شناسهٔ خبر: 44311985 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبر ورزشی | لینک خبر

۱۲ مربی و ۲ میلیارد پوند هزینه

قصه‌های هزار و یک شب رومن آبراموویچ در چلسی

چلسی با مالکیت رومن آبراموویچ تبدیل به تیمی بزرگ شد و علاوه بر کسب چندین جام، از مرز هزار بازی با این بیزنس‌من روسیه‌ای هم گذر کرده است.

صاحب‌خبر -

خبرورزشی/ لیگ برتر انگلیس؛ رومن آبراموویچ در چلسی چیزی شبیه قصه‌های هزار و یک شب درست کرده است. از روزی که مالکیت چلسی را عهده‌دار شد تا الان ۱۷ سال می‌گذرد. او حالا هزار و یک بازی است که به عنوان مالک باشگاه چلسی فعالیت می‌کند و از سال ۲۰۰۳ تاکنون بیش از ۲ میلیارد پوند در این باشگاه هزینه کرده است. این مالک متمول روس بیش از یک تیم فوتبال مربی عوض کرده و ۱۲ مربی را تا الان به کار گرفته است. مربیانی که هرکدام در ۱۶ جام کسب شده که مهمترین آنها ۵ قهرمانی لیگ برتر، لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا بوده به اندازه خود نقش مؤثری داشتند. 

کلودیو رانیری

وقتی آبراموویچ به چلسی آمد در ابتدا کلودیو رانیری را برای نیمکت تیمش حفظ کرد. به هرحال از سال ۲۰۰۰ هدایت چلسی را برعهده داشت و توانست در آخرین فصل حضورش چلسی را به جمع چهار تیم برتر اروپا برساند. این برای رومن کافی نبود چون قصد داشت مربی دلخواه خودش را بیاورد. 

کلودیو رانیری در چلسی

ژوزه مورینیو

بعد از قطع همکاری با کلودیو رانیری پروژه آبراموویچ در چلسی ژوئن ۲۰۰۴ با مورینیو شکل گرفت و تا دسامبر ۲۰۰۷ ادامه داشت. مورینیو بار دوم در سال ۲۰۱۳ به چلسی آمد و دو سال در لندن مربیگری کرد. قهرمانی در لیگ برتر کادوی همیشگی مورینیو به هواداران چلسی بود. او بار نخست مدال قهرمانی‌اش را به سمت هواداران پرتاب کرد. مسئولان اتحادیه فوتبال انگلیس مدال دوم را به او دادند اما آقای خاص آن مدال را هم به هواداران هدیه کرد. ۳ قهرمانی در لیگ برتر توسط مورینیو به دست آمد و هزارمین بازی آبراموویچ هم مقابل تاتنهام آقای خاص بود. 

ژوزه مورینیو در چلسی

کارلو آنچلوتی

در جولای ۲۰۰۹ کارلتو ایتالیایی به لندن آمد و می ‌۲۰۱۱ هم رفت. او جزو مربیانی بود که در اولین فصل حضورش توانست با قهرمانی در لیگ و جام‌حذفی دبل کند. آنچلوتی از چلسی به پاری‌سن‌ژرمن، رئال و بایرن رفت و جام‌های متعددی را برد. خیلی‌ها می‌گویند رومن در اخراج کارلتو کمی تعجیل کرد. 

کارلو آنچلوتی در چلسی

آنتونیو کونته

جولای ۲۰۱۶ به تیم آمد و ۲ سال بعد دقیقاً جولای ۲۰۱۸ از چلسی جدا شد. فصل اول دن آنتونیو عین آنچلوتی با قهرمانی در لیگ و جام‌حذفی همراه بود اما نتایج ضعیف در سال دوم باعث شد پرونده رومن و کونته به جدای بینجامد. 

آنتونیو کونته در چلسی

روبرتو دی‌متئو

نتایج ضعیف آندره ویلاش بوآش باعث شد باشگاه در مارس ۲۰۱۲ با دی متئو به توافق برسد. هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد اولین و آخرین قهرمانی چلسی در لیگ قهرمانان به دست این مربی جوان به دست بیاید. دی متئو خیلی زود دل مالک چلسی را زد و در ماه نوامبر از سمتش برکنار شد. 

روبرتو دی متئو در چلسی

گاس هیدینک

هر زمان که مالک چلسی به بن‌بست می‌خورد از گاس هیدینک به عنوان مربی موقت استفاده می‌کرد. او یک‌بار سال ۲۰۰۹ جای اسکولاری آمد و تیم را قهرمان جام‌حذفی کرد و سال دوم هم ۲۰۱۵ بود که تیم را شانزدهم جدول از مورینیو تحویل گرفت و درنهایت به رتبه دهم جدول رساند. 

گاس هیدینک در چلسی

رافائل بنیتس

رافا که به خاطر حضور در لیورپول باب میل هواداران نبود به واسطه رابطه خوب با آنچلوتی در نوامبر ۲۰۱۲ جای دی متئو به عنوان مربی موقت آمد. او بدون توجه به صدای اعتراضات موفق شد تیم را به رتبه سوم جدول برساند و قهرمانی در لیگ اروپا را به هواداران هدیه دهد تا پایانی خوش برای هفت ماه حضور روی نیمکت چلسی رقم بزند. 

رافائل بنیتس در چلسی

آندره ویلاش بوآش

قرار بود مثل مورینیو نسل موفق دیگری را برای چلسی بسازد اما دستیار آقای خاص هیچ شباهتی به او نداشت. نیمکت چلسی برای آندره به حدی بزرگ بود که ژوئن ۲۰۱۱ شروع پروژه‌اش بود و خیلی زود در مارس ۲۰۱۲ از کار برکنار شد. 

آندره ویلاش بوآش در چلسی

لوئیس فلیپه اسکولاری

یک مربی برزیلی که در جولای ۲۰۱۸ آمد و فوریه ۲۰۱۹ هم در سرمای لندن به سمت ریودوژانیرو پرواز کرد. اسکولاری اولین مربی قهرمان جام جهانی‌ بود که به جزیره آمد اما هرگز نتوانست با فوتبال جزیره هماهنگ شود و با ساختارش کنار بیاید. 

لوئیس فیلیپه اسکولاری در چلسی

آورام گرانت

دوست صمیمی آبراموویچ و مدیرفنی زمان مربیگری مورینیو در سپتامبر ۲۰۰۷ هدایت چلسی را عهده‌دار شد. او هم در لیگ و هم در لیگ قهرمانان اروپا تا یک قدمی قهرمانی رفت اما هردوی این جام‌ها به منچستریونایتد الکس فرگوسن رسید. گرانت هم بعدها سرمربیگری پورتسموث و وستهم را تجربه کرد. 

آورام گرانت در چلسی

مائوریتسیو ساری

آخرین قربانی آبراموویچ همین مربی ایتالیایی است. او تابستان ۲۰۱۸ کارش را شروع کرد و تابستان ۲۰۱۹ با قهرمانی در جام اتحادیه و لیگ اروپا صندلی خود را تحویل مربی بعدی داد. جنس ساری و آبراموویچ باهم جور درنمی‌آمد. 

مائوریتسیو ساری در چلسی

فرانک لمپارد

فرانکی لندنی‌ها از تابستان سال گذشته مورد اعتماد رومن واقع شد و با پنجره‌های بسته، خوب تیم را مدیریت کرد. دوازدهمین مربی آبراموویچ اما امسال باتوجه به خریدهای سنگینی که داشته‌اند هنوز نتوانسته انتظارات را برآورده کند. این یعنی لمپارد هم با وجود رابطه خوبش با آبراموویچ در خطر اخراج است. 

فرانک لمپارد در چلسی

نظر شما