شناسهٔ خبر: 44312370 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

خبرخوش لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای محیط‌بانان

آزادی محیط‌بان همدانی تا خبرخوش لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای محیط‌بانان، جمع آوری ۹۷۰ قطعه پرنده در تالاب میقان و اعتراض دانمارکی‌ها به سوزاندن و دفن نامناسب راسوها برای جلوگیری از شیوع کرونا را در بسته هفتگی محیط زیست ایمنا در چهارمین روز از آذرماه ۹۹ می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، بقایای "مینک‌ها" (نوعی راسو) که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در مزارع خز دانمارک امحاء شده بودند، این هفته از محل دفن انبوه بیرون زد، اتفاقی که شکایت اهالی را درباره خطرات احتمالی برای سلامتی، برانگیخته است.

طبق اعلام اداره دامپزشکی و مواد غذایی دانمارک، کمتر از دو هفته پس از دفن هزاران "مینک" در یک منطقه نظامی در غرب این کشور، بقایای در حال تجزیه این حیوانات از زیر خاک ماسه‌ای بیرون زده است. این نهاد گفت که مینک‌ها در گودال‌هایی به عمق دو و نیم متر دفن و با حدود دو متر خاک پوشانده شده بودند.

مقام‌های دانمارکی علت این موضوع را تجمع گازها در داخل بدن این حیوانات مرده عنوان کردند. "جانیک المگارد" از اداره دامپزشکی و غذایی دانمارک به آسوشیتدپرس گفت: «گازها باعث انبساط حیوانات می‌شوند و در بدترین حالت گوشت مینک‌ها از زمین خارج می‌شود.» دانمارک اخیراً دستور داد که همه مینک‌های پرورش یافته که حدود ۱۵ میلیون راسو می‌شود، در اوایل این ماه پس از کشف ویروس کرونا جهش یافته که ۱۲ نفر را آلوده کرده بود امحاء شوند.

مقام‌های بهداشت و درمان دانمارک معتقدند که انتقال ویروس کرونا از طریق راسوها ممکن است تغییرات هرچند کوچکی در پادتن تولید شده در بدن انسان بگذارد و به این ترتیب اثر واکسن یا واکسن‌های در حال ساخت برای مبارزه با بیماری کووید -۱۹ را تحت تأثیر قرار دهد. این مقامات گفته‌اند خطر انتشار ویروس کرونا از طریق این گورها وجود ندارد اما ساکنان آن محدوده، احتمال آلوده شدن آب آشامیدنی و یک دریاچه در کمتر از ۲۰۰ متری از گورهای جمعی را مطرح می‌کنند.

خبر خوش لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای محیط‌بانان

براساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست در بخش حفاظت از مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست و حمایت از محیط‌بانان نسبت به سال گذشته بیش از ۳۶ میلیارد تومان افزایش یافته است. سهم سازمان حفاظت محیط‌زیست از لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ - که روز گذشته (۱۱ آذر) تقدیم مجلس شد - بیش از ۱,۲۲۸ میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته حدود ۵۹۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

بر اساس لایحه بودجه این مبلغ در سازمان حفاظت محیط زیست باید صرف اموری همچون پایش و مدیریت آلاینده‌ها، تقویت صندوق ملی محیط‌زیست برای اجرای قانون هوای پاک، نظارت بر مدیریت پسماندها، حفاظت و پایش محیط‌زیست دریایی، حفاظت از مناطق تحت مدیریت سازمان محیط‌زیست و حمایت از محیط‌بانان و… شود.

گفتنی است که بخش قابل توجهی از این بودجه (بیش از ۳۲۴ میلیارد تومان) برای پایش و مدیریت آلاینده‌ها در نظر گرفته شده همچنین مقرر شده است که ۸۵۵ میلیون تومان برای اجرای قانون هوای پاک از محل صندوق ملی محیط زیست هزینه شود.

سهم نظارت بر مدیریت پسماندها از لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ نیز بیش از ۳۰ میلیارد تومان است. از سویی دیگر در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، بیش از ۳۹ میلیارد تومان برای ارتقای توان فیزیکی و تجهیزاتی محیط‌بانان در نظر گرفته شده است. این رقم نسبت به بودجه سال گذشته بیش از ۳۶ میلیارد تومان بیشتر شده است و تفاوت چشمگیری دارد.

