شناسهٔ خبر: 44317140 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سازمان بهزیستی | لینک خبر

در رسانه| آگاه‌سازی و اطلاع رسانی عمومی جوانان و نوجوانان مهم ترین راه پیشگیری از شیوع بیماری ایدز در جامعه

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه آگاه‌سازی و اطلاع رسانی عمومی جوانان و نوجوانان را مهم ترین راه پیشگیری از شیوع بیماری ایدز در جامعه دانست و افزود: اغلب تحقیقات مبین تأثیر مثبت آموزش بر بهبود آگاهی و اصلاح نگرش افراد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان کرمانشاه، دکتر فرحناز محمدی مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در گفتگو با پرسون، با اشاره بر اهمیت توجه به نوجوانان و جوانان در پیشگیری از بیماری ایدز اظهار داشت: بالا بودن آمار ابتلا در بین نوجوانان و جوانان هر روز، قریب به 6000 جوان 15تا 24سال در جهان به عفونت HIV مبتلا می‌شوند. این در حالی است که تنها تعداد اندکی از آنها از آلوده‌بودن خود به این ویروس آگاه هستند.

محمدی با اعلام اینکه بیشترین شیوع ایدز در ایران میان جوانان ۲۵ تا ۲۹ ساله است، گفت: بر اساس نظر کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت کشور، اپیدمی ایدز در ایران سه فاز اصلی را طی کرده است در موج اول ایدز بیشتر قربانیان این بیماری از طریق فرآورده‌های خونی آلوده مبتلا شده بودند و قربانیان موج دوم نیز اغلب معتادان تزریقی با سرنگ مشترک بودند اما، این الگو تغییر ماهیتی داده و قربانیان ایدز بیشتر جوانانی هستند که از طریق روابط خارج از عرف مبتلا شده‌اند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با اشاره بر اینکه نوجوانان و جوانان آگاهی متوسط و کمتری از این بیماری دارند، عنوان کرد: بر اساس پژوهش های مختلف، میزان آگاهی و نگرش نوجوانان و جوانان در مورد راههای انتقال و پیشگیری از بیماری ایدز متوسط و کمتر از متوسط اعلام شده است.

محمدی تشریح کرد: جوانان و نوجوانان با توجه به بالا بودن شیوع رفتارهای پر خطر در سراسر جهان، به دلیل نوع رفتارهای خود از جمله مصرف مواد مخدر، مصرف الکل، سوء مصرف مواد محرک و ارتباطات خارج از عرف با جنس مقابل یکی از آسیب پذیرترین گروه ها در مقابل همه گیری بیماری ایدز هستند.

وی افزود: مصرف مواد محرک مانند شیشه، اکس و … به گسترش رفتارهای پرخطر در جامعه و در نهایت افزایش سرعت بیماری منجر شده است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در خصوص ویژگی های شخصیتی و رفتاری خاص برخی از نوجوانان، خاطرنشان کرد: نوجوانی و جوانی سن شروع و بروز اکثر وجود مشکلات روانشناختی و انحرافات و مشکلات رفتاری است. تعدادی از آنان اعتماد بـه نفس پایین و مهارت های کم مقابله ای دارند.

محمدی ادامه داد: این جوانان معمولاً تمرکز کمتری بر برنامه‌های بلندمدت در زندگی خود دارند و به‌همین میزان دغدغه کمتری نسبت به عواقب رفتارها و انتخاب‌های خود در زندگی دارند. از سوی دیگر جوانان به دلیل ویژگی‌های خاص خود تمایل کمتری به بهره‌مند شدن از خدمات مشاوره‌ای و حمایتی دارند در حالی که بیشتر هم تحت‌تأثیر هم‌سانان خود قرار می‌گیرند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: تمرکز اداره کل بهزیستی کرمانشاه در مورد پیشگیری از ایدز در نوجوانان و جوانان، بر روی آگاه سازی عمومی، آموزش کاهش رفتارهای پر خطر و افزایش رفتارهای محافظ و همچنین بالا بردن تاب آوری و تاکید بر روی خود مراقبتی و دوری جستن از کنجکاوی در مورد روابط خارج از عرف است.

