شناسهٔ خبر: 44309853 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

افشای موج گسترده شهرک‌سازی در کرانه باختری

تسنیم

یک تحلیلگر رژیم صهیونیستی از موج گسترده شهرک سازی در کرانه باختری و قدس اشغالی تا پیش از مراسم تحلیف جوبایدن خبر داد که اجرای آن آخرین میخ بر تابوت راه حل دو دولت خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق به نقل از سایت عبری «سیحا مکومیت»، یک نویسنده صهیونیست گفت موج جدیدی از عملیات تسریع در ساخت و ساز شهرکها و تخریب منازل فلسطینیان در کرانه باختری و قدس و اخراج ساکنان آنها تا پیش از مراسم تحلیف جوبایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا را شاهد خواهیم بود، وی افزود تسریع در ساخت و ساز در شهرک جفعات هاماتوس مانع اجرای راه حل دو دولت می شود، زیرا ارتباط جمعیتی میان شرق قدس و بیت لحم در کرانه باختری را قطع می کند.

بیشتر بخوانید:

گوترش: شهرک‌سازی اسرائیل به بالاترین میزان در ۴سال پیش رسیده است

دانیل زیدمن در گزارش خود آورده است : این اقدامات با سفر مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا به شهرک ها نمایان شد، اسرائیلی ها این نکته را درک می کنند که تسریع در گسترش شهرک سازی تلاش در آخرین لحظات از سوی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و مایک پامپئو وزیر خارجه و دیوید فریدمن سفیر آمریکا در تل آویو به شمار می رود.

زیدمن که پژوهشگر امور ژئوپلیتیکی در قدس اشغالی است، افزود تلاشهای نتانیاهو در زمینه شهرک سازی تنها در راستای اقدامات غیرقابل برگشت نیست، بلکه همچنین در حال تلاش برای ایجاد شاخص جدیدی است که می تواند اسرائیل بزرگ را محقق کرده و زمینه سیطره کامل اسرائیل بر قدس را هم فراهم کند.

بیشتر بخوانید:

اردن خواستار توقف شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی شد

وی افزود واقعیت پیچیده تر از آن است که اسرائیلی ها درک می کنند، شهرک سازی قا با آهنگ پرشتابی در قدس و اطراف آن و در محله هایی مانند جفعات هاماتوس که یک تپه صخره ای در شرق قدس میان شهرک گیلو و خط سبز و محله بیت صفافا در شمال و شهرک هارحوما در شرق است،انجام می شود، اسرائیل می خواهد آن را به اولین شهرک بزرگ از دهه نود با سه هزار واحد شهرک نشینی تبدیل کند.

این تحلیلگر صهیونیست ادامه داد ساخت و ساز در شهرک جفعات هاماتوس یک مانع واقعی میان شرق قدس و بیت لحم در جنوب ایجاد خواهد کرد که این امر، ترسیم مرزها بر اساس جمعیتی را غیرممکن خواهد کرد و در نتیجه تاثیر ویرانگری بر امکان اجرای راه حل دو دولت در آینده خواهد گذاشت، و بنابراین شگفت آور نیست که جامعه بین المللی، ابراز عقیده کرده است که این شهرک، تاثیرات راهبردی خواهد داشت، تا جایی که تقریبا مخالفتی در همپیمانان نزدیک به اسرائیل در این زمینه ممکن است مانع اجرای این طرح شود.

وی افزود در پانزدهم نوامب و پس از سالها تاخیر، اداره اراضی اسرائیل شروط مناقصه را که پیمانکاران برای ساخت ۱۲۵۷ واحد مسکونی در این شهرک نیاز دارند، صادر کرد و اعلام برندگان این مناقصه، نقطه غیرقابل برگشت خواهد بود و پس از آن ساخت این شهرک حتمی خواهد بود و به موجب شروط مزایده ها، زمان نهایی ارائه امتیازها پیش از مراسم تحلیف بایدن در بیستم ژانویه یا قبل از آن خواهد بود.

در این گزارش آمده است در سالهای اخیر، ۱۷ کشور اروپایی نگرانی عمیق خود را از طرح شهرک سازی نشان داده و به شدت با آن مخالفت کردند، با اینکه جفعات هاماتوس تنها طرح شهرک سازی در شرق قدس نیست که راه خود را به سرعت طی می کند، به طوری که طرح دیگری برای شهرک سازی آشکار شده است، آنگاه که نتانیاهو از پامپئو خواست مجوز آغاز ساخت محله شهرک نشینی جدید را در عطیروت در شمال قدس تا پیش از مراسم تحلیف بایدن در ژانویه بدهد.

زیدمن در ادامه این گزارش آورده است طرحهای دیگری هم برای تغییر نقشه قدس و از بین بردن هرگونه امکان راه حل دو دولت وجود دارد، در ماه فوریه، نتانیاهو برای اولین بار از تصمیم خود برای انتشار مناقصه های شهرک سازی در منطقه «ای ۱» در بحبوحه تبلیغات انتخاباتی خود پرده برداشت که در کنار آن، شهرک گیلو و جبل حوما و جفعات هاماتوس قرار دارد و شهرک هارگیلو هم گسترش می یابد و منطقه ای ایجاد خواهد شد که به طور کامل میان شرق قدس و بیت لحم حائل خواهد شد.

شهرک «ای ۱» مشهورترین طرح در تمام طرحهای شهرک سازی است و اجرای آن،کرانه باختری را به دو بخش جدا از هم تقسیم خواهد کرد که مانع پیوند و ارتباط قدس و اطرافش با هر دولت فلسطینی در آینده خواهد شد و تاثیر ویرانگری بر هر راه حلی که مبتنی بر دو دولت باشد، خواهد گذاشت.

تحلیلگر صهیونیست افزود بر اساس طرح معامله قرن ترامپ رئیس جمهور آمریکا، عطیروت تنها منطقه در قدس است که برای خدمت به فلسطینیان طراحی شده تا ملی کردن شهروندان فلسطینی در شرق قدس لغو شود و بدیهی است که نتانیاهو از پامپئو خواسته است مجوزی برای نقض این قرارداد بدهد و شهرک جدیدی جایگزین منطقه گردشگری ویژه شود تا فلسطینیان از تنها عنصری که بنا بود به دست آورند، هم محروم شوند.

زیدمن، چندین فرضیه درباره اینکه نتانیاهو چه نقشه ای را از طریق این طرحهای شهرک سازی، به استثنای ایجاد واقعیتهای میدانی پیش از مراسم تحلیف بایدن، از جمله نامزدی خود برای انتخابات آتی اسرائیل در سر دارد، مطرح کرده است که قرائن نشان می دهد نتانیاهو بیش از هر زمانی اسرائیل را به سمت برگزاری انتخابات پارلمانی جدید در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ سوق خواهد داد، زیرا استراتژی انتخاباتی قدیمی وی، تحکیم پایگاه خود در میان شهرک نشینان است و تنها او قادر به این کار است.

در پایان این گزارش آمده است طرحهای شهرک سازی که نتانیاهو بر اجرای آن نظارت دارد، با هدف مخالفت وی با راه حل دو دولت دنبال می شود و اجرای این راه حل را در آینده غیرممکن خواهد کرد، گویا نتانیاهو پیام روشنی را به بایدن ارسال می کند با این مضمون که به راه حل دو دولت نیندیشید، قدس از میز مذاکرات خارج شده و خارج خواهد ماند.

نظر شما