به‌طور کلی برای حفاظت از مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست و حمایت از محیط‌بانان بودجه‌ای حدود ۱۰۸ میلیارد و ۲۹۷ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. این در حالیست که این رقم در بودجه سال ۱۳۹۹، حدود ۲۹ میلیارد تومان بود. بر این اساس در لایحه بودجه سال آینده برای فرهنگ‌سازی و ارتقای مشارکت‌های مردمی در حوزه محیط زیست، بودجه‌ای حدود ۱۴۳ میلیارد تومان لحاظ شده است.

لاشه ۹۷۰ پرنده از تالاب "میقان" جمع‌آوری شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: به دنبال بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تالاب "میقان" تاکنون ۹۷۰ لاشه جمع‌آوری و به صورت اصولی دفن شده است.

رضا میرزایی گفت: پایش مستمر تالاب میقان با جدیت کامل در حال انجام است و تاکنون تعداد ۹۷۰ لاشه جمع‌آوری و دفن اصولی لاشه‌ها به همراه آهک پاشی انجام شده است.

میرزایی با بیان اینکه ۲۰۶ گونه پرنده در تالاب میقان اراک شناسایی شده است، افزود: بیشترین تلفات پرندگان در تالاب میقان اراک مربوط به غازهای خاکستری است و چندین گونه اردک و تنجه نیز در میان پرندگان تلف شده مشاهده می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: تردد به محوطه تالاب میقان اراک با شیوع این بیماری ممنوع شده و تدابیر لازم نیز در این خصوص اندیشیده شده است.

آزادی محیط‌بان همدانی با قید وثیقه

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: «سعید مومیوند» محیط‌بان همدانی که به علت درگیری با چند فرد مسلح در زندان بود، با قرار وثیقه تا دو روز آینده آزاد می‌شود.

سرهنگ جمشید محبت‌خانی افزود: در مهرماه امسال حکم اعدام این محیط‌بان نقض شده بود و پرونده برای رسیدگی مجدد به همدان ارجاع داده شد که اکنون بعد از بررسی مجدد قرار شد تا محیط‌بان با قرار وثیقه پنج میلیارد تومانی آزاد شود.


وی اظهار کرد: خانواده این محیط‌بان مبلغ زیادی از این وثیقه پنج میلیارد تومانی را تهیه کردند و در تماسی که روز گذشته (دوشنبه) با یگان حفاظت محیط زیست داشتند موضوع کمبود وثیقه را مطرح کردند که موضوع را با رئیس سازمان در میان گذاشتم و موافقت شد تا مبلغ ۲۶۰ میلیون تومان از کمبود وثیقه از صندوق ملی محیط زیست تأمین شود.

محبت خانی ادامه داد: اگر کارهای مربوط به برداشت پول از صندوق ملی محیط زیست امروز تمام و پول به حساب دادگستری همدان واریز شود، پنج میلیارد تومان وثیقه تأمین می‌شود و محیط‌بان یک تا دو روز دیگر آزاد خواهد شد.

طرح الزام شرکت‌ها به رعایت مقررات زیست محیطی و حقوق بشر رأی نیاورد

رفراندوم الزام شرکت‌های سوئیس به رعایت مقررات زیست محیطی و حقوق بشر در خارج از مرزهای این کشور با رأی منفی ۱۴ "کانتون" با شکست پایان یافت.

این همه‌پرسی با ابتکار حزب سبزها و حمایت صدها سازمان غیردولتی، شرکت‌های سوئیسی فعال در خارج از این کشور را موظف به اجرای نرم‌های زیست محیطی و حقوق بشری، از جمله ممنوعیت کار کودکان می‌کرد. در صورت رأی آری بیش از نیمی از کانتون‌ها به این طرح، شرکت‌های متخلف مسئول شناخته شده و قابل پیگرد و موظف به جبران خسارت بودند. ۱۴ کانتون از ۲۶ کانتون سوئیس به این طرح رأی منفی دادند.

دولت فدرال سوئیس و شرکت‌های چندملیتی این کشور از جمله نستله از مخالفان بزرگ رأی آری به این طرح بودند. همزمان همه‌پرسی ممنوعیت تأمین مالی شرکت‌های سازنده سلاح و جنگ‌افزار با توجه به مکان فعالیت آن‌ها از سوی بانک مرکزی سوئیس و صندوق‌های بازنشستگی با رأی منفی اکثریت کانتون‌ها، از دستور کار پارلمان و دولت خارج شد.

نزدیک به ۵۸ درصد از شهروندان سوئیس در ۲۲ کانتون به این طرح رأی منفی دادند. بسیاری از نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر و محیط زیست از برگزاری این دو رفراندوم حمایت کرده بودند.

نظر شما