محمدی، آگاهسازی و اطلاع رسانی عمومی جوانان و نوجوانان را مهم ترین راه پیشگیری از شیوع بیماری ایدز در جامعه دانست و افزود: اغلب تحقیقات مبین تأثیر مثبت آموزش بر بهبود آگاهی و اصلاح نگرش افراد است. همچنین در چندین کشور پیشرفته آموزش ( بواسطه دادن آگاهی و بالا بردن سطح دانش آنان) بطور قابل ملاحظه ای، بروز بیماری ایدز را در بین جوانان کاهش داده اند و یکی از مهمترین استراتژی های اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه آگاه سازی و اطلاع رسانی است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با اعلام اینکه بیش از 200 کارشناس در قالب 130 موسسه و سمن های پیشگیری از آسیب های اجتماعی در زمینه آموزش و آگاه سازی عمومی در استان کرمانشاه دوره دیده اند، اظهار داشت: همچنین تولید محتوا در زمینه آموزش های پیشگیری از ایدز، از دیگر فعالیت های صورت گرفته در اداره کل بهزیستی کرمانشاه است.

وی ادامه داد: ارتباط مناسب با رسانه های جمعی به عنوان مهمترین منبع دریافت اطلاعات نوجوانان و جوانان نیز دنبال می شود.

محمدی در رابطه با آموزش های تخصصی مهارت های زندگی و پیش از ازدواج به جوانان، گفت: اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه پایه های اصلی آموزش های پیشگیری از ایدز را به ترتیب خویشتنداری از روابط خارج از عرف قبـل از ازدواج، وفـاداری بـه همـسر و پرهیـز از روابـط خارج از عرف خارج از حریم ازدواج قرار داده است و اینکه در زمینه افزایش رفتارهای محافظ و کاهش رفتارهای خطر فعالیت آموزشی گسترده ای صورت میگیرد. بیش از 300 مربی آموزش دیده در قالب 130موسسه و سمن های پیشگیری از آسیب های اجتماعی در این زمینه در استان کرمانشاه فعالیت می‌کنند.

این مسئول در راستای آموزش های پیشگیری از اعتیاد و پیشگیری از ایدز در بین نوجوانان و جوانان، گفت: نوجوانان نیاز به اطلاعات صحیح و متناسب با سن شان دارند. از جمله اینکه بیماری HIV چیست و چگونه انتقال می یابد. چگونه می توان از خود در برابر آن محافظت کرد. کجا می توان آزمایش ایدز انجام داد. در این زمینه تا کنون فعالیت های آموزشی گسترده ای در سطح 14 شهرستان استان کرمانشاه صورت گرفته است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با عنوان اینکه بر اساس تحقیقات صورت گرفته خانواده ها از طریق ارتباط مناسب با فرزندان، کنترل و نظارت صحیح بر آنها و ایجاد یک رابطه عاطفی مناسب، زمینه های گرایش فرزندان خود به رفتارهای پرخطر و در نتیجه ابتلا به HIV را کاهش می دهند، افزود: یکی از فعالیت های صورت گرفته در اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه، آموزش خانواده در بیش از 62 محله آسیب خیز در استان بوده است.

این مسئول با اعلام اینکه بیش از 88 مرکز مشاوره جهت انجام مداخلات و مشاوره های روانشناختی در استان جهت ارائه خدمات روانشناختی به خانواده ها، نوجوانان و جوانان فعال هستند، تصریح کرد: همچنین سه شماره تلفن 123، 1480 و 09628 به ترتیب در زمینه های اورژانس های اجتماعی، مشاوره تلفنی روانشناختی و مشاوره اعتیاد در دسترس عموم مردم در استان کرمانشاه قرار دارد.

محمدی گفت: از جمله فعالیت های مهم صورت گرفته توسط اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه غربالگری افراد در معرض خطر از جمله معتادین متجاهر، معتادین تزریقی و زنان آسیب دیده و کودکان و نوجوانان خیابانی است که میانگین سنی این افراد عمدتا زیر 30 سال است. از ابتدای سال تا کنون 1300 نفر غربالگری HIV گرفته است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با اشاره بر اینکه ارایه خدمات و بسته های کاهش آسیب از جمله روش های موثر در کاهش ابتلای معتادین و افراد پرخطر در استان کرمانشاه بوده است افزود: یکی از دلایل کاهش ایدز در بین معتادین استانها طی سالیان اخیر ارائه خدمات کاهش آسیب بوده است. که این خدمات در مراکز کاهش آسیب و همینطور به صورت سیار به معتادین تزریقی ارائه می شود.

نظر شما