شناسهٔ خبر: 44317436 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

آلبرت بغزیان استاد اقتصاد دانشگاه تهران:

طرح کاهش تحریم ها به ضررر شهروندان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان است

اخیرا همتی دبیر کل بانک مرکزی اعلام کرده است در ماه های اخیر انتظارات غیر تورمی ایجاد شده است. چنین طرحی عملا شرایط را معکوس خواهد کرد. همچنان که مشاهده کردیم نرخ دلار مقداری افزایش یافته و روند کاهشی بازار در هفته های قبل متوقف شده است

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| طرحی تحت عنوان کاهش تحریم ایران در دستور کار مجلس شورای اسلامی  قرار گرفته که در صورت تصویب آثار گوناگونی با خود در پی داشت. از جمله اینکه اندک رخته های باقی مانده برای صادرات و حتی واردات مواد اولیه به ایران را می بندد. حال مشخص نیست چرا نام این طرح را طرح افزایش فشار بر ایران نگذاشته اند. برای بررسی ابعاد این طرح با آلبرت بغزیان استاد اقتصاد دانشگاه تهران به گفت و گو پرداختیم.  او معتقد است  مجلس باید طرحی به تصویب رساند که موانع اقتصادی بر سر راه فعالیت اقتصادی برداشته شود نه اینکه گروه کوری بر طناب اقتصاد ایران .

 

 

 آلبرت بغزیان استاد اقتصاد دانشگاه تهران در ارتباط با  این طرح به برنا گفت: عنوان این طرح بسیار زیباست طرح کاهش تحریم، اما وقتی مواد آن را مورد مطالعه قرار می دهیم به این نتیجه خواهیم رسید که اجرای این طرح نفع اقتصادی برای  شهروندان ، تولیدکنندگان و صادرکنندگان نخواهد داشت. بلکه بر مشکلات آنان خواهد افزود.

 

 بر اساس این طرح قرار است درصد غنی سازی ایران افزایش یابد و ضمانت اجرای جزائی نیز  برای فرد خاطی از این قانون در نظر گرفته شده.  چنین طرحی جای تعجب دارد. اگر این طرح بر اساس عنوانش اقتصادی است، که نیست. باید کارشناسان در مورد آن نظر دهند.  مجلس در نهایت باید  در چنین  مواردی توصیه هایی به دولت داشته باشد. دولت در تلاش است که خود را در چار چوب برجام و ملزم و اجرای ان پی تی نشان دهد.

 

 این استاد دانشگاه گفت: اخیرا همتی دبیر کل بانک مرکزی اعلام کرده است در ماه های اخیر انتظارات غیر تورمی ایجاد شده است. چنین طرحی عملا شرایط را  معکوس خواهد کرد. همچنان که مشاهده کردیم  نرخ دلار مقداری افزایش یافته و روند کاهشی بازار در هفته های قبل متوقف شده است.

 

 آلبرت بغزیان افزود: بر جام با تاکید مقامات عالی نظام به تصویب رسید.  بعید است که در بین عقلای نظام کسی در شرایط فعلی موافق  اقدامی  باشد که موجب افزایش فشار بر ایران گردد. حسن نیت ایران برای جهان به علت  در چارچوب قرار گرفتن  برجام  است. حال اگر قرار است اقدامی بر خلاف این رویه صورت گیرد، خود تحریمی است و نباید بهانه به دست اروپایی ها داد. زیرا آنها در تلاشند آمریکا را مجاب به اجرای برجام کنند.

 

این کارشناس اقتصادی در پایان افزود: باید استدلال طراحان این طرح مورد سنجش قرار گیرد. در گذشته اقداماتی بر اساس برجام انجام شده حال قرار است مصوب شود که هر اقدامی بر اساس برجام صورت گرفته، مشمول مجازات شود؟. اتفاقا مجلس باید به گونه ای دولت را تشویق کند تا آمریکایی ها بر اساس مشاهدات خود مجبور به لغو تحریم ها گردند.

 

منبع: برنا

نظر شما