شناسهٔ خبر: 44315299 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

۱۷ سال از کلنگ خوردن پروژه گذشت | پایانه گل و گیاه عباس‌آباد یا تخت جمشید شمال؟

استاندار مازندران از تاخیر طولانی در تکمیل و بهره‌برداری از پایانه گل و گیاه شهرستان عباس‌آباد انتقاد کرد و گفت: سرمایه‌گذار و مجری طرح باید پاسخگوی علت تکمیل نشدن این پایانه با گذشت ۱۷ سال از زمان آغاز ساخت آن باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلای به نقل از ایرنا، مجید حسین‌زادگان افزود: این طرح از اجرا تاکنون حدود ۱۷ سال را پشت سر گذاشته، در حالی که دولت وقت در زمان آغاز عملیات اجرایی امتیازاتی در اختیارش گذاشته بود که زمین جنگلی و جلگه‌ای به گستره حدود ۱۰ هکتار، کمک ارزی بلاعوض به مبلغ حدود سه میلیارد تومان بر مبنای نرخ ارز و دلار آن زمان و نیز حدود ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات بوده است. این که سرمایه گذار برخلاف وعده‌ها هنوز آن را تکمیل نکرده و به سرانجام نرسانده، جای تامل دارد. مجری و سرمایه‌گذار بناهایی هم که با نام پایانه و متعلقات آن در این زمین ساخته، نمایی شبیه به تخت جمشید دارد و اصلا شبیه پایانه گل و گیاه نیست.

وی افزود: گزارش‌هایی هم رسیده که سرمایه‌گذار این طرح از چند سال پیش تاکنون حدود ۵۲ درصد سهام مجموعه را به ارزش ۵۰۰ میلیارد تومان فروخته و این اعتبار در فرآیند تکمیل این طرح ملی هزینه نشده است، ضمن آنکه اکنون خیلی از سهامداران اعتراض دارند سرنوشت این پایانه چه می‌شود؟ سال گذشته فاز نخست این طرح ملی به شکل نمایشی به بهره‌برداری رسید ولی اتفاق خاصی رخ نداده است. امروز این پروژه برای دستگاه‌های مسئول یک غده سرطانی شده و کندی روند تکمیل آن برای مردم به ویژه تولیدکنندگان گل و گیاه در غرب مازندران شبهه ایجاد کرده است.

استاندار مازندران گفت: غرب استان کانون تولید گل و گیاه است و توجیه ساخت این پایانه هم بر همین اساس بوده است. سرمایه‌گذار و مجری باید پاسخگو باشد که چرا تاکنون طرح تکمیل نشده و با ارائه راهکارهای اساسی و اصولی زودتر تکلیف این طرح را مشخص کند. بیشتر داد و ستد محصولات کشاورزی در قالب سامانه‌ای انجام می‌شود و این پایانه نیاز به این میزان فضا ندارد. با توجه به شرایط مطلوب زمین محل اجرای طرح از لحاظ جنگلی و جلگه‌ای بودن، اگر بتوان بخشی از این زمین را برای حوزه گردشگری در نظر گرفت، کمکی هم به این حوزه اقتصادی منطقه می‌شود.

ساخت پایانه گل و گیاه عباس‌آباد سال ۱۳۸۴ در زمینی به مساحت بیش از ۱۰ هکتار با زیربنای حدود ۶۰ هزار متر مربع در منطقه اسب‌چین آغاز شد. این مجموعه دارای سه تالار بورس، نمایشگاه دائمی گل و گیاه، کارخانه تولید نهالچه، سردخانه ۶۰ هزار تنی، بازار بورس، دانشگاه، بانک، گمرک، اداره استاندارد، قرنطینه گل و گیاه، مرکز بذر و نهال، تالار حراج، مرکز تخلیه و بارگیری و دسته‌بندی، اتاق بازرگانی، دفاتر اداری دولتی، هشت هزار متر مربع فضای گلخانه‌ای، هتل و مرکز تفریحی و گردشگری با پیست اسب‌سواری و ساماندهی چشمه‌ای برای جذب گردشگر است.

برچسب‌ها:

نظر شما