شناسهٔ خبر: 44307060 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تاثیر یک داروی تجربی بر جلوگیری از تضعیف حافظه

دانشمندان متوجه شده اند که تنها چند دوز از یک داروی آزمایشی به نام ISRIB می‌تواند جلوی تضعیف حافظه و سایر عملکرد‌های شناختی را بگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،به نقل از اسپوتنیک، دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در شهر سانفرانسیسکو آمریکا متوجه شده اند که تنها چند دوز از یک داروی آزمایشی به نام ISRIB می‌تواند جلوی تضعیف حافظه و سایر عملکرد‌های شناختی بر اثر بالا رفتن سن را در موش‌ها گرفته و پیری مغز آن‌ها را متوقف کند.

ISRIB،عملکرد سلول‌هایی را که تحت تاثر واکنش استرسی یکپارچه (ISR) ناشی از برخی شرایط خارجی قرار گرفته اند بازیابی و احیا می‌کند. بااصطلاح واکنش استرسی یکپارچه، تولید پروتئین در سلول متوقف می‌کند، اما گاهی اوقات این مکانیسم در وضعیت روشن "گیر کرده " و از انجام عملکرد‌های طبیعی سلول، از جمله نورون‌ها جلوگیری می‌کند. نشان داده شده است که پاسخ استرس یکپارچه مزمن با اختلالات شناختی مشاهده شده در بیماران پس از آسیب مغزی ضربه‌ای همراه است.

دانشمندان نشان داده اند که واکنش ISR زمینه ساز کاهش عملکرد شناختی به موازات افزایش سن است، زیرا عوامل مختلف استرس زا، از جمله مولکول‌های التهابی، با افزایش سن در بدن انباشته می‌شوند. ISRIB به شما امکان می‌دهد فعالیت سلولی از جمله بهبود عبور تکانه‌ها از طریق سلول های عصبی، حساسیت آن‌ها به تحریک و توانایی آن‌ها برای ایجاد ارتباطات پایدار با یکدیگر، دوباره شروع شود.

درجریان آزمایش، موش‌ها یاد گرفته اند تا راه خروج از پیچ و خم را که معمولاً برای حیوانات پیر سخت است، پیدا کنند. دوز‌های کم روزانه داروی ISRIB در طی یک دوره تمرینی سه روزه به جوندگان امکان عملکرد در سطح موش‌های جوان را می‌دهد. ضمناً اثر دارو حداقل برای سه هفته ادامه داشت.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

نظر شما