شناسهٔ خبر: 44312393 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

دولت صنایع کوچک را فراموش کرد؛

کمر خمیده صنایع زیر بار کرونا؛ تمام وعده‌ها در حد شعار باقی ماند

کرمان- هزاران بنگاه اقتصادی کوچک و بزرگ در کرمان در حالی به دلیل شیوع کرونا در آستانه ورشکستگی قرار گرفته اند که تسهیلات اندک دولت دردی از آن ها دوا نکرد.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه استان‌ها: هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی کوچک و متوسط در اقتصاد استان کرمان مشغول به فعالیت هستند و به این آمار باید معادن و کشاورزی را افزود، اما متاسفانه از سوی مسئولان آمار دقیقی از خسارت کرونا به اقتصاد استان اعلام نشده است، طبق آخرین برآورد در استان کرمان ۲۰ تا ۵۰ هزار شغل در معرض خطر قرار دارد.

این آمار جدا از اصناف و صنایع کوچک و مشاغل خانگی است، اما در مقابل خسارت سنگین کرونا به اقتصاد استان باید دید دولت چه نوع حمایتی از صنایع و فعالان اقتصادی انجام داده است.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: وضعیت صنایع استان کرمان مانند بخش کشاورزی و معدن مناسب نیست و کرونا خسارتهای جدی به اقتصاد غیر نفتی استان کرمان وارد کرده است.

وضعیت صنایع استان کرمان مانند بخش کشاورزی و معدن مناسب نیست و کرونا خسارتهای جدی به اقتصاد غیر نفتی استان کرمان وارد کرده است

سیدمهدی طبیب زاده گفت: تسهیلاتی که در قالب حمایت های دولتی به فعالان اقتصادی استان داده شده نتوانسته خسارت های شدید برجای مانده از این مصیبت اقتصادی را خنثی کند.

تسهیلات اندک نمی تواند مشکلات را حل کند
وی تصریح کرد: فعالان اقتصادی استان با صدور بخشنامه و دستور العمل مشکلشان حل نمی شود و پرداخت وام های اندک با سود بانکی هر چند که شامل استراحت برای بازپرداخت هم باشد نمی تواند مشکلات را رفع کند.

طبیب زاده بر حفظ فرصت های شغلی در استان تاکید کرد و افزود: اگر حمایت لازم از واحدهای صنعتی در استان نشود طی ماه های پیش رو شاهد از دست رفتن فرصت های شغلی و ضربه جدی به اقتصاد استان خواهیم بود.

وی به مشکل صادرات محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: این امر به صنایع وابسته به کشاورزی هم خسارت جدی وارد کرده است و با شعار و و عده نمی توان این مشکلات را رفع کرد.

عضو هیئت رئیسه اتاق کرمان و نایب‌رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران نیز در گفتگو با بازار می گوید: متاسفانه نقش دولت در حمایت از بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط که بسیار آسیب پذیر هستند بسیار اندک بوده و در حد حرف باقیمانده است.

متاسفانه نقش دولت در حمایت از بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط که بسیار آسیب پذیر هستند بسیار اندک بوده و در حد حرف باقیمانده است

عباس جبالبارزی بیان کرد: ما پیشنهاداتی برای حمایت از این بخش از اقتصاد دادیم اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است که می توان به اختصاص یارانه ۲۰ تا ۳۰ درصدی، کاهش مالیات و تخفیف در خصوص حق بیمه کارفرمایان اشاره کرد.

دست دولت به سمت صنایع دراز است
وی گفت: دولت می توانست تاکنون با اقدامات مناسب بخشی از مشکلات را رفع کند اما صنایع با این همه مشکل در خصوص شیوع کرونا همچنان از صنایع دست بگیر دارد و فشار سنگین تری بر صنایع وارد می شود.

