شناسهٔ خبر: 44312699 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

معرفی کتاب؛

«گنجینه ادبیات کودک و نوجوان»؛ برگزیده‌ای از کتاب‌های دوره قاجار

کتاب «گنجینه ادبیات کودک و نوجوان»، شامل گزیده‌ای از کتاب‌های دوره قاجار برای کودکان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، کتاب «گنجینه ادبیات کودک و نوجوان» با هدف بازخوانی آثار قدیمی ادبیات فارسی کودکان در انتشارات مدرسه منتشر شده است. تاکنون ۱۴ جلد از این مجموعه ۲۰ جلدی به روش جدید بازنشر شده اند. این کتاب گزیده‌ای از کتاب‌های دوره قاجار برای کودکان را دربرمی گیرد.

بیشتر بخوانید

کتاب «گنجینه ادبیات کودک و نوجوان» مقدمه‌ای جامع و تحلیلی دارد که اطلاعات کتاب شناختی و نشر، معرفی نویسنده و دیگر پدیدآورندگان، تحلیل محتوای متن، بررسی تصاویر کتاب و اشاره به جایگاه تاریخی و اجتماعی اثر و تاثیر آن بر مخاطب را دربرمی گیرد.

در ادامه برخی کتاب های دوره قاجار که در مجموعه کتاب «گنجینه ادبیات کودک و نوجوان» منتشر شده را بشناسید:

کتاب «تادیب الاطفال» از جمله کتاب‌های «گنجینه ادبیات کودک و نوجوان» است که ترجمه و تالیف آن را محمود بن یوسف مازندرانی به عهده داشت و در سال ۱۲۹۳ هجری قمری به چاپ سنگی رسید. این کتاب ۲۰ حکایت را در قالب داستان‌های کوتاه ساده، آموزشی و نصیحت گونه برای کودکان دربرمی گیرد. این کتاب برای نخستین بار در ایران به زبان فارسی برای کودکان با نگاهی جدید نوشته شده است.

کتاب «مثنوی الاطفان» تالیف محمود فتاح الملک مازندرانی در سال ۱۲۷۰ به چاپ سنگی منتشر شد. این نویسنده حکایت‌هایی را از شش دفتر مثنوی تلخیص کرده است. در کتاب ۴۴ تابلوی تصویرگری دیده می‌شود میرزا مصطفی از تصویرگران نامی و صاحب سبک کتاب‌های سنگی در دوره ناصرالدین شاه آن‌ها را خلق کرد. این کتاب به کوشش نرگس پدرام منتشر شد.

کتاب «تربیت» اثر میرزاتقی خان کاشانی معروف به حکیم باشی است که در سال ۱۲۹۲ هجری قمری به چاپ سنگی رسید او از چهره‌های مهم علمی و مطبوعاتی در دوره ناصرالدین شاه است که علاوه بر انتشار روزنامه‌های «فارس» و «فرهنگ» چند جلد کتاب هم منتشر کرده بود. در این کتاب که اولین کتاب مستقل در زمینه تعلیم و تربیت در ایران و لزوم اصلاح مدارس است به نکته‌های تازه و مهمی درباره ویژگی مدارس، روش تدریس، شیوه نگارش کتاب‌های درسی و ویژگی‌های معلم اشاره کرده است.

از دیگر کتاب‌هایی که در کتاب «گنجینه ادبیات کودک و نوجوان» منتشر شده است، می‌توان به کتاب‌های «گلزارادبی» سروده سید شرف الدین حسینی، مدیر روزنامه نسیم شکال به گوشش پیوند فرهادی، «اخلاق مصور» اثر میرزا ابراهیم خان عکاسباشی به کوشش محمد جواد احمدی نیا، «رهنمای سعادت» اثر احمد سعادت به کوشش مسعود کوهستانی، «کتاب علی» اثر حاج میرزا یحیی دولت آبادی به کوشش سید علی کاشفی خوانساری، کتاب «فرائد الادب» اثر میرزا عبدالعظیم قریب به کوشش محمود برآبادی، «چرا به این جهت» تالیف محمد کاظم محلاتی به کوشش نرگس پدرام، «تسهیل التعلیم» اثر میرزا حسین مصباح السلطنه به کوشش سید علی کاشفی خوانساری، «سفینه طالبی یا کتاب احمد» تالیف عبدالرحیم بن ابوطالب تبریزی به کوشش حمیدرضا شاه آبادی، کتاب «تاریخ ایران جلد اوب تاریخ عالم» تالیف محمد حسین و محمد علی فروغی به کوشش مسعود کوهستانی نژاد و کتاب «عاق والدین» سروه سراینده‌ای ناشناس به کوشش مهدی فردوسی مشهدی اشاره کرد.

انتهای پیام/

نظر شما