شناسهٔ خبر: 44311839 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اخبار حقوقی و قضایی در هفته‌ای که گذشت...

اعظم سندگل

در دومین هفته از آذرماه 99 اخبار مختلفی در حوزه‌ حقوقی قضایی منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، پربازدیدترین خبرهای ایسنا در هفته‌ای که سپری شد را مرور می کنیم:

پربازدیدترین خبر این هفته به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان اختصاص داشت.

ایراد شورای نگهبان به طرح "اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها" از زبان کدخدایی

سخنگوی شورای نگهبان ایراد این نهاد به طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را اعلام کرد.

عباسعلی کدخدایی در گفت‌وگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: امروز شورای نگهبان نسبت به طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها ایراد گرفت و برای مجلس فرستاده شد و از آنجا که  طرح دو فوریتی بود پس از ایراد به مجلس ارسال شد.

وی افزود: ایراد شورا نسبت به ماده ۶ این طرح بود زیرا زمان یک ماهه ای برای آن لحاظ کرده بودند که ابهام وجود داشت و شورا نسبت به آن ایراد گرفت و طرح فوق به مجلس ارسال شد.

دومین خبر پربازدید هفته در رابطه با ترور شهید محسن فخری زاده از سوی رییس قوه قضاییه مطرح شد.

دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی در شناسایی و انهدام شبکه نفوذ درنگ نکنند

رییس قوه قضاییه گفت: دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی در شناسایی و انهدام شبکه نفوذ درنگ نکنند.

سید ابراهیم رئیسی، در جلسه شورای عالی قوه قضاییه که در اجرای پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا در دو سالن جداگانه و از طریق ارتباط تصویری برگزار شد، با محکوم کردن ترور دانشمند شهید محسن فخری‌زاده، او را «قهرمان بی‌اثر کردن تحریم و تهدیدات دشمن» معرفی کرد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه شهید فخری‌زاده از چهره‌هایی بود که دشمن را خوب شناخت و راه خوبی نیز برای مقابله با دشمن برگزید، راهبرد او را بی اثر کردن تحریم‌ها و مصون سازی کشور در برابر تهدیدات دشمن دانست و افزود: همه تلاش ما باید در جهت قوی شدن کشور در همه عرصه‌ها برای خنثی کردن تحریم‌ها و تهدیدات دشمنان باشد.

رئیسی از پیگیری مجازات آمران و عاملان ترور شهید فخری زاده نیز سخن گفت و توصیه غربی‌ها برای خویشتنداری جمهوری اسلامی ایران در برابر این جنایت را چراغ سبز نشان دادن به تروریست‌ها دانست و گفت: در اجرای اقدامات بازدارنده نسبت به دشمن نباید کوتاهی کرد و هر حرکتی که موجب بازدارندگی دشمن از تهدید شود، باید انجام داد.

خبر پربازدید سوم به برگزاری نخستین جلسه دادگاه رییس پیشین سازمان خصوصی سازی اختصاص داشت.

نماینده دادستان: «پوری حسینی» به اخلال در نظام تولیدی کشور متهم است

نماینده دادستان گفت: پوری حسینی رییس سازمان خصوصی متهم است به اخلال عمومی در نظام تولیدی کشور از طریق واگذاری بنگاه‌های کلان دولتی بدون رعایت تشریفات قانونی و بدون توجه به اجرای سیاست‌های کلان اصل ۴۴ و مقررات مربوطه و کارشناسی غیرمعتبر.

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات «میر علی اشرف عبدالله پوری حسینی» رییس پیشین سازمان خصوصی سازی در شعبه اول دادگاه کیفری یک استان تهرام به ریاست قاضی جواهری برگزار شد.

با توجه به شرایط ویژه کرونایی و ضرورت رعایت ضوابط ستاد ملی کرونا این جلسه با رعایت پروتکل های بهداشتی و حضور محدود حضار برگزار شد.

قاضی جواهری در ابتدای جلسه دادگاه بیان کرد: پرونده جهت رسیدگی به اتهامات میر علی اشرف عبدالله پوری حسینی تحت نظر و بررسی است.

وی با اعلام رسمیت  علنی بودن محاکمه گفت: متهم پوری حسینی، وکیل وی و نماینده دادستان در جلسه دادگاه حضور دارند و همچنین از نماینده دادستان خواست تا ضمن قرار گیری در جایگاه کیفرخواست را قرائت کند.