وی بیان کرد: پیش از شیوع کرونا هم به دلیل تحریم ها مشکل ارزی، بانکی، صادرات و تامین مواد اولیه صنایع را بر لبه پرتگاه قرار داده بود و حالا کرونا در حال نابودی صنایع است.

جبالبارزی با اشاره اینکه باید در راستای جهش تولید حرکت می کردیم اما تولید متوقف شده است گفت: دولت باید در راستای شعار سال از تولید کنندگان حمایت کند.

کاهش تقاضا در بازار
وی از کاهش تقاضای اجناس مختلف در بازار خبر داد و گفت: نقدینگی در دست مردم کاهش یافته است و توان خرید نیز وجود ندارد و همین امر موجب محدود شدن ظرفیت تولید بنگاه ها شده است.

عضو هیات رئیسه اتاق کرمان افزود: اکثر بنگاهها باید کاهش ظرفیت تولید مجبور به تعدیل نیرو شده اند تسهیلات ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومانی با سود بانکی چه کمکی می توان به یک بنگاه اقتصادی که میلیاردها تومان سرمایه در آن وجود دارد کرد؟

وی گفت: اگر یک بنگاه بتواند برخی از مشکلات را کم کند سوال این است چگونه باید برای بازپرداخت این وام ها اقدام کند چون درآمدی ندارد.

اخلال در تامین مواد اولیه
وی با اشاره به تعطیلات دو هفته ای گفت: این تعطیلات موجب شد اصنافی که می توانستند مواد اولیه صنایع را تامین کنند تعطیل شوند و صنایع برای تامین این مواد با مشکل مواجه شده اند و کسی در این خصوص هیچ چاره اندیشی نکرده است.

وی خواستار حمایت هدفمند از صنایع شد و گفت: اگر دولت همچنان در این خصوص بی عمل بماند به زودی شاهد بیکاری عده قابل توجهی از نیروی کار خواهیم بود.

متاسفانه شاهد کوچک شدن اقتصاد استان کرمان در بخش های مختلف هستیم و این می تواند زنگ خطری برای استان کرمان باشد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان نیز در گفتگو با بازار افزود: متاسفانه شاهد کوچک شدن اقتصاد استان کرمان در بخش های مختلف هستیم و این می تواند زنگ خطری برای استان کرمان باشد.

جعفر رودری بیان کرد: در خوشبینانه ترین حالت ۱۰ درصد اقتصاد استان تحت تاثیر مستقیم و جدی قرار گرفته و کوچک شده است.

وی تصریح کرد: حوزه‌های بهداشت و درمان، مباحث آموزش، ورزش و تفریحات، امور صنفی و رستوران‌ها، گردشگری و هتل، آپارتمان، مراکز توزیع و فروش صنایع دستی، حمل و نقل مسافری درون و برون‌شهری آسیب دیده اند و این روند همچنان ادامه دارد.

وی گفت: افزایش تورم ناشی از کرونا و افزایش هزینه تولید از مشکلات عمده ای هستند که صنایع با آن ها دست به گریبان است و فعالان اقتصادی را با چالش مواجه کرده است.

رودی افزود: در کنار مشاغل رسمی هزاران فرصت شغلی که فاقد بیمه بودند و غیر رسمی هستند نیز دچار آسیب شده اند و مشکل اینجاست که تسهیلات دولتی این مشاغل را پوشش نداده است.

وی عنوان کرد: فعالیت‌های خرد و کوچک در بخش صنعت و دیگر حوزه‌ها بیشترین تعداد را در استان به خود اختصاص داده‌اند. آسیب‌پذیری آنان از کرونا در حوزه اشتغال می‌تواند دائم باشد و احیای مجدد مشاغل غیر رسمی، خرد و کوچک پس از بحران کرونا نیز می‌تواند به راحتی امکان‌پذیر نباشد.

باید منتظر ماند و دید دولت برای رفع مشکلات ناشی از شیوع کرونا بر روی صنایع کوچک و متوسط استان کرمان چه راهکاری می اندیشد.

نظر شما