شناسهٔ خبر: 44312558 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

سخنرانی وزیر بهداشت در مجمع عمومی سازمان ملل

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران در نشست عالی‌رتبه پاسخ به همه‌گیری کووید-۱۹ مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت تحریم‌های یکجانبه، دارو و اقلام پزشکی مورد نیاز مردم ایران را هدف گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، سعید نمکی که شامگاه پنج‌شنبه به وقت محلی به صورت ویدئویی در این نشست سخنرانی کرد، افزود: از ابتدای شیوع در ایران ، با توجه به رویکرد "کل دولت، کل جامعه"، کمیته ملی مدیریت کووید-۱۹ به ریاست رئیس جمهوری روحانی، تحت حمایت کامل رهبر معظم انقلاب، برای استفاده از همه ظرفیت‌های ملی برای نظارت بر بیماری و تایید اقدامات جدی بهداشت عمومی برای مهار بیماری تشکیل شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: بر این اساس، شبکه قدرتمند مراقبت‌های بهداشتی ترجیحی(پی اچ سی) ما نه تنها هسته اصلی سه مرحله غربالگری از طریق سوابق الکترونیکی سلامت بود، بلکه ما موفق شدیم خدمات بهداشتی ضروری را حفظ کنیم تا از مراقبت‌های مادر و کودک، ایمن سازی، سل و مدیریت موارد اچ آی وی، به عنوان یک پیشگام در مدیریت بیماری‌های غیرمسری و ادامه خدمات بهداشتی برای بیماران مزمن و کاهش عوامل خطر اطمینان حاصل شود.

نمکی اضافه کرد: دولت، با وجود همه محدودیت ها به دلیل تحریم‌های غیرقانونی و یک جانبه، بسته‌های مالی ویژه‌ای را برای جمعیت فقیر و حاشیه نشین در نظر گرفته، اقدامات پشتیبانی اقتصادی را به ویژه برای مشاغل کوچک انجام داده است و برنامه‌های پوشش‌دهی آزمایش و درمان را برای ۳.۵ میلیون مهاجر قانونی و غیرقانونی افغان اجرا کرد.

وی خاطرنشان کرد: ما اقدامات اضافی بهداشت محیط را در مرزهای خود با کشورهای همسایه انجام داده‌ایم که برای حفظ تجارت عادی نیاز به حمایت قابل توجه کشورهای عضو دارد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بیماری همه‌گیری کووید-۱۹ جهان را به شدت فرا گرفت و درس‌های زیادی را برای آموختن در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی ارائه داد که نشان دهنده عدم آمادگی جامعه جهانی برای مقابله با یک بیماری همه‌گیری است.

نمکی تاکید کرد: آمادگی جهانی و واکنش اضطراری باید در راس دستور کار دولت‌ها و آژانس‌های بین‌المللی برای دهه‌های آینده باشد. رهبری، همبستگی، همکاری بین بخشی، مداخلات مبتنی بر شواهد و هماهنگی بین کشورها ابزارهای لازم برای مدیریت بیماری همه گیری کووید-۱۹است.

وی تصریح کرد: علاوه بر این، ما باید زیرساخت‌های فناوری اطلاعات را تقویت کنیم تا داده‌های قابل اطمینان‌تری، پزشکی و آموزش از راه دور را در دوره جدید فراهم سازیم. من می‌خواهم بر اهمیت حیاتی همبستگی جهانی و همکاری بین المللی با حمایت کامل از سازمان جهانی بهداشت، به عنوان بستر منحصر به فرد فعالیت‌های بهداشت جهانی برای غلبه بر این همه گیری تاکید کنم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: دسترسی به موقع، مقرون به صرفه و منصفانه همه کشورها به تجهیزات تشخیصی، پزشکی، داروها و واکسن‌ها بدون تبعیض و اولویت‌بندی توجیه‌ناپذیر بسیار مهم است.

نمکی با اشاره به تروریسم اقتصادی آمریکا علیه مردم ایران، گفت: اقدامات یکجانبه قهری اعمال شده توسط دولت ایالات متحده تاثیر منفی بر روند مبارزه با همه‌گیری در کشور من داشته است. اقدامات غیرقانونی یکجانبه ، دسترسی آسان مردم به اقلام و ملزومات پزشکی اساسی را با مشکل روبرو می کند و بنابراین سلامتی شهروندان ایرانی را به خطر می‌اندازد.

وی تاکید کرد: تامین دارو و کالاهای بهداشتی از طریق محدودیت شدید منابع ارزی حتی برای این مسائل بشردوستانه مورد هدف قرار گرفته است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: این همه گیری به ما یادآوری می‌کند که در سطح محلی، منطقه‌ای و جهانی چقدر به صداقت، همبستگی و همکاری نیاز داریم. در حالی که ما به قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل متحد و اعلامیه های سیاسی در مورد درباره بیماری‌های واگیردار و غیرواگیردار متعهد هستیم، اما نیاز به مراجعه مجدد به اهداف ، بودجه و رویکردها به عنوان پاسخی به همه گیری وجود دارد که به زیرساخت های بهداشتی، نیروی کار بهداشتی و اقتصاد ضربه می‌زند.

نمکی اظهار کرد: من از سازمان‌های مالی بین‌المللی می‌خواهم که حمایت‌های مالی قابل توجهی به کشورهای عضو بدون در نظر گرفتن موانع سیاسی ارائه دهند.

نظر شما