شناسهٔ خبر: 44314152 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

آیت‌الله اعرافی:

نگاه شورای نگهبان به طرح جوانی جمعیت مثبت است

هادی رضایی

عضو شورای نگهبان با یادآوری اینکه طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده ۹ سال گذشته در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد، گفت: نگاه شورای نگهبان به این طرح مثبت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با آیت الله اعرافی عضو شورای نگهبان و مدیر حوزه‌های علمیه کشور در محل شورای نگهبان دیدار و گفتگو کردند.

آیت الله علیرضا اعرافی در این نشست، گفت: در آستانه یکصدمین سالگرد حوزه قم قرار داریم که بیش از هزار سال قدمت دارد و در هیچ زمانی چراغ حوزه خاموش نشده است. در ۱۰۰ سال اخیر تحولات زیادی در اندیشه دینی به واسطه حوزه علمیه قم ایجاد شده و تحولات بزرگی طی ۳۰ تا ۴۰ سال اخیر و دوره پنجم و ششم حوزه رقم خورده است.

وی افزود: مرزهای دانش علوم اسلامی در مقاطع اخیر توسعه یافته و در حوزه فقه، فلسفه و کلام و همچنین علوم اسلامی و اجتماعی شاهد گسترش و رشد مرزهای علوم اسلامی هستیم؛ ۴۰۰ رشته، گرایش، مقطع در نظام دانشی حوزه پیش بینی شده و در این رابطه تحول بزرگی به شمار می‌رود و حوزه علمیه قم از بیش از ۱۰۰ ملیت طلبه و دانشجو پذیرفته است.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: در طول تاریخ بانوانی داشتیم که در قلمرو علوم اسلامی تحصیل کرده و به درجات بالا رسیده‌اند و همچنین به درجه اجتهاد نائل شده‌اند اما به این شکل گسترده در ایران و خارج، امری کاملاً جدید و بی سابقه بوده است و در نهایت با محورهایی که گفته شد قم نقشی کانونی و محوری پیدا کرده و کانون اول تولید فکر و تربیت نیرو بر اساس مبانی اسلام در جهان تشیع شده و در سطح بالایی که با مراکز بزرگ علمی در دنیا رقابت می‌کند قرار دارد و همچنین توانسته است در چهلمین سال تاسیس خود نهضت بزرگی را پدید آورد و در ۶۰ سالگی رقابت عظیمی را رقم بزند و در آن نقش آفرینی کند.

وی با بیان اینکه حوزه برای اولین بار از اسناد راهبردی بلندمدت برخوردار است، افزود: با کار بسیار سنگین و جهادی این گام بزرگ را برداشتیم و برهمین پایه برنامه میان مدت تولید شد. در حال حاضر در حوزه، برنامه پنجساله تدوین شده و امسال به صورت آزمایشی سال نخست آن را شروع کردیم که در آن ۴۰ مضمون اصلی و ۹۰۰ برنامه پیش بینی شده و در ذیل این برنامه‌ها یکی از محورها طرح بسیار مهمی در قالب آمایش حوزوی است.

عضو شورای نگهبان یادآور شد: در حال حاضر شورایی متشکل از چند کارگروه، در مورد برنامه هفتم تشکیل شده و آن را بررسی می‌کند. و

آیت الله اعرافی با بیان اینکه یکی از عرصه‌های مهم در انقلاب اسلامی و در تعامل با دنیا، عرصه زن و خانواده است، خطاب به اعضای فراکسیون زنان، گفت: پیشنهاد می‌شود در قوانین نقش، سهم و جایگاه زن و خانواده را رصد کنید و این مهم مستلزم کار علمی جدی است؛ با نگاه مصالحی تمامی قوانین حوزه زن و خانواده سنجیده شود و این کار شماست و ما هم به شما کمک می‌کنیم؛ می‌طلبد در برنامه هفتم پیشاپیش ورود کنید و از دانشگاه و حوزه کمک بگیرید تا سرنخ‌های اساسی در این برنامه برای حوزه خانواده، زنان و دختران پیش بینی و پایه ریزی شود.

