم بگذارند و با تدبیر و برنامه‌ای خاص به کاهش مشکلات مردم بپردازند؟

این سوال و بلاتکلیفی شاید در جلسات بعدی شورای شهر تکلیفش مشخص شود، زیرا با توجه به جدی گرفتن محدودیت‌های کرونایی مردم برای رفت‌وآمد گزینه دیگری جز مترو شهری ندارند و باید برای آن فکری کرد.

گزارش از نوشین نثاری 

انتهای پیام/

نظر شما