شناسهٔ خبر: 44307870 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

اجرای طرح کلان شناسایی اختلالات ژنتیکی در خانوارهای دارای معلول

سرپرست مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور از اجرای طرح کلان شناسایی اختلالات ژنتیکی در خانوارهای دارای معلول خبر داد و گفت: این طرح اکنون برای خانواده‌های دارای دو معلول به بالا اجرا می‌شود اما در سال ۱۴۰۰ برای خانواده‌های تک معلول نیز اجرا خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایمنا، فاطمه رضوان مدنی، به مناسبت فرارسیدن سوم دسامبر (۱۳ آذر) روز جهانی افراد دارای معلولیت افزود: در اجرای این طرح خانواده‌های دارای معلول مورد مشاوره ژنتیک قرار می‌گیرند تا مشخص شود علت معلولیت چیست و آنها را شناسایی کنیم تا در نهایت از به دنیا آمدن معلول پیشگیری شده و موتور تولید معلولیت در کشور متوقف شود.

وی خاطرنشان کرد: مشاوره ژنتیک برای خانواده‌های دارای معلول از سال ۹۴ شروع شد و تا سال ۹۸ حدود ۷۰ هزار خانواده دارای معلول، مشاوره ژنتیک دریافت کردند. از سال ۹۸ برنامه به شکل گسترده‌تری با هدف شناسایی اختلالات ژنتیکی در همه معلولان تحت پوشش طرح ریزی شد.

سرپرست مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور در تشریح اقدامات انجام شده از مهر ۹۸ تا کنون گفت: تا به حال انجام مشاوره ژنتیک همه خانواده‌های دارای پنج معلول و بیشتر، انجام مشاوره ژنتیک ۹۰ درصد خانواده‌های دارای چهار معلول و انجام ۷۰ درصد مشاوره ژنتیک خانواده‌های دارای سه معلول انجام شده و بقیه موارد به دلیل کرونا با تأخیر و تا پایان سال انجام می‌شود.

مدنی خاطرنشان کرد: تعداد خانواده‌های دارای ۹ معلول سه خانوار، خانواده‌های دارای هشت معلول سه خانوار، خانواده‌های دارای هفت معلول ۱۴، خانواده‌های دارای ۶ معلول ۲۱، خانواده‌های دارای پنج معلول ۱۹۲، خانواده‌های دارای چهار معلول هزار و ۱۱۵ و خانواده‌های دارای سه معلول پنج هزار و ۷۸۳ خانوار هستند.

وی به ایرنا گفت: برای ۳۴ هزار خانواده دارای دو معلول، تا پایان سال مشاوره ژنتیک انجام می‌شود و خانواده‌های دارای یک معلول بیش از یک میلیون هستند که در سال ۱۴۰۰ بررسی می‌شوند. در مجموع حدود یک و نیم میلیون نفر از افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی قرار دارند.

نظر شما