شناسهٔ خبر: 44312715 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت دلار تا پیش از امروز 14 آذر 99 / 6 سیگنال مهم برای بازار ارز

قیمت دلار در پایان هفته اخیر با نرخ 26 هزار تومان در بازار بسته شد. آیا در هفته آینده ممکن است بازار ارز دچار نوساناتی شود؟

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، در اخبار چند روز گذشته سیگنال‌های مهمی برای بازار ارز هفته آینده می‌توان مشاهده کرد

1- در هفته اخیر لایحه بودجه سال 1400 به مجلس داده شد. شاید مهمترین سیگنال این لایحه برای بازار ارز رشد قابل توجه درآمدهای نفتی پیش‌بینی شده برای سال بعد است. رئیس جمهور گفته است: همه امکانات خود را بسیج کرده‌ایم و شرایط را مناسب می‌دانیم که سال آینده فروش نفت را افزایش دهیم که پیش بینی ما فروش بیش از دو میلیون بشکه نفت و میعانات است.

2- در هفته اخیر رشد اقتصادی تابستان امسال مثبت اعلام شد. طبق گزارش مرکز آمار ایران، در شش‌ماهه نخست سال ۱۳۹۹ رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی ۱٫۷، گروه صنایع و معادن منفی ۰٫۷ و گروه خدمات منفی ۳٫۵ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل، رشد داشته است. همچنین در تابستان ۹۹ رشد محصول ناخالص داخلی (رشد اقتصادی) با نفت به ۰٫۲ درصد و بدون نفت به منفی ۰٫۲ درصد رسید.

3- در هفته اخیر اعلام شد اعضای ارشد شورای روابط خارجی اروپایی با صدور بیانیه‌ مشترکی از دولت‌های اروپایی خواستند تا با همکاری یکدیگر زمینه بازگشت دولت جو بایدن به برجام را فراهم کنند. بدین ترتیب به نظر می‌رسد بازگشت آمریکا به برجام کمی جدی‌تر شده است.

4- اخبار مربوط به توزیع گسترده واکسن کرونا هم سیگنال کاهش نااطمینانی‌ها برای بازار سهام را به همراه دارد.

5- نارنجی شدن وضعیت تهران از نظر ابتلا مردم آن به کرونا و گشایش بازار ارز در هفته جدید هم خبر مهم دیگری است.

6- اخبار مربوط به احتمال حذف دلار 4200 تومانی در بودجه سال آینده نیز مهم است. در این مورد رئیس سازمان برنامه گفته در صورت این اتفاق، دولت برای کمک معیشتی مردم اقدام خواهد کرد.

هرچند چهار سیگنال اول برای بازار ارز کاهش نااطمینانی را به همراه دارد اما شاید به دلیل دو علت پایانی تقاضا در بازار ارز کمی تحریک شود. به نظر نمی‌رسد در هفته جدید بازار ارز روزهای پرنوسانی داشته باشد و احتمالا در روزهای ابتدایی هفته نوسانات مثبت محدودی را خواهد داشت و سپس به همان روند نزولی قبلی خود ادامه دهد.

آیا بازار ارز طبق انتظار عمل خواهد کرد؟

آخرین نرخ ارز را در صفحه قیمت دلار مشاهده کنید.

نظر شما