وی با یادآوری اینکه طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده ۹ سال گذشته در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد، گفت: نگاه شورای نگهبان به طرح مثبت است و ما همراهی خواهیم کرد و اگر به نحو مطلوب بخواهد اجرا شود، وظایف سازمانی، وزارتخانه‌ای، نهادی و بار مالی دارد و باید در برنامه هفتم توسعه پیش بینی شود و در صورت بی توجهی پیش نخواهد رفت.

عضو شورای نگهبان با اشاره به سند تحول آموزش و پرورش نیز، افزود: بر روی سند تحول کار زیادی انجام شد و مترقی است اما به دلایل مختلف که یکی از آنها مسائل مالی است پیش نمی‌رود و نیاز است که مجلس به آن توجه کند و نیاز به مکمل‌هایی دارد که باید در برنامه هفتم الزاماتی تعیین شود.

آیت الله اعرافی یادآور شد: به رئیس مجلس یادآور شدم که آماده‌ایم در قم گروه‌هایی را تشکیل دهیم که به نظامات مختلف اسلامی که بتواند دست مایه قوانین بهتر و جامع‌تر شود بپردازیم و در این مسیر قانون‌گذاری کمک کنیم؛ از جمله در حوزه زن و خانواده.

وی تاکید کرد: اگر این رویکرد در فراکسیون مورد توجه قرار گیرد و مجلس را به این سمت بیاورید و بر روی مسئله سرمایه گذاری کنید و دانشگاه و حوزه پای کار بیایند، قوانین جامع‌تر و جدی تر می‌شوند. درواقع مجلس می‌تواند زیرساخت‌هایی را برای شکل گیری قوانین برآمده از نظامات اسلامی بنویسد.

عضو شورای نگهبان گفت: ما باید در ۲ ستاد راهبری که به مقوله‌های ویژه مرتبط با خانواده و جمعیت می‌پردازد ارتباطاتمان را با فراکسیون زنان تقویت کنیم و در مطالعات زن و خانواده تاکیدات بیشتری را بر روی بخش‌های ذیربط خواهیم داشت و می‌توان ارتباط قوی‌تری را برنامه ریزی کرد. همچنین در برنامه هفتم توسعه امکان دارد بتوان در مورد بخش‌هایی همفکری داشت.

نیازمند حلقه اندیشه ورزی در عرصه سیاستگذاری هستیم

فاطمه قاسم پور رئیس فراکسیون زنان مجلس در این دیدار خطاب به آیت الله اعرافی، گفت: با توجه به اینکه شما مدیریت حوزه‌های علمیه را برعهده دارید، جلسه امروز برای فراکسیون زنان فرصت مغتنمی است تا در تعامل با این نهاد مهم، ارتقای شأن و کرامت زن مسلمان و بهبود وضعیت خانواده به نحو شایسته ای پیگیری شود.

وی با بیان اینکه مجلس یازدهم انقلابی است و نمایندگان براساس گفتمان انقلاب مسائل را دنبال و پیگیری می‌کنند، گفت: این موضوع دغدغه همه نمایندگان است، تحولاتی در حوزه زنان اتفاق افتاده که لاجرم پیگیری آنها مسئولیت زیادی را بر دوش فراکسیون زنان قرار داده است.

رئیس فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه ما در عرصه سیاستگذاری نیازمند حلقه اندیشه ورزی هستیم، گفت: به تعبیر رهبر معظم انقلاب، حوزه پشتوانه تئوریک انقلاب اسلامی است و فقه پویایی که به فرموده حضرت امام واجد آن هستیم در مسیر قانون‌گذاری به ما کمک می‌کند.

قاسم پور افزود: یک سری لوایح و طرح‌ها در آینده در مجلس پیگیری خواهد شد و نیازمند این هستیم که در تعامل با شورای نگهبان بتوانیم مواردی که لازم است را از حیث حقوقی و قانونی مورد توجه قرار دهیم و نهایتاً آنچه که خروجی مجلس است مصوب و به قانون تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده در کمیسیون مشترک در حال بررسی است، گفت: در مورد این طرح دغدغه جدی وجود دارد تا بتوانیم از مباحثی که در حال پیگیری است استفاده کنیم.

