شناسهٔ خبر: 44314437 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

روسیه: هدف تحریم انتخابات ونزوئلا، ایجاد بی‌ثباتی است

فارس

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت درخواست‌ها برای تحریم انتخابات آتی مجمع ملی ونزوئلا نشان می‌دهد برخی به دنبال حفظ بی‌ثباتی در این کشور هستند.

صاحب‌خبر -
سرویس بین الملل جوان آنلاین: «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت درخواست‌ها برای تحریم انتخابات آینده مجمع ملی ونزوئلا نشان می‌دهد برخی نیروها به حفظ بی‌ثباتی در این کشور آمریکای لاتین علاقه دارند.

به گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، وی گفت: درخواست‌ها برای به رسمیت نشناختن یا تحریم انتخابات آتی باعث پشیمانی می‌شود. بیایید صادق باشیم، انتخابات در ونزوئلا یک واقعیت سیاسی است، نادیده گرفتن آن بی‌معناست.

این دیپلمات روس افزود: آنهایی که می‌کوشند یک روند انتخاباتی قانونی را تضعیف کنند، علاقه‌مند به حفظ بی‌ثباتی و حفظ پروژه شکست خورده گوایدو هستند.

به گفته وی، فدراسیون روسیه این واقعیت را دنبال می‌کند که انتخابات موثرترین و دموکراتیک‌ترین راه حل تناقضات موجود در ونزوئلاست. زاخارووا گفت مسکو امیدوار است پارلمان جدید ونزوئلا به محلی برای گفت‌وگوی سازنده درباره آینده این کشور تبدیل شود.  

این مقام روس در پایان گفت: باز هم تکرار می‌کنم که مردم ونزوئلا از تحریکات سیاسی و تلاش برای کوتا خسته شده‌اند و قاطعانه از حل بحران با استفاده از روند انتخاباتی بر اساس قانون اساسی حمایت می‌کنند. از همه کشورهایی که واقعاً علاقه‌مند به حل و فصل داخلی در ونزوئلا هستند، می‌خواهیم در اجرای حق ونزوئلایی‌ها برای انتخاب نمایندگان خود در مجمع ملی و تعیین آزادانه مسیرهای توسعه کشورشان دخالت نکنند.

انتخابات مجمع ملی ونزوئلا ششم دسامبر (۱۶ آذر) برگزار خواهد شد. هیات ناظران روسیه نمایندگان جناح‌های پارلمانی مجلس دومای این کشور را هم شامل می‌شود.

پیشتر «الیوت آبرامز»، نماینده ویژ‌ه دولت آمریکا در امور ایران و ونزوئلا گفت «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا باید از اهرم فشار تحریم‌ها علیه ونزوئلا استفاده کند. 

نماینده دولت «دونالد ترامپ» در امور ونزوئلا گفت در واشنگتن در خصوص ضرورت حفظ فشار علیه «نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا اتفاق‌نظر فراحزبی وجود دارد و او انتظار ندارد بعد از روی کار آمدن جو بایدن در روز ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ تغییرات عمده‌ای در سیاست واشنگتن در قبال کاراکاس ایجاد شود. 

الیوت آبرامز با وجود این گفت که نگران است دولت بعدی آمریکا سیاست اعمال فشار علیه دولت مادورو را رها کند. 

وی در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد که دولت ترامپ همچنان «خوان گوایدو» رهبر مخالفان دولت را به عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت می‌شناسد. 

این در حالی است که «ساموئل مونکادا»، نماینده ونزوئلا در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در توئیتی نوشت مجمع عمومی سازمان ملل متحد امروز (چهارشنبه) دولت نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا را به عنوان «تنها نماینده قانونی» این کشور به رسمیت شناخت. 

مقام ونزوئلایی نوشت: «این، نشان‌دهنده شکست ماجراجویی استعمارگرانه ترامپ و یک پیروزی برای حاکمیت و استقلال ونزوئلا است.»

خوان گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا در ژانویه سال ۲۰۱۹ با هماهنگی دولت آمریکا خودش را رئیس‌جمهور ونزوئلا معرفی کرد و واشنگتن و گروهی از هم‌پیمانان این کشور به سرعت او را به رسمیت شناختند. 

دولت ترامپ بعد از اعلام حمایت از گوایدو تلاش‌هایی همه‌جانبه‌ای از کودتا، اعمال تحریم و جنگ رسانه‌ای را برای ساقط کردن دولت مادورو به کار گرفت، اما این تلاش‌ها سرانجام ناکام ماندند.

مادورو این اقدام گوایدو و آمریکا را تلاش برای کودتا در ونزوئلا توصیف کرد و روابط دیپلماتیک با ایالات متحده را قطع کرد. کشورهای روسیه، بلاروس، ایران،‌چین، کوبا، نیکاراکوئه، سوریه و ترکیه در تحولات ونزوئلا از مادورو حمایت کردند.

برچسب‌ها:

نظر شما