شناسهٔ خبر: 44308085 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده پیشین مجلس: مصوبات مجلس باید در راستای تامین منافع ملت باشد

تهران- ایرنا- نماینده پیشین مجلس گفت: مجلس رکن قانونگذاری کشور است و حق قانونگذاری دارد اما این اقدام باید در تعامل با ارکان و قوای دیگر حاکمیت بوده و در راستای تامین و تضمین منافع ملت باشد.

صاحب‌خبر -

«محمد علی وکیلی»، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به مصوبه مجلس با عنوان اقدام راهبردی مجلس برای مقابله با تحریمها گفت: این طرح بیش از آنکه الزامی برای طرف مقابل و یا انتقامی از رژیم صهیونیستی باشد، تنبیه ملت ایران است.

عضو هیات رئیسه مجلس دهم اظهار داشت: اگر جمعبندی نظام این باشد که به صورت مصمم تکلیف این طرح را با آژانس هسته ای و جامعه بین الملل تعیین کنند آن موقع حرفی نیست ، اما وقتی تصمیم نظام نباشد و مجلس در یک اقدام شتابزده و بدون هماهنگی با دیگر دستگاه‌های مسئول مانند دبیرخانه شورای امنیت ملی، دولت و مجموعه حاکمیت دست به اقدامات بدون تاثیر و ضمانت حقوقی می زند، تنها تأثیر آن تنبیه ملت خواهد بود.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس گفت: در هفته های اخیر امیدی در جامعه ایجاد شده بود که گشایش اقتصادی ایجاد شده و روند نزولی قیمت ها ادامه پیدا کند و کشور به تعادل اقتصادی برسد، در چنین وضعیتی یک طرح،بدون هماهنگی و پخت و پز لازم در ماشین مصلحت سنجی نظام به یک مصوبه تبدیل شد. این طرح تأثیر روانی خود را بر اقتصاد ایران می گذارد و تاوان این تصمیم را ملت پرداخت می کنند.

وکیلی با بیان اینکه اگر مصوبه مجلس در تقابل با دولت باشد، فاجعه است، یاد آور شد: مسئولیت ضرر و زیان به اقتصاد خانواده ها بر عهده بانیان این مصوبه است و تصمیم گیرندگان شرعا و قانونا در مقابل مردم مسوولیت دارند.

 نماینده پیشین مجلس گفت: مجلس در راس امور است و تنها نهاد قانوگذاری کشور است اما این به این معنا نیست که مجاز به هر نوع قانونگذاری باشد. قانون گذاری جزو امکان های بالقوه مجلس است اما مجلس در این مسیر باید منافع مردم را مد نظر داشته باشد. در واقع تنها چارچوبی که می تواند اختیارات مجلس را محدود کند منافع ملت است.

وی تصریح کرد: مصوبه اخیر مجلس منافع ملت را تامین نمی کند و اقدامی علیه منافع ملت است.

 این فعال سیاسی اضافه کرد: طرح مجلس نه تأثیری در روند فعالیت های هسته ای ایران  و نه در موضع رقبای ایران در صحنه جهانی هم  نخواهد داشت. چون این تصمیم هماهنگ شده  با دیگر اضلاع دیگر حاکمیت نبوده است.

وکیلی با بیان اینکه هر تصمیمی در مسیر زیان ملت ایران باشد، خواست دشمنان است، اظهار کرد: دشمن به دنبال این است که شکاف ملت و حاکمیت را عمیقتر کند. در این شرایط نباید تصمیماتی از سوی نهادها اتخاذ شود که تاوان آن را ملت بدهند و منجر به بی اعتمادی و شکاف ملت و دولت شود.

 وی یادآور شد: اگر حاکمیت بخواهد از NPTخارج شود همه قوا پشت آن هستند اما تاکنون حاکمیت موافق  حفظ برجام بوده است همانطور که برجام تصمیم حاکمیت بود و تصمیم  دولت روحانی نبوده است، در این شرایط هم اگر حاکمیت تصمیم خروج  از برجام را بگیرد، ولو هزینه هم برای کشور در بر داشته باشد چون تصمیم کلیت نظام هست، توجیه پذیر است.

نظر شما