زهره الهیان نیز در این نشست با اشاره به طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده، گفت: مجلس باید در چارچوب‌های نظری و دینی در ارتباط با قانونگذاری به حوزه متصل باشد. در ارتباط با بحث جمعیت مطلع شدیم ستادی با دستور شما تشکیل و از اساتید و صاحب نظران حوزه جمعیت دعوت شده و باید این تعاملات در بحث جمعیت برقرار شود، علاوه بر اینکه بحث قانون باید مدنظر باشد، موضوع فرهنگ سازی هم مسئله‌ای است که حوزه‌های علمیه، ائمه جمعه و جماعات می‌توانند به ما کمک کنند تا فرهنگ سازی در حوزه جمعیت در جامعه دینی ما رقم بخورد.

وی با ابراز تاسف از اینکه حدود ۶۰۰ هزار سقط جنین در سال انجام می‌شود، گفت: نیاز است این روند را حوزه علمیه در مباحث فقی مدنظر داشته باشد و از سویی هم فرهنگ سازی شود تا مردم آگاهی یابند. پیش از ۴ ماهگی و بروج روح قتل به حساب می‌آید و نباید به راحتی مجوز سقط را بدهیم.

انتظار نماینده مردم تهران از شورای نگهبان

زهره سادات لاجوردی نماینده مردم تهران هم در این نشست، گفت: در مواردی که لازم است نظر فقها و مراجع را اخذ کنیم انتظار می‌رود به ما کمک شود؛ باید شرع را مدنظر قرار داد و تعامل خوبی را با مراجع و فقها داشته باشیم و انتظار می‌رود شورای نگهبان ما را یاری کند.

وی افزود: موضوع جمعیت دغدغه رهبری معظم انقلاب است و طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده در مجالس قبل به سرانجام نرسید، زمان زیادی در کمیسیون مشترک برای بررسی این طرح صرف می‌شود تا بتوان مسئله استراتژیک جمعیت که از مؤلفه‌های قدرت هر کشور است را بتوان به سرانجام رساند. در بحث قانونگذاری مصر هستیم تا قوانینی که مخالفتی با شرع ندارند را تصویب کنیم.

باید پاسخگوی مطالبات زنان باشیم

سمیه رفیعی نماینده مردم تهران، هم با بیان اینکه امروز مطالبات اجتماعی در حوزه زنان شکل و شمایل متفاوت دارد و از دل جامعه بیرون می‌آید، گفت: باید پاسخ درخوری برای مطالبات آنها داشته باشیم.

وی از آیت‌الله اعرافی خواستار همکاری شورای نگهبان در حوزه محیط زیست شد و افزود: با توجه به اینکه ریاست فراکسیون حوزه محیط زیست مجلس را بر عهده دارم در این رابطه نیاز داریم ما را یاری کنید.

هسته اصلی تولید علم باید در حوزه شکل بگیرد

فاطمه محمدبیگی در ادامه این نشست با بیان اینکه حوزه علمیه نگهبان تمامی شعائر جمهوری اسلامی ایران و تولیدکننده واقعی علم است، گفت: رهبر معظم انقلاب تولید اصلی علم را بر عهده حوزه علمیه و انتشار و گسترش آن را بر عهده دانشگاه‌ها می‌گذارند یعنی هسته اصلی تولید علم باید در حوزه علمیه شکل بگیرد.

وی بر ضرورت تلاش برای تقویت هویت دختران تاکید کرد و گفت: متاسفانه حتی یک واحد درستی در دبیرستان و دانشگاه در مورد حجاب و عفاف نداریم و نیاز است در حوزه‌های علمیه به این موضوع پرداخته شود.

این نماینده مجلس بر ضرورت توجه به شاخص‌های اصلی قانون‌گذاری مبتنی بر سعادت خانواده تاکید کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب سه جمله دارند که در آنها فرمودند که خانواده باید مبنا، پایه و محور قانون‌گذاری باشد؛ در حوزه موضوعاتی مانند زن و خانواده باید مدیریت راهبردی داشته باشیم.

