شناسهٔ خبر: 44317105 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

آیت الله اعرافی:

عقب نشینی در برابر دشمن به زیاده خواهی آنها می انجامد

امام جمعه قم گفت: اگر در برابر مستکبران کوتاه بیاییم و دست از مقاومت و صنایع موشکی بکشیم، یقین بدانید آنها سراغ دیگر صنایع ما می آیند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی امام جمعه قم در سخنان آدینه ای خود که از شبکه استانی نور پخش شد، با اشاره به آیه شریفه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ» گفت: در مسیر تقوا توقف نباید وجود داشته باشد و معنای این آیه شریفه آن است که ما در مدارج ایمان و تقوا نباید متوقف شویم، بلکه همواره باید رو به جلو در حال حرکت باشیم.

وی بر ضرورت صیانت انسان از حریم تقوای الهی تأکید کرد و ادامه داد: ما در زندگی دنیوی خود باید حساسیت بسیاری به خرج بدهیم که وارد معصیت و گناه نشویم، زیرا هر لحظه ممکن است مرگمان فرا رسیده و در حالت عصیان و در حالی که از دایره اسلام خارج شده ایم، دار فانی را وداع بگوییم.

آیت الله اعرافی در ادامه به تبیین وظایف انسان در برابر انبیای الهی و ائمه معصومین(ع) پرداخت و با بیان اینکه این بزرگواران قله های هسته ای و جلوه های انوار و اسماء خداوند متعال هستند، عنوان کرد: اولین گام در این زمینه شناخت و معرفت پیدا کردن نسبت به این بزرگواران بوده و دومین مرحله، محبت ناشی از شناخت دقیق اولیای الهی است.

امام جمعه قم پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) را نماد و مظهر فضیلت های الهی دانست و بیان کرد: ما باید مظاهر فضائل را بشناسیم و خود را به آنها بیاراییم و همچنین نسبت به رذیلت ها شناخت پیدا کرده و از آنها دوری کنیم؛ پر واضح است که پیامبر خدا(ص) و ائمه هدی(ع) نماد فضیلت ها هستند و ما باید رشته های محبت خود را به سوی این بزرگواران سوق دهیم.

پیامبر خدا محور اصلی و کانون جاذبه قلب های پاک و انسان های متعالی هستند

وی با بیان اینکه پیامبر خدا(ص) محور اصلی و کانون جاذبه قلب های پاک و انسان های متعالی هستند، خاطرنشان کرد: ما باید عشق و محبت خود را باید به سوی صاحبان فضیلت سوق دهیم؛ ذات ما متعلق به خداوند است، از این رو در دل حب ذات، حب به خداوند نیز نهفته بوده و از آن جهت که پیامبر خدا(ص) و ائمه هدی(ع) نیز تجلی نور الهی هستند، حب آنها نیز در درون حب ذات وجود دارد.

آیت الله اعرافی به مناسبت هایی همچون روز دانشجو، هفته وحدت حوزه و دانشگاه و هفته پژوهش اشاره و اظهار کرد: از یک سو باید تلاش کنیم دانشگاه در تراز بالایی قرار گیرد تا مولد علم و دانش و مظهر فضیلت و اخلاق باشد؛ به جوانان عرض می کنم شهید فخری زاده نماد جمع بین دین و اخلاق و علم و اخلاق و دانشجوی در تراز دین و اخلاق بود و مظهر علم نافع و سودمند به شمار می رفت.

انقلاب اسلامی پوسته واردات علوم غربی را در هم شکست

امام جمعه قم با بیان اینکه حوزه و دانشگاه باید مسیر ترویج علم و تعمیق و درنوردیدن دانش ها را طی کنند، گفت: امروز حوزه و دانشگاه، هر کدام باید مشعل دار علم و دانش و تحقیق باشند؛ امروز به برکت انقلاب اسلامی پوسته علوم غربی و وارداتی شکسته شد و شهید فخری زاده ها به ما آموزش دادند که می توان پا را از چارچوب علوم غربی فراتر گذاشت؛ امروز بر اساس تأکیدات رهبری تولید علم و نظریه و پیشرفت در فناوری های گوناگون نباید متوقف شود، بلکه پرشتاب پیش برود.

وی با اشاره به اینکه حوزه و دانشگاه باید علم اندوزی، علم گستری و پیشرفت های علمی را ارج بنهند، مطرح کرد: دانشجویان ما با الگو قرار دادن شهید فخری زاده بدانند که علم آنگاه ارزش دارد که در خدمت جامعه قرار گرفته و گره از مشکلات باز کند؛ دانشگاه باید این مسیر اخلاقی، دینی و انقلابی را طی کند؛ همچنین با توجه به هفته پژوهش باید در قلمرو پژوهش های سودمند پیش برویم.

آیت الله اعرافی بر ضرورت مجازات عاملان و آمران ترور شهید فخری زاده و شهید حاج قاسم سلیمانی تأکید و بیان کرد: انتقام خون شهیدان حاج قاسم سلیمانی و فخری زاده هم می تواند انتقام سخت باشد و هم می تواند مقاومت و انتقام نرم باشد، یعنی کارهای علمی و دفاعی را با قوت ادامه دهیم.

عقب نشینی در برابر دشمن به زیاده خواهی آنها می انجامد

وی با بیان اینکه مقوله انتخابات آمریکا و تحولات دیگر غرب نباید ما را سست کند، هشدار داد: اگر در برابر مستکبران کوتاه بیاییم و دست از صنایع موشکی بکشیم، یقین بدانید آنها سراغ دیگر صنایع ما می آیند؛ بدون شک صهیونیسم بین الملل نمی تواند خیزش نوین جهان اسلام را ببینند، از این رو باید دانست عقب نشینی و کوتاه آمدن و واگرایی در برابر دشمن به زیاده خواهی آنها می انجامد.

امام جمعه قم همچنین به شرایط کرونایی کشور اشاره کرد و افزود: مسؤولان با تدابیر نو و جدید سختی ها را برای مردم کاهش دهند؛ در ایام کرونایی هزاران نفر در قم بیکار شدند و ضرورت دارد تدابیری اندیشیده شود تا از رنج مردم کاسته شود.

وی با بیان اینکه کرونا مسائل عبادی و فرهنگی را نیز تحت تثیر قرار داده است، یادآور شد: ما در شرایط کرونایی نمی توانیم فعالیت های اثرگذار و مراسم های پرشور و فرهنگ ساز گذشته را برگزار کنیم، از این رو والدین و خانوده ها باید تلاش داشته باشند تا افت معنوی و اخلاقی در نسل جوان به ویژه دانش آموزان هویدا نشود./841/

نظر شما