سپس بلالی،  نماینده دادستان ضمن قرارگیری در جایگاه با قرائت آیه ای از کلام الله مجید بیان کرد: در تحقیقات مقدماتی که از یکی از مطلعین صورت گرفت وی از شر کتهای دولتی تحت عنوان یتیم تعبیر کرد که مالک دلسوزی که صلاح آن را بداند ندارد.

نماینده دادستان گفت: عدم تعهد و تخصص مدیران و در برخی موارد تخلفات و ارتکاب جرایم متعدد باعث به تاراج رفتن اموال عمومی شده است و در پرونده حاضر عدم رعایت تشریفات قانونی و نکات دیگر باعث از بین رفتن وجوه و اموال دولتی وعمومی شده است و منجر به اخلال عمده در نظام تولید و اقتصادی کشور شده است.

همچنین دومین جلسه رسیدگی به اتهامات پوری حسینی نیز در این هفته برگزار شد و در ابتدای جلسه قاضی جواهری از نماینده دادستان خواست به ادامه قرائت کیفرخواست بپردازد.

نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و در مورد اشکالات مربوط به قرارداد منعقده بین سازمان خصوصی سازی و قربانعلی فرخزاد گفت: متهم درباره نحوه واگذاری به فرخزاد می‌گوید که معاونت واگذاری، مدیر واگذاری و بقیه اعضای هیأت عامل به همه کسانی که برای آشنایی با سهام در حال فروش سازمان، مراجعه می‌کردند مجموعه ماشین سازی را پیشنهاد می‌دادند؛ اما به دلیل شرایط نامناسب شرکت هیچکس حاضر به خرید سهام آن نمی‌شد و فرخزاد تنها کسی بود که قیمت مورد نظر سازمان را پذیرفت.

توضیحات دادستان کل کشور درباره تمدید قراردادهای اجاره مسکن در دوران کرونا و استثنائات آن نیز جز خبرهای پربازدید این هفته حقوقی و قضایی بود.

توضیحات دادستان کل کشور درباره تمدید قراردادهای اجاره مسکن در دوران کرونا و استثنائات آن

دادستان کل کشور در خصوص مصوبه تمدید قراردادهای اجاره مسکن در دوران شیوع کرونا گفت: در زمینه اجرای این دستورالعمل استثنائاتی از جمله یک‎ساله بودن این دستورالعمل و همچنین استثناء شدن افرادی که ملک استیجاری آن‌ها مورد نیاز خود و بستگان درجه یک آن‌هاست، تعیین شده است.

آزمون وکالت به تعویق افتاد/ تاریخ جدید برگزاری؛ ۲۲ اسفند ۱۳۹۹

آزمون کارآموزی وکالت کانون‌های وکلای دادگستری که قرار بود روز جمعه ۲۸ آذر برگزار شود به تعویق افتاد.

بر اساس اطلاعیه‌ای که در این باره منتشر شده است، «با توجه به مصوبات چهل و دومین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و رشد فزاینده بیماری کووید-۱۹ در کشور و اعمال محدودیت‌ها در اکثر استان‌ها، آزمون کارآموزی وکالت کانون‌های وکلای دادگستری در تاریخ ۹۹/۰۹/۲۸ برگزار نمی‌شود. در صورت فراهم شدن شرایط، این آزمون در روز جمعه مورخ ۹۹/۱۲/۲۲ برگزار خواهد شد.»

این خبرها نیز جز خبرهای مهم این هفته حوزه حقوقی و قضایی بودند.

رئیس قوه قضاییه: شهید فخری زاده تصور آمریکا و صهیونیست‌ها را باطل کرد

رئیس قوه قضاییه گفت: دلیل این که شهید فخری زاده مورد خشم و غضب دشمن قرار گرفت، این بود که آمریکا و صهیونیست‌ها تصور می کردند باید علم و تکنولوژی در انحصار آنها باشد اما او یکی از افرادی بود که این باور آنها را باطل کرد.

سید ابراهیم رئیسی صبح روز شنبه در نشست با اعضای شورای فرماندهی و مسئولان مرکز مقاومت بسیج قوه قضاییه که به مناسبت هفته بسیج برگزار شد، با محکومیت ترور دانشمند شهید محسن فخری‌زاده، «صنعت هسته‌ای» را یک صنعت «اقتدارآفرین» برای کشور دانست و گفت: شهید فخری‌زاده‌ها، «قهرمانان پیشرفت» این کشورند.