الهام آزاد نیز در ادامه این نشست بر ضرورت استفاده بیشتر از دانش و آموزش‌های طلاب خانم تاکید کرد و گفت: رشد جمعیت مسیر هدفمند می‌خواهد و حوزه‌های علمیه یکی از ظرفیت‌هایی است که می‌تواند در این رابطه کمک کند.

وی خطاب به آیت الله اعرافی، افزود: به طور قطع حوزه‌های علمیه می‌تواند تاثیرگذار باشد؛ چه راهکارهایی را ارائه می‌دهید که فراکسیون زنان بتواند از ظرفیت حوزه‌های علمیه به ویژه در حوزه بانوان و آموزش و پرورش نسل آینده به منظور حصول رشد معنوی استفاده کند.

لزوم ارائه راهکار برای حل مشکلات زنان

فاطمه رحمانی در ادامه با تاکید بر اینکه مسائل و مشکلات زنان باید توسط مسئولان و نمایندگان زن شناسایی و برای رفع آنها راهکار پیش‌بینی شود، افزود: البته مسئولان مرد هم باید همکاری مناسب را داشته باشند؛ باید برای جایگاه خواهران در حوزه علمیه سیستم نظام‌مندی داشته باشیم تا پویایی حوزه زنان حاصل و باید در زمینه نقش حوزه خواهران برای حل مشکلات بازنگری شود.

وی خطاب به عضو شورای نگهبان، گفت: انتظار داریم در حوزه مسائل زنان و خانواده همکاری جدی با ما داشته باشید تا بتوان عقب ماندگی‌های این حوزه‌ها را رفع کرد.

سمیه محمودی هم در ادامه بابت برگزاری این نشست تشکر و از شورای نگهبان خواستار توجه به درخواست‌های نمایندگان در حوزه زنان و خانواده شد.

سارا فلاحی در این نشست با بیان اینکه زن جایگاه انسانی و حق حضور در عرصه‌های عمومی را دارد، گفت: رهبر معظم انقلاب در روز زن فرمودند که باید نگاه درست و مبتنی بر منطق به زن داشته باشیم و همچنین می‌فرمایند که زنان حساس‌ترین، موثرترین، دقیق‌ترین و ماندگارترین نقش آفرینی را می‌توانند داشته باشند؛ امیدوار هستیم جایگاهی که امروز و به یمن انقلاب اسلامی به زنان داده شده و شعور مبتنی بر آگاهی که زنان در عرصه انقلاب اسلامی به آن رسیده‌اند و مبتنی بر توانی‌هایشان حضور پیدا می‌کنند، درخشان‌تر شود.

وی افزود: انتظار می‌رود زن و خانواده ایرانی-اسلامی بتوانند به جایگاه اصلی خود دست یابند و یکی از نگرانی‌ها این است که به واسطه نگاه‌های بیرون و اینکه توان تولید محتوا نداشتیم و نتوانستیم از گفتمان و ظرفیت انقلاب اسلامی به درستی استفاده کنیم، الگوهای بیرونی برای ما ساخته شده که متاسفانه نگاه ابزاری به زن دارند. امیدوار هستیم در این عصر پرتنش و پرچالش و پیچ تاریخی هم کشور و هم جهان اسلام عبور کنند.

نماینده مردم ایلام در مجلس یازدهم گفت: ما در مجلس تلاش می‌کنیم از زن در آیینه خانواده مبتنی بر رهنمودهای ائمه جمعه و سیره نبوی حفاظت کنیم.

پروین صالحی مبارکه هم با بیان اینکه مبنای حقوقی ما باید مسائل اسلامی باشد، گفت: متاسفانه سقط جنین شیوع پیدا کرده و در فضای مجازی در مورد آن تبلیغات تجاری انجام می‌شود و با کمال تعجب مراجعانی که به ما به عنوان پزشک مراجعه می‌کنند می‌گویند قبل از ۴ ماه سقط را انجام دادیم بنابراین انتظار می‌رود علما و حوزه علمیه به این موضوع ورود کنند.

نظر شما