شناسهٔ خبر: 44312334 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

گزارش بازار؛

کوتاه قامتان بلند همتی که بازار کارشان کساد است

زاهدان- موضوع بیکاری در حالی این روزها برای بسیاری از اقشار جامعه به یک معضل و مشکل تبدیل شده که کوتاه قامتان بلند همت ما نیز با وجود وعده های همکاری مسئولان همچنان با این مسئله دست و پنجه نرم می کنند.

صاحب‌خبر -

فرشته بامری؛ بازار: بر اساس مطالعات انجام شده احتمال بیکار بودن افراد دارای نقص جسمی یا معلولیت ۶ برابر بیشتر از افراد عادی است و سالانه تعداد زیادی از این قشر پس از ارزیابی توسط کارفرما در آزمون جذب رد می شوند و چنانچه شانس با آنها یار باشد و مشغول به کار شوند باز هم با چالش هایی از جمله حقوق کم، اختصاص شغل هایی رده پایین به آنها و گاهی هم عدم توانایی در انجام وظایف شغلی به دلیل شرایط جسمانی روبرو هستند.

بنابراین جای تعجبی ندارد که بسیاری از معلولان زیر خط فقر زندگی ‌کنند.

یکی از کوتاه قامتان زاهدان در مورد مشکلاتش در گفت و گو با خبرنگار بازار، این چنین می گوید: ۲۲ سال سن دارم و دو مرحله در کنکور سراسری قبول شدم ولی به دلیل دور بودن دانشگاه از محل زندگی و همچنین خرج و مخارج پدر ومادرم به من  اجازه ادامه تحصیل داده نشد، تا اینکه خواهرم به استخدام علوم پزشکی در آمد و برای پیدا کردن شغل و ادامه تحصیلم به من خیلی کمک کرد.

سمیرا ریگی افزود: خواهرم مرا در رشته کمک بهیاری نام نویسی کرد ولی وقتی برای دوره عملی وارد بیمارستان شدم هیچ بخشی از بیمارستان من رو به خاطر جثه و ظاهر ضعیفم قبول نمی کردند و می گفتند ما یک آدم قوی می خواهیم تا اینکه بالاخره رئیس بیمارستان و مسئول کارگزینی آن در بخش داخلی برایم جایی پیدا کردند.

پشتکار بی نظیز کوتاه قامتان برای رسیدن به هدف 
وی ادامه داد: در ابتدا سرپرستار به من هیچ کاری نمی داد، حجم کار زیاد بود و کمک بهیار بخش سرش خیلی شلوغ بود به همین دلیل از او خواستم تا کارش را به من بسپارد تا انجام بدهم‌، من این کار را  به حدی دقیق و سریع انجام دادم که کمک بهیار متعجب شد و برای کارهای سریع که احتیاج به دقت داشتن مثل درست کردن ست سرم، حمل بیمار از بخشی به بخش دیگر و بردن تست و جواب آزمایش از من استفاده می کردند، بعد از سه الی چهار روز همه کارهای بخش را بر عهده گرفتم به طوری که کلید انبار و اتاق دارو هم به من سپرده شد.

ریگی گفت: روز آخر دوره عملی ام بود که سرپرستار من را به اتاقش احضار کرد و برگ پایان طرحم را به من داد در حالی که در کنار امضایش نوشته بود «بسیار مسئولیت پذیر»، سرپرستار در همان روز از من قول گرفت که حتما در آزمون استخدامی دانشگاه علوم پزشکی شرکت کنم.

تلاش بی نتیجه برای یافتن شغل 
وی ادامه داد: بعد از گرفتن مدرکم به هر نهاد و شرکتی که برای استخدام تماس می گرفتم ابتدا قبول می کردند و می گفتند با توجه به مدرکم شرایطش را دارم ولی وقتی خودم رو می دیدند به یکباره نظرشان را تغییر می دادند.

این کوتاه قامت زاهدانی گفت: در همان سال در آزمون استخدامی آموزش پرورش قبول شدم ولی وقتی که محل خدمت را انتخاب کردم شرایط قدی (بیشتر از ۱۵۵) باعث شد که از این شغل هم محروم شوم.

وی تصریح کرد: من مدرک دانشگاهی ام را با تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی گرفتم و مشکلات معیشتی سبب شد تا هزینه های دانشگاه را به سختی تامین کنم.

وعده های توخالی مسئولان
وی می افزاید: وعده های زیادی به من  برای استخدام داده شده اما تا کنون هیچکدام از آن ها عملیاتی نشده است.

زاهد ریگی یکی دیگر از کوتاه قامتان استان سیستان و بلوچستان که دارای مدرک کارشناسی محیط زیست است، در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: چندین بار در آزمون استخدامی وزارت آموزش پرورش قبول شدم ولی هر بار به دلیل شرایط جسمانی ام با مانع مواجه شدم و جذب نشدم.

وی با اشاره به اینکه من حاضرم به دورترین نقطه ایران بروم اما استخدام شوم، افزود: برای یافتن شغل به مراکز زیادی مراجعه کردم اما متاسفانه کارفرمایان به‌دلیل شرایط جسمانی به من کار نمی‌دهند.

وی ادامه داد: در واحدهای تولیدی هم متاسفانه ماشین آلات به گونه ای طراحی شده که شرایط قدی ما اجازه نمی دهد با آنها کار کنیم از همین رو از مسئولان انتظار داریم تا به شرایط جسمانی ما توجه کنند و به ما کمک کنند تا از شغل مناسب بهره مند شویم.

طبق قانون ۳ تا ۵ درصد از استخدامی های هر دستگاه اجرایی باید به معلولان اختصاص یابد اما به این موضوع توجه جدی نمی شود

ریگی با تاکید بر اینکه اشتغال دغدغه اصلی کوتاه قامتان به شمار می رود، گفت: در حالی که باید طبق قانون ۳ تا ۵ درصد از استخدامی های هر دستگاه اجرایی به معلولان اختصاص یابد اما به این موضوع توجه جدی نمی شود.

وی تصریح کرد: از همین رو با وجود اینکه بسیاری از کوتاه قامتان دانش آموخته هستند اما دغدغه اشتغال دارند.

بیکاری ۹۵درصد کوتاه قامتان سیستان و بلوچستان
مریم نادری جاوید، رئیس انجمن کوتاه قامتان استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت:  تا کنون ۱۲۴ نفر در این استان در انجمن کوتاه قامتان عضو شده اند که ۹۵درصد آنها بیکار هستند.

وی با اشاره به اینکه، بیکاری یک از مشکلات مهم اعضای انجمن کوتاه قامتان سیستان و بلوچستان است، گفت: این در حالی است که  تعدادی از اعضای ما از تحصیلات دانشگاهی هم برخوردار هستند اما فاقد شغل هستند.

رئیس انجمن کوتاه قامتان استان سیستان و بلوچستان افزود: بیکاری سبب شده تا تنها منبع در آمد این قشر از جامعه یارانه واریزی باشد و تعدادی از این عزیزان با فقر و مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم کنند، به همین دلیل رایزنی های لازم انجام شده تا این افراد از مستمری برخوردار شوند.

وی با اشاره به اینکه ۱۴ نفر از اعضای انجمن کوتاه قامتان سیستان و بلوچستان متاهل هستند، تصریح کرد: از مسئولان انتظار داریم تا در خصوص اشتغال کوتاه قامتان چاره اندیشی کنند تا از این طریق بخشی از مشکلات آنها مرتفع شود.

نادری جاوید ادامه داد: اعضای ما در صنایع دستی و هنرهایی همچون بلوچی دوزی و چرم دوزی استعداد بالایی دارند و تولیدات آنها  مرتبط با سکه دوزی، پلیوار بافی، کیف و جاکلیدی چرم است که همراه با ظرافت خاصی است.

وی گفت: تعدادی از اعضای انجمن ما  که خانم هستند به کار سوزن دوزی و تولیدات چرمی مشغول هستند و یکی از مشکلاتی که آنها با آن  روبرو هستند مکانی برای فروش تولیدات شان است. 

رئیس انجمن کوتاه قامتان استان سیستان و بلوچستان افزود: در این راستا  برای حمایت از آنها  تعدادی از آثار شان را در محل انجمن به نمایش گذاشته ایم تا به فروش برسد و همچنین در کانالی که متعلق به انجمن کوتاه قامتان است محصول شان معرفی شده تا از این طریق هم زمینه برای فروش تولیدات آنها فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه، لازم است تا تولیدات این قشر مورد حمایت قرا گیرد، تصریح کرد: عدم فروش تولیدات و صنایع دستی کوتاه قامتان و نبود بازار مناسب دو مقوله مهم است که باید برایش چاره اندیشی کرد.

نادری جاوید بیان کرد: مهمترین پیشنهاد ما حمایت جهت خرید این محصولات است همینطور نهادها و ادارات نیز می توانند سفارش کارهای خود را به تولید کننده گان ما بدهند.

بیکاری سبب شده تا تنها منبع در آمد اعضای انجمن کوتاه قامتان یارانه واریزی باشد و با فقر و مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم کنند

وی ادامه داد: بیکاری سبب شده تا تنها منبع در آمد اعضا یارانه واریزی باشد و با فقر و مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم کنند.

رئیس انجمن کوتاه قامتان استان سیستان و بلوچستان گفت: به همین دلیل رایزنی های لازم انجام شده تا این افراد از مستمری برخوردار شوند.

وی ادامه داد: همچنین برای برخورداری اعضا از حمایت سازمان های حمایتی رایزنی هایبا بهزیستی انجام شده و اکنون تمامی اعضا تحت پوشش بهریستی قرار گرفته اند و از مستمری بهزیستی هم بهره مند شده اند.

نادری جاوید تصریح کرد: البته دوستان ما در انجمن کوتاه قامتان استان سیستان و بلوچستان بیشتر علاقمند هستند تا خودشان مشغول به کار شوند و از این طریف کسب درآمد کنند که امیدواریم در این زمینه هم چاره اندیشی کنند.

نظر شما