رئیس قوه قضاییه با بیان این که «پیشرفت‌های هسته‌ای و دفاعی» کشور، خاری در چشم دشمنان این کشور است، «ترور» و «تحریم» را دو لبه یک قیچی توصیف کرد که دشمنان برای توقف ملت ایران در دست گرفته‌اند و متذکر شد: هدف اصلی دشمن، «ترور پیشرفت و اقتدار» ملت ایران است که انشاءالله محقق نخواهد شد.

حضور رییس قوه قضاییه در معراج شهدا و دیدار با خانواده شهید فخری‌زاده

همچنین رییس قوه قضاییه با حضور در معراج شهدا ضمن قرائت فاتحه بر پیکر پاک شهید محسن فخری‌زاده، با خانواده این شهید بزرگوار دیدار کرد.

سید ابراهیم رییسی در دیدار با خانواده این شهید گرانقدر گفت: کشوری که امنیت قوی، اقتصادی قوی و فناوری قوی داشته باشد قدرتمند است و آقای فخری زاده، با علم و دانش در مسیر تولید قدرت و امنیت برای کشور حرکت کرد.

رئیس قوه قضائیه: غالب واگذاری‌های مساله‌دار بررسی شده و پرونده‌های جدیدی به دادگاه ارائه می‌شود

رئیس قوه قضاییه گفت: غالب واگذاری‌های مساله‌دار بررسی شده و طی روزهای آینده پرونده‌های جدیدی در این زمینه که آماده ارائه به دادگاه شده‌اند، مورد رسیدگی قرار می‌گیرند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی که عصر روز یکشنبه در قالب سلسله نشست‌های خود با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، میزبان اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بود، تأکید کرد: ارتباط بخش‌های نظارتی و قضایی قوه قضاییه با کمیسیون تخصصی صنایع و معادن می‌تواند در اصلاح ساختارهای فسادزا، رفع ناکارآمدی‎ها و حل بسیاری از مشکلات مردم به ویژه در حوزه تولید مؤثر باشد.

بازداشت ۱۰ وکیل و کارچاق‌کن در حوزه دیوان عدالت اداری

رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه گفت که اخیراً در حوزه دیوان عدالت اداری ۱۰ وکیل و کارچاق کن، در استان آذربایجان شرقی ۱۴ وکیل، کارچاق کن و کلاهبردار و در استان قم نیز ۳ نفر از وکلا و کارکنان دستگاه قضا بازداشت شده‌اند.

پیام دادستان کل کشور در پی ترور محسن فخری زاده

دادستان کل کشور در پی ترور محسن فخری زاده پیامی صادر کرد.

در بخشی از پیام دادستان کل کشور آمده است: متاسفانه با خبر شدیم که بار دیگر دشمنان قسم خورده اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در اقدامی بزدلانه، یکی از عزیزان و خدمتگزاران عرصه علمی، پژوهشی و دفاعی کشور را به شهادت رساندند.

شهید عزیز محسن فخری زاده که سال‌های طولانی از عمر پربرکت خویش را صرف مجاهدت و ارتقاء توان دفاعی کشور نمود همچون خاری در چشم استکبار جهانی و استخوانی در گلوی صهیونیسم خونخوار بود.

دادستان کل کشور: به زودی به پرونده و ابعاد ترور شهید فخری زاده رسیدگی خواهد شد

دادستان کل کشور همچنین در منزل شهید محسن فخری زاده دانشمند هسته‌ای و دفاعی کشورمان حاضر شد و با خانواده معظم آن شهید دیدار کرد.گفت: در مجموعه قوه قضاییه با دستور ریاست قوه قضاییه، کارگروهی تشکیل و به زودی به پرونده و ابعاد ترور شهید فخری زاده در ابعاد ملی و بین المللی رسیدگی خواهد شد.

امیدواریم شهادت شهید فخری زاده منشاء تحولات خیر در کشور باشد

رئیس دیوان عدالت اداری شهادت شهدا را مایه برکت دانست و گفت: همانگونه که همه شهادت ها در طول تاریخ مایه برکت و تحولات مثبت بوده، امیدوارم شهادت شهید فخری زاده نیز منشاء تحولات خیر در کشور باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدکاظم بهرامی، رئیس دیوان عدالت اداری در نشست چهارشنبه جلسه هیات عمومی که بصورت آنلاین و مجازی برگزار شد، در نطق پیش از دستور خود، شهادت شهید فخری زاده را به همه حق‌طلبان و استکبارستیزان عالم و بخصوص به ملت شریف ایران تبریک و تسلیت گفت.

انتهای پیام